Ženský test Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybrid
Jedním z nejpopulárnějších hatchbacků segmentu B v Evropě je právě Toyota Yaris. Aktuálně zaujímá přes 6,5 procenta trhu vozidel určených do města. Nová generace přináší mnoho inovací, dbá především na bezpečnost, cílí na kvalitnější jízdu a nezapomněla si udržet ekologičtější verzi Hybrid, kterou jsem měla možnost testovat i minulý rok.
Jaká je uvnitř?
Kvalitnější prvky interiéru jsou znát hned na první pohled a zajímavé jsou například kulaté výdechy klimatizace. Dobře tvarovaná sedadla jemně prošitá bílou nití jsou příjemnou součástí interiéru. Posed je trošku tvrdší, a vyšší ale jistě si na něj časem zvyknete. Sedadla nemají elektrické ovládání, tudíž je potřeba využít klasické manuální páčky a pohybem upravit sedadlo do požadované polohy. Ne až tak dostačující je opěrka pravé ruky, která je úzká a občas po ní může ruka sklouznout. Ovládání na volantu je z kvalitního plastu, který nepůsobí nijak lacině.
Trojramenný volant sám o sobě vypadá velmi pěkně, je též prošitý bílou nití a ladí se sedadly. Jediným škraloupem je až moc přehnaná citlivost. Pocítíte to hlavně ve chvíli, kdy projedete nerovnostmi na vozovce, jemně hnete rukou při vibracích a auto se automaticky začne stáčet. Za nepříliš nepovedené hodnotím i odkládací prostory, které se nachází příliš nízko, tudíž je veškerá manipulace s věcmi na palubě složitější. Delší dobu jsem se u nových vozů nesetkala s klasickou ruční brzdou, dnešní doba již holduje elektronickým ručním brzdám, ale zde zůstávají u standardu. Na přístrojové desce se nachází dva analogové ukazatele a mezi nimi je barevný display, který přenáší mnoho informací.
Klasicky se tu zobrazuje spotřeba, rychlost, popřípadě stanice radia. Nejzajímavější je zobrazení toku energií hybridního pohonu. Pokud chci nastavit navigaci je postup velice jednoduchý, ale musím podotknout, že povely navigaci poněkud trvají a je tam menší prodleva. Například v zadávání písmenek. Součástí výbavy je i zadní kamera, která přenáší čistý obraz a je doplněna o barevné linie.
Jak vypadá?
Exteriér je opět o trochu odvážnější od předchozí generace. Čelní část vozu zůstává u výrazného tvaru komponentů do písmene X. S rozměry 3945 délky, 1695 šířky a hybridním pohonem se jedná o ideální vůz do města. Pokud jedete na menší nákup tak ho v klidu naložíte do 286 litrového kufru. Na větší nákupy, či dlouhodobé cestování Yaris moc není. Součástí exteriéru jsou i 16″ kola s broušenými povrchy, která působí velice dynamicky.
Jak jezdí?
Po nastartování slyšíte jen nekonečné ticho, sedíte v autě a můžete poslouchat ševelení ptáků, nebo upovídané kolemjdoucí. Naopak kdo nemá zkušenosti s variátorem, bude asi překvapený hlučností motoru při akceleraci. Na otáčkoměru se ručička posune během vteřiny na druhý konec a z motoru se line řev připomínající nespokojenou manželku. Ideální je v tomto voze plynule přidávat plyn a nesnažit se značně zrychlovat, potom je motor klidný a poslouchatelný.
Již z názvu asi pochopíte, že se jedná o ekonomické vozidlo a spotřeba by se měla držet okolo 3,1 litrů ve městě, 3,3 litrů mimo město. Jak jste ode mne zvyklý, opět jsem nedosáhla na spotřebu tak nízkou a využívala plyn nadmíru. Moje spotřeba se pohybovala okolo 4,8 litrů, což stále není špatná hodnota. Ve městě na elektřinu ujedete maximálně 2 km a mimo něj téměř nic. Hybrid pak pomáhá klasickému motoru, ale baterie s menší kapacitou se vybíjí velmi rychle.
V zatáčkách má Yaris co dělat – je malinko neomalený, ale nakonec vždy zatáčku zvládl. Za vše může vyšší váha hybridního ústrojí. Základních 74 kW (elektrický motor 45 kW) dosáhne stokilometrové rychlosti za téměř 12 vteřin a maximální rychlosti 165km/h. Při rychlejší jízdě cítíte každou nerovnost na vozovce a řízení je tak citlivé, že je třeba velké pozornosti.
Při jízdě mi chyběla první poloha blinkru, která třikrát problikne a automaticky se vypne. Též tu není hlídání mrtvého bodu, což mi přijde už jako jeden z nejzákladnějších prvků bezpečnosti. Nicméně bezpečností se u nového Yarisu nešetřilo, a tak zde nalezneme v každé motorizaci systém Toyota Safety Sense, který zabraní nehodě nebo omezí její následky, pokud se nelze kolizi vyhnout. Součástí paketu je předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s nezávislým systémem nouzového brzdění (AEB), automatické přepínání dálkových světel (AHB) a systém pro hlídání jízdních pruhů (LDA). Ve vyšších stupních výbavy (kromě základního Live) je i systém rozpoznávání dopravních značek (RSA). Dalšími systémy jsou ještě systém pro hlídání jízdních pruhů a systém rozpoznávání dopravních značek.
Závěr
Je jasné, že toto auto není pro každého z nás. Nicméně věřím, že si u nás najde své obdivovatele, kteří si ho s láskou zavezou do své garáže a den co den s ním budou proplouvat městem, kde funguje výborně a je dobře manévrovatelný. Potěší i nízká spotřeba a jednoduchost ovládání.
« TEST Mercedes-Benz E300 Coupé – Král Jaguar E-PACE se testuje v náročných a velmi extrémních podmínkách po celém světě »