1

Zpomal, zpomal, a ještě jednou zpomal

13. 11. 2014 • Blogy, Novinky, Zajímavosti

Společnost AF-CityPlan udělala výběr těch nejnebezpečnějších silnic v České republice. Mezi ty patří silnice I/30 u Ústí nad Labem, I/35 na Královéhradecku, I/7 u Chomutova a I/43 u Lanškrouna.

To by zatím zarážející nebylo, jenže ředitel AF-CityPlan Jiří Landa se k tomu vyjádřil následovně. Podle jeho slov jsou nejnebezpečnější silnice první třídy, které nemají střední dělící pruh a poté hrozí k přímému střetnutí. U silnic chybí bezpečností prvky jako svodidla a oddělené jízdní pruhy pro cyklisty a chodce. Jo a jezdí se po silnicích moc rychle!

Jak těmto nebezpečím podle Pana Jiřího Landy předcházet? Jednoduše, navrhuje snížení rychlosti na komunikacích první třídy bez středového pruhu na 70 km/h, na křižovatkách maximální povolenou rychlost 50 km/h a na místech, kde se mohou pohybovat chodci, navrhuje snížení až na 30 km/h. Jako třešničkou na dortu by se měla kolem všech takto nebezpečných silnic postavit svodidla a udělat bezpečnostní pruh pro chodce a cyklisty, aby nejezdili ve stejné dráze, ve které jezdí vozidla. Odhadovaná cena takových úprav? Několik stovek tisíc korun na kilometr. Ještě, že jsme tak bohatá země…

Pokud se nad tím trochu zamyslíme, je to všechno obrovský nesmysl. Pokud potkáte nějakého nebezpečného, zmatkujícího, nebo jinak provoz ohrožujícího řidiče, tak je to většinou nějaký důchodce/mladý nezkušený člověk. Ti se na devadesátce plahočí šedesátkou a mají toho plné brýle. Dále to jsou machýrkové, kteří vždycky a všude závodí se svou natuněnou Felicií 1.3 s provrtaným výfukem a křídlem jako kráva. Až na poslední místo bych zařadil pár případů, kdy si někdo s čerstvým řidičákem půjčí od tatínka třílitrového Mercedesa a myslí si, jak je neuvěřitelně zajímavý. Poslední dvě skupiny jsou účastníky nehod, odhadl bych, tak z 5%.  Z 95% za nehody můžou právě ti vystrašení a nervózní řidiči, kteří nezvládají své auto ani v nízkých rychlostech a brzdí tím provoz. Poté se nechají ostatními řidiči vyprovokovat, zrychlí a špatně to dopadá. Takže tento problém by se mohl alespoň částečně vyřešit tím, že autoškoly nebudou šetřit na jízdách a nechají si své žáky vyzkoušet řídit auto na všech typech komunikací a ve všech dostupných situacích.

A ne, že odjezdí určitý počet jízd, z toho musí jet mimo obec 60 km/h, aby to moc nežralo a v autoškole měli co do kapsy. Tito žáci se po splnění počtu jízd dostanou k testům, které se dělají ve městech v nízkých rychlostech a trvají asi 15 minut. I když je neudělají, stejně se jim to na druhý nebo třetí pokus povede. Potom třeba taková (holky omluvte mě) mladá holka dostane klíčky od auta a má někam jet. Vyjede mimo obec a najednou, jééé 90-ka… co mám dělat? V autoškole jsem tolik nikdy nejela, toho se bojím, tolik nepojedu… Možná si říkáte, že je to blbost, ale opravdu znám dost případů, kdy to bylo přesně takto. Toto jsou ti nebezpeční (ne vlastní vinou) řidiči, kteří ohrožují sebe, ale i ostatní tím, že někdo si chtěl v autoškole namastit kapsu a nedovolil dotyčnému jet maximální dovolenou rychlostí, aby si vše ozkoušel. Mnohdy Vám dokonce po polovině ujetých jízd řeknou, že to umíte a můžete jít na testy, blbost. Ano umíte se rozjet, zabrzdit, zatáčet a dokážete projet křižovatkou, aniž byste někoho nabourali, ale tímto přijdete alespoň o tu první polovinu těch základních zkušeností z autoškoly. A to jen proto, aby si v autoškole nechali peníze za benzín/naftu, za jízdy, které jste neodjezdili, protože Vám to ‘‘jde‘‘. Vystrašení, volant pojídající a oči v brýlích kulící důchodci, tím už se radši ani nezabývejme, to by byla další kapitola sama pro sebe.

A ke snižování rychlostí, jak navrhuje Pan Jíří Landa. Dnešní auta už jsou tak bezpečná, že to není potřeba. Navíc řidič, který jede o něco rychleji, je mnohem více soustředěný než ten, který jede sice předpisově, ale o to nebezpečněji, protože podává rohlík dítěti do zadní sedačky, pije, telefonuje, jí atd. Takový řidič udělá chybu mnohem pravděpodobněji, než ten, který lehce překročí rychlost. A pokud se podíváme na ‘‘ohleduplnost‘‘ některých chodců a cyklistů k řidičům aut, tak už víme, kde může být další jádro problému.

Ale víte co? Nebudeme rovnou raději chodit pěšky, jezdit na kole, koloběžkách nebo rovnou na koních nebo koňských spřeženích?

Co si o této problematice myslíte Vy? Napište nám svůj názor do diskuze!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz