Životnost baterie elektromobilu je téměř neomezená, prokázala studie
Často zmiňovaný mýtus o elektromobilech tvrdí, že jejich drahé baterie vydrží jen pár let, než je potřeba je vyměnit. Nová studie zaměřená na moderní elektromobily však ukazuje pravý opak a naznačuje, že baterie jsou mnohem odolnější, než se původně myslelo.
Elektromobilita prošla náročnými začátky, ale dnes je situace úplně jiná
Před deseti lety, když se na trh dostaly první sériově vyráběné elektromobily jako například populární Volkswagen e-Golf, si elektromobilita našla své nadšence. Nicméně tehdejší technologie nebyla bez chyb, což vedlo ke kritice a mnozí často upozorňovali na jejich nedostatky.
Hlavním terčem kritiky byl nízký dojezd elektromobilů, způsobený nízkou kapacitou baterií, která se navíc každý rok výrazně snižovala. Nakonec baterie ztratila svou použitelnost nebo selhala a musela být vyměněna, což bylo drahé a stálo více než polovinu ceny nového vozu.
Pokud jste si v roce 2011 koupili elektromobil, jeho reálný dojezd byl maximálně kolem 200 kilometrů, přičemž degradace baterie mohla každý rok snížit dojezd o 5 kilometrů. Po několika letech jste museli baterii opravit nebo vyměnit, což tehdy byla nákladná procedura, kterou dnes dokáží specialisté zvládnout bez problému.
Poruchovost a degradace baterií moderních elektromobilů je velmi nízká
Podle analýzy společnosti Recurrent Auto, která do své studie zahrnula více než 20 tisíc elektromobilů, pouze 2,5 procent elektromobilů potřebuje výměnu baterie kvůli jejímu opotřebení. Studie také ukázala, že s věkem vozidla (rozuměj rokem výroby, čím více do minulosti) roste pravděpodobnost výměny baterie. Elektromobily vyrobené v roce 2011 potřebovaly výměnu baterie v 30 % případů.
Od roku 2016 však nastala dramatická změna a pouze 2 % vyrobených elektromobilů musela podstoupit výměnu baterie. Takto nízká poruchovost baterií se udržuje až dodnes a meziročně stále mírně klesá s tím, jak technologie postupuje kupředu.
Klíčovou roli sehrály výrobní technologie
To, že elektromobily vyrobené v posledních letech mají extrémně nízkou míru degradace baterií a jejich poruchovost je téměř nulová, není náhoda. Je to výsledkem výrazného zlepšení kvality výroby, použití lepších materiálů a hlavně aktivního teplotního managementu, který udržuje baterii v ideálním teplotním rozsahu.
Například Volkswagen ID.7 dokáže z dat z navigace rozpoznat, že se blížíte k nabíjecí stanici, a předehřát baterii na optimální teplotu pro co nejefektivnější nabíjení. Vůz tak můžete nabít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut a poté ujet dalších 550 kilometrů.
Odkaz na studii: New Study: How Long Do Electric Car Batteries Last?
.« Českým automobilkám se nebývale daří: Výroba vzrostla na 774.310 vozů, nejvíce od vzniku ČR Český řidičák neuznávají některé země Evropy: Kde všude platí v roce 2024? »