Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Zjistili jsme, kolik reálně stojí provoz elektromobilu v českých podmínkách

20. 1. 2021 • Novinky, Videa, Zajímavosti

Mnoho států láká na podporu elektromobility a snaží se lidem koupi elektromobilu různě zvýhodnit a motivovat je k pořízení. V České republice máme zatím výhody pouze dvě – jízdu po dálnici zdarma a to samé platí pro parkování v Praze. Jenže pouze tam. Pořizovací cena elektromobilu nijak zvýhodněna není a to samé platí i pro nabíjení. Zjistili jsme, kolik vás v našich podmínkách bude stát život s elektromobilem.

Zatímco v západní Evropě elektromobily získávají na popularitě, Česká republika je téměř na konci žebříčku oblíbenosti těchto vozidel. Češi by benzín za elektřinu vyměnili jen v případě finanční dostupnosti. S pořízením elektromobilů do firemních flotil může pomoci alternativní financování.

Podle studie Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) za loňský rok se elektromobilitě daří především v nejbohatších evropských zemích. Nad 3,5 procenta těchto aut se z celkového počtu prodalo v zemích s nejvyšším HDP – Švédsku, Nizozemí, Rakousku, Norsku, Švýcarsku a Finsku. V těchto státech se tak koncentruje většina elektromobilů, zatímco státy s HDP pod 29 000 Eur na hlavu, tedy přibližně polovina zemí Evropské unie, registrují méně než jedno procento aut na elektrický pohon z celkového počtu prodaných vozidel.

Evropským rekordmanem je Norsko, kde téměř každé druhé nově registrované auto je elektromobil. V Česku přitom dosahuje tento podíl pouze 0,3 procenta. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech představuje v Evropě zhruba 1 procento.

Na druhou stranu ale v Evropě pokračuje pokles prodeje nových automobilů s dieselovým pohonem. Za poslední čtvrtletí loňského roku se snížil o 7 procentních bodů z celkového podílu nových vozů na přibližně 34 procent ve prospěch benzínových vozidel.

Zatímco v celoevropském měřítku počet vozidel na alternativní pohon v posledním roce vzrostl z 5,7 na 7,3 procenta, Česká republika je v počtu elektromobilů na čtvrté příčce od konce za Řeckem, Slovenskem a Polskem. Elektromobilů (mimo hybridy) se u nás prodalo 703, což je ale i tak nárůst o více než 80 procent.

Největší podíl prodeje u nás podle Svazu dovozců automobilů (SDA) tvořily loni vozy s benzínovým motorem, kterých se prodalo 67 procent z celkových 261 437 nových osobních aut. Diesely potom tvořily 30 procent. I v prvním pololetí letošního roku vede z hlediska paliva benzín s 70,14 procenta. Podíl nafty opět mírně poklesl na 27,62 procenta.

Češi nejvíce řeší pořizovací cenu

Podle studie mají největší vliv na rozhodování o koupi elektromobilu místo vozu se standardním pohonem pořizovací náklady. Čeští zákazníci jsou nicméně ochotni si připlatit za zlepšení technických parametrů, například za zkrácení nezbytné doby nabíjení nebo ještě úspornější provoz vozidla. Silným faktorem při rozhodování kupujících by byla možnost státní podpory, která v řadě států funguje. Česko o ní ale prozatím neuvažuje.

Vysokou pořizovací cenu, alespoň pro podnikový segment, dnes už pomáhají řešit leasingové společnosti nabídkou automobilů s elektrickým pohonem na operativní leasing.

Zvýšení nákupů elektromobilů na úkor klasických automobilů se spalovacím motorem je přitom pro český trh žádoucí z mnoha důvodů. Elektromobily mohou pomoci výrazně snížit emise skleníkových plynů, negativní dopady znečištění ovzduší a hluku nebo závislost na dodávkách ropy zejména z politicky nestabilních regionů. Bez elektromobilů je navíc těžko představitelné dosáhnutí emisních cílů Evropské unie. Podle nového nařízení o CO2 pro osobní automobily je cílem snížení emisí o 15 procent do roku 2025 a o 37,5 procenta pro rok 2030.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz