Zvláštní pozornost věnovaná péči o karoserii vašeho auta se vyplatí
Déšť, zima, mrazy a další nepříznivé vlivy počasí na podzim a v zimě dávají autům pořádně zabrat. Bohužel jen umytí nestačí, je třeba dopřát svému vozu co nejkvalitnější péči. Proto se zaměříme především na lak, aby zůstal chráněný, nepoškozený a dlouho zářivý. Jak na to?
Ruční práce je ruční práce, proto zapomeňte na běžnou kartáčovou automyčku a postarejte se o své auto sami doma. Než však začnete s jeho mytím a údržbou laku, připravte si všechno, co budete potřebovat: dva kyblíky na vodu, rukavice z mikrovlákna, autošampon (typ dle preferencí a potřeby), dvě utěrky z mikrovlákna, vosk nebo leštěnku a sadu na odstraňování rýh z laku.
Jste připraveni? Můžeme začít
Nejdříve si před mytím sundejte bundu se zipy, pásek, hodinky a případně prstýnky. Tím vším totiž můžete svému autu přivodit nepěkné šrámy. A ještě jeden tip před samotným začátkem. Auto nemyjte bezprostředně po jízdě nebo na přímém slunci. Teplo z motoru by mohlo reagovat s čisticími prostředky a na karoserii vám pak zůstanou mapy a fleky. A to rozhodně nechcete.
Odstraňte hrubší nečistoty
Než začnete auto umývat šamponem, odstraňte z auta všechny hrubé nečistoty. Je to praktické, protože z auta dostanete hmyz a bahno, které by se po autě zbytečně stále dokola rozmazávaly. Nejlepší bude, když auto omyjete aktivní mycí pěnou, nebo čistou vodou, nejlépe tlakovou.
Na řadě je ruční mytí
U ručního mytí zapomeňte na houbu. U nás každý nejčastěji sáhne při mytí auta po houbě, ale to je chyba. Její povrch totiž zachycuje prach, který poté na laku způsobuje mikroškrábance. Předejděte jim a použijte raději šetrné rukavice z mikrovlákna. Nyní si připravte na mytí dva kyblíky s čistou vodou. Do jednoho dejte šampon a ve druhém si oplachujte špinavou rukavici.
K mytí budete potřebovat vhodný autošampon, nebo ideálně rovnou celou sadu s nanotechnologií, která obnovuje lesk, rozjasňuje barvy, zaceluje drobná poškození laku a jeho povrch zároveň dlouhodobě chrání, třeba před otisky dlaní, poškrábáním, vodním kamenem, námrazou nebo ulpíváním dalších nečistot. Použité nanotechnologie vytváří na ošetřeném povrchu ultratenkou ochrannou vrstvu, která odpuzuje vodu, a navíc prodlužují životnost laku nebo zvyšují jeho odolnost vůči vnějším nepříznivým vlivům. Pokud však budete jezdit do automyčky, ochrana na autě moc dlouho nevydrží.
Když už je auto umyté, rozhodně ho nenechávejte uschnout na vzduchu. Na laku by potom byly viditelné mapy a zaschlé kapky vody. K usušení použijte utěrky z mikrovlákna.
Bez leštěnky nebo vosku se neobejdete
Po čištění a umývaní je na řadě leštění a voskování. Obecně jsou vosky více pečující, poskytují ochranu laku a dokáží zacelit drobná poškození. Leštěnky jsou více na efekt, zvýrazňuje celkový vzhled a zacelují jen vlásečnicové škrábance. Auto vždy voskujeme ve stínu, jen tak jsme totiž schopní vidět všechny možné šmouhy a rozleštit je. Vždy se striktně držte návodu k použití, opět použijte hadříky z mikrovlákna. Voskování auta a případné rozleštění vám nějakou dobu zabere, je tedy dobré s tím počítat a vyhradit si na celý proces dostatek času.
Existují speciální leštěnky pro renovaci na starší laky vozů, hydrofobní leštidla, která později odpuzují vodu nebo také leštěnky určené jen na metalízu. Kromě toho jsou však k sehnání i univerzální vosky a leštidla nebo oživovače laku.
I když jsme se zaměřili na péči o lak vašeho auta, připomínáme, abyste před péčí o karoserii nezapomněli na zádveří, zrcátka či okna. Jejich očistou je potřeba z praktických důvodů vždy začít. Na všechny kroky je lepší si pořídit specializované prostředky, aby se autu dostalo té nejlepší péče, kterou mu můžete dát.
Drobné i hlubší oděrky zvládnete bez servisu
Pokud na vašem autě kdykoli narazíte na menší škrábanec, nemusíte hned jezdit do servisu. Na trhu je spousta sad na odstraňování rýh z laku, a to i těch hlubších. Prodávají se například i ve formě tužky, kterou drobné oděrky snadno opravíte.
« Test Dacia Duster Techroad TCe 150 ŠKODA Felicia slaví 25 let od zahájení sériové výroby »