car-1149997_1280

Znalosti z autoškoly nestačí: V ostrém provozu řada mladých řidičů chybuje

22. 5. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Vzpomeňte si na své začátky za volantem, nikdo z nás nebyl dokonalý a často se mu stal nějaký nezdar na silnici. Rozdíl také býval, pokud jste řidičák dělali na malém nebo ve velkém městě. Od toho se také odvíjelo, co si budete „trénovat“. K získání řidičského oprávnění naštěstí nestačí jen teoretické znalosti, proto by se na praxi měl brát větší důraz a zřetel. Je až šokující, kolik lidí po úspěšném absolvování autoškoly neumí podélně zaparkovat, protože je to nikdo neučil.

Stejné je to při reagování na kritické situace v provozu, kdy většina čerstvých řidičů nemá zkušenosti a nejsou schopni správně zareagovat na vzniklou situaci. Jedná se například o náhlý smyk na zledovatělé silnici nebo správně provedený úhybný manévr. Některým věcem se tak v autoškolách věnují až moc, ale některým třeba vůbec, nebo si o nich žáci jen přečtou v teorii. Praxe ale žádná.

Na vině mohou být občas i samotní instruktoři. Leckdy mají zastaralé způsoby učení. Postrádají ochotu učit se novým věcem a vzdělávat se v oboru. Ostatně zákon jim to také nijak nenakazuje. Učitelé v autoškole bývají lidé, kteří před dvaceti lety získali licenci a od té doby učí stejně, avšak za tu dobu se už mnohé změnilo. Dopravní sféra se přitom velmi dynamicky vyvíjí. Je ale třeba podotknout, že se nejedná o každého instruktora v autoškole. Někteří se vzdělání nebrání a jsou otevřeni moderním metodám, to se pak také odráží na jejich výuce.

Dobrá zpráva je, že majitelé autoškol by ochotně uvítali změny. Dle nich by se žáci v autoškole měli učit jezdit intenzivněji. To by pomohlo snížení nehodovosti, která je v případě mladých a nezkušených řidičů stále vysoká. Odhaduje se, že jen za loňský rok způsobili nezkušení řidiči 17% nehod. Intenzivnější výuka zaměřená na praxi by je měla lépe připravit na reálnou situaci v normálním provozu. Jestli se situace skutečně změní, je otázka budoucnosti.

Problém nastalé situace vidí i Ministerstvo dopravy, avšak než aby situaci řešilo logicky – tedy prevencí, volí zatím raději variantu represe. Zvýšily se body za přestupky, avšak to nikterak nepomůže nevyježděným řidičům, aby chyby nedělali. Jako řešení se tak jeví zatím tzv. řidičák na zkoušku. To v praxi znamená, že čerstvý řidič by měl mít v bodovém systému sníženou hranici za přestupky – tedy 6 bodů, místo obvyklých 12. Jakmile by udělal jeden vážnější přestupek, přišel by o řidičské oprávnění na jeden rok. 

To ale opět neřeší problém, hlavně v době bez řidičského průkazu se začínající řidič nemůže zdokonalovat v řízení a trénovat. Je tedy možné, že se jeho techniky i zhorší. Pouhá represe nestačí. Je třeba se více zaměřit na prevenci a vzdělávání, které se v mnoha případech jeví jako důležitější. V některých autoškolách žák absolvuje v autě pouhých zhruba 500 kilometrů. A to opravdu nestačí, aby byl schopný přežít v městské džungli, aniž by boural nebo jinak závažně chyboval.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz