bmw 635 csi e24 (9)

Život s BMW 635 CSi E24 – Příběh majitele

10. 11. 2016 • Historie, Novinky, Zajímavosti

Před lety jsem po prodeji předchozího auta (černá 325tka E30) řešil otázku, co koupit dál. Bylo třeba nahradit vzniklou mezeru na pozici auta pro radost. Po krátkém rozmýšlení padla volba na kultovní BMW – typ 635 CSi. Sehnat v ČR zachovalý exemplář za rozumnou cenu je takřka nemožné, takže zbývaly pouze dvě možnosti – Helmutstán, nebo Švajc. Po brouzdání po internetových bazarech, aukčních síních a konzultacích s odborníky na řadu 6er E24 jsem došel k názoru, že nemá cenu kupovat auto v ceně pod 4 tisíce € . Jen pro představu se pohybují tato auta od 2 do 28 tisíc € podle stavu zachovalosti/renovace.

Po zvážení různých nabídek jsem nakonec zvolil exemplář z Berlína ve stavu poloviční renovace. Oslovil mě mimo jiné taky nezvyklou barvou, která odpovídá pouze tehdejší době – na šestkách končí roku 84, pak se objevuje ještě na e30 a hlavně verzi M3. Vzhledem k zažitým tradicím tmavých šestek na mě tato působila jako čerstvý vánek ve stojatých vodách.

e24_2

Na místě v Berlíně na nás po otevření velké garáže místního renovátora starejch německejch aut vykoukla červená šestka, od které sme nemohli odtrhnout zrak. Po kontrole jakosti auta sme se dohodli a auto naložili na plaťák a hurá zpátky do vlasti. Nutno podotknout, že se nekonala ani zkušební jízda jelikož celý dovoz se uskutečnil začátkem února a tou dobou bylo v Berlíně namrzlo a nechtěl jsem s autem jakkoliv riskovat.

Majitel naštěstí nelhal a auto se ukázalo být ve stavu jaký deklaroval. Nový lak kvůli opravám koroze na některých místech a vybledlosti červené barvy po více než 20 letech, nebourané, spousta chybějících věcí po celolaku, takže nutno dostrojit a když šestka, tak v co největší výbavě. Zmíním hlavně takové ty příjemné věci jako elektricky stavitelné sportovní sedačky Recaro v černé kůži, klimatizace, palubní počítač, elektrická okna, kazetové rádio s kompletním audio systémem, tempomat, telefon, přídavné budíky na tlak a teplotu oleje, centrál, servo, ABS a sportovní snížený podvozek.

Co se týče parametrů auta, tak jde to typ 635 CSi r.v. 9/82, což značí, že je to model po faceliftu, který přinesl spoustu změn – přechod na novější podvozek společný s modelem E28, motor M30 místo M90 a další. Možná se ptáte, proč tak starý exemplář, když se tyto šestky vyráběly od roku 1976 až do 1989. Byl jsem tehdy limitován hlavně možností postavit takové auto na české doklady. Jediná schůdná varianta byla postavit auto na veteránské doklady, takže limit byl tudíž rok 1982.

e24_1

O pohon auta se stará motor M30 bez katalyzátoru o papírovém výkonu 218 koní a 305 Nm. Ten autu uděluje zrychlení z 0-100 za cca 7 sekund a maximální rychlost 230 Km/h. Váha auta je zhruba 1,5 tuny, z čehož je jasně patrné, že je to spíš dalniční expres, než sprinter na krátké vzdálenosti.

Co se týče designu auta, tak moc změn od originálu není – tyto modely BMW si vystačí s hezkými koly a ideálně ještě snížením – pokud zasáhne některý z dobových úpravců, není co řešit. Auto jsem koupil s dobovými disky Remotec 16″, které stále mám, ale vzhledem k tomu, že jsou ve skvělém stavu, nechci je ničit na českých silnicích, a proto jsem hledal ještě alternativu v 18″ celoleštěných ráfcích Hartge, které jsou v současnosti na autě. Dále je pak přítomno pár leštěných dílů na motoru a doplňky Hartge – volant, madlo ruční brzdy a řadící páka, v motorovém prostoru také rozpěra mezi tlumiči.

V rámci funkčních úprav jsem instaloval do předních ramen tuhé polyuretanové silentbloky Powerflex, které vystužují přední nápravu, což se velmi kladně projevilo na jízdních vlastnostech. Originální vložka vzduchového filtru byla nahrazena vložkou K&N.

e24_4

Aby celkový dojem z vozu nekazil zašlý motorový prostor, zapracoval jsem i tam – některé díly jsem vyleštil, jiné dostaly nový černý komaxit. Protože mě zajímalo, jaký aktuální výkon auto má po 25 letech provozu, zajel jsem na Jarov, kde mají diagnostiku výkonu. Z výsledku jsem byl příjemně překvapen, neb poměrně odpovídá v mezích tolerance specifikacím pro nový vůz.

Během vlastnictví vozu jsem z větších prací dělal GO hlavy motoru a výměnu spojky. Kromě toho spoustu drobností, které řeším postupně – jedná se hlavně o věci spojené s dostrojováním auta po laku a průběžné výměny dílů, které jsou sešlé věkem. Ceny většiny dílů jsou podobné třeba novým škodovkám, takže to ještě není tak zlé a dostupnost je vzhledem k věku auta taky v pohodě. Většina spotřebních dílů je i v druhovýrobě a zbytek holt u BMW. Celkově je auto spolehlivé a nikde na cestách mě nenechalo na holičkách.

e24_3

Moje šestka má přezdívku Eleanor. Vysloužila si ji jednak tím, že je to mé vysněné auto, takový jednorožec stejně jako ve filmu 60 sekund Mustang pro Nicolase Cage. To by ale na přezdívku nestačilo. Stalo se mi jednou, že šestka měla asi špatnou náladu a z dosud nevyjasněné příčiny sem tam neudržela volnoběh a chcípla. Samozřejmě v nejméně vhodnou chvíli na rušné křižovatce. A přesně v tu chvíli jsem si vzpomněl právě na film 60 sekund a honičku na konci, kdy N. Cage urazí zrcátko při couvání, auto mu chcípne a nejde natočit. Prostě takový projev něčeho jako je duše auta.

A jako třešničku na dortu se podařilo mojí Eleanoru dostat do filmu Příběh Kmotra (2013)

Autor a foto: Viktor Zpěvák

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz