Ženský test Toyota Yaris 1,5 Hybrid Dynamic Force
Sedím doma uzavřena ve svém okresu, jak nám vláda nakázala a přemýšlím nad tím, jak jsem ještě minulý víkend mohla vyrazit mimo Prahu s testovacím vozem Toyota Yaris a užívat si tu příjemnou slunnou cestu. Nejen výlety, ale i cesty do práce a z práce jsem si s tímto městským modelem skvěle užila. Ve městě se chová Yaris sebejistě jako ryba ve vodě. Každý ranní výjezd přes plné centrum aut, jsem zvládala s lehkostí a pohodovou náladou.
Když jsem si na recepci Toyoty vyzvedla klíčky a kráčela k vozu hlavou mi běželo: “Sakra ty jsi od předchozí verze ale vyspěl, hochu.” Dravější tvary s nádechem sex appealu. To se mi líbí. V tom jsem si ještě kousek opodál všimla verze GR a to už mi spadla čelist úplně. Doufám, že se k této verzi dostanu a zkusím, jak velký rozdíl to je. Mám radost, když je nová verze modelu povedená. Exteriér testované verze zkrášluje černě lakovaná vrchní mřížka chladiče, zadní spoiler, spodní mřížka chladiče a doplňují ho 17″ litá kola se strojově opracovanými povrchy. Spojení červené a černé barvy samo o sobě působí velice odvážně a sebevědomě. Dravému vzhledu přispívá i žraločí anténa.
Nová platforma GA-B přináší styl, praktickou všestrannost, potěšení z jízdy a bezpečnost. Nový Yaris má proti předchůdci větší šířku a rozvor o 50 mm, přestože celkově je o pět milimetrů kratší. Rozchod je oproti předchozí generaci větší o 57 mm. V nabídce motorizací je nový tříválcový atmosférický benzínový agregát 1,5 Dynamic Force o výkonu 121 koní a jeho hybridní provedení 1,5 Hybrid Dynamic Force s výkonem 116 koní, které poskytuje řidiči agilnější reakce, nárůst systémového výkonu o 15 procent a snížení spotřeby o více než 20 procent. Na českém trhu se Yaris představuje ve čtyřech stupních výbav. Na základní výbavu Active navazuje střední výbava Comfort a nejnáročnější zákazníky osloví stylové provedení Selection či limitovaná Premiere Edition.
Když ráno sedáte do zamrzlého auta, protože nemáte garážové parkovací místo, musíte vždy dlouho topit a vše kolem vás je ještě dlouho studené. Pokud ale máte ve výbavě vyhřívaná sedadla a volant, je to úplně jiný příběh. Na zimní období jsou tyto dvě součásti výbavy jedny z nejdůležitějších. Přiznávám se, že jsem se chvilkama s volantem i mazlila, jako by to bylo příjemné hebké koťátko. Co nechybělo v této skvělé výbavě Toyoty Yaris byl i čitelný head up display odrážející se nad palubní deskou. Na něm se promítala aktuální rychlost, značky, které jsem zrovna minula a například i detekce jízdních pruhů.
Nejen na skle byla viditelná aktuální rychlost, ta se zároveň promítala i klasicky na budíku digitálního přístrojového štítu. Ten má mimochodem velmi hezkou a svěží grafiku a lze jej individualizovat. I další výbava v tomto modelu byla skvělá. Nechyběla přehledná zadní kamera, hlídání v pruzích, sklopná zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace nebo bezdrátové nabíjení telefonu, které fungovalo bez problémů. Propojení s telefonem bylo intuitivní, jednoduše jsem se dovolala, kam jsem potřebovala. Moc se mi líbilo, že po kliknutí na tlačítko ovládání hlasem se na hlavním display automaticky objevila nápověda a navedla mě, co přesně říct. Na dlouhé cesty jistě oceníte adaptivní tempomat, který zařídí poklidnou jízdu.
Někdy se stane, že auto najednou zapípá a v tu chvíli se leknete a přemýšlíte, co to může být. Tentokrát se mi to párkrát stalo a na palubní desce se zobrazila hláška abych zpomalila. Vozidlo vždy detekovalo nějakou možnou překážku a upozornilo na možnou srážku. Člověka to trochu vyděsí, ale to jen proto, aby zbystřil své smysly. V noci po dálnici mě poněkud pozlobila automatická dálková světla, která hůř identifikovala projíždějící auta, a tak jsem se s Yarisem trochu hádala, kdo má vlastně pravdu, jistě že já, ale vysvětlete to tomu kusu kovu. 😀
Testovaný model disponoval automatickou převodovkou a opět jsem si potvrdila, jak je tato verze skvělá hlavně do města a obzvlášť do centra Prahy. Jelikož se jedná o Hybrid, tak jsou elektrické rozjezdy přívětivě svižné a zároveň tiché, stejný rozjezd v podání klasického motoru je naopak o to více hlučný. Co se týká spotřeby, tak jsem se ve městě udržela kolem 4,9 litrů na 100 kilometrů. Na dálnici apetit vzrostl na hodnotu kolem 5,3 litrů. Na hybridech od Toyoty se mi líbí, že se na hlavním display vždy promítá aktuální pohon, kdy se od kol nabíjí baterie, kdy jedete na baterii, či kdy motor nabíjí baterii. Je to takový zajímavý kolotoč.
Verze Hybrid, která má jeden elektrický a jeden klasický motor, disponuje kombinovaným výkonem solidních 85 kW při čemž spalovací motor zajišťuje 68 kW. Říká se, že základem kvalitní jízdy je například i to, jak pohodlně se osoba ve voze cítí, mně osobně se za volantem sedělo se svými 182 centimetry moc dobře. Ovládání volantu pro mne jakožto ženu bylo perfektní, otáčení probíhalo velice lehce a to u těchto vozů preferuji. Pokud nesedím v Maserati, Lamborghini nebo Ferrari, tak chci řídit lehce jako mávnutím proutku.
Nicméně stejně důležitý je i podvozek. Jelikož není Yaris ani sportovní ani luxusní vůz, je jasné, že podvozek je naladěný zejména na komfortní notu. I tak Yaris překvapí svou agilitou v zatáčkách a chutí následovat volant. V oblouku sice cítíte vyšší hmotnost celého pohonného ústrojí a baterií, ale není to nic zásadního. Karoserie se naklání jen decentně a Yaris umí být príma parťákem i mimo město. Tlumení nerovností je výborné a to platí i pro odhlučnění kabiny od valivého a aerodynamického hluku. Řízení je poměrně citlivé, ale zpětnou vazbu od něj nečekejte. Ve městě se však díky tomu s vozidlem skvěle a jednoduše manévruje.
Na dálnici vás může potrápit jen zvýšený hluk od převodovky CVT, která nechává motor točit ve vysokých otáčkách za monotónního rykotu. Na to jsme ale u hybridů s touto koncepcí zvyklí napříč celým automobilovým světem, i když některé značky to dokáží maskovat i trochu lépe.
Jsem přesvědčena, že si nový model Yarisu najde své příznivce a budu ho na silnicích pravidelně potkávat. Je to totiž skvělé kompaktní auto, které potěší ve městě i na výletě mimo něj. Základní cena pětidveřového hatchbacku s motorem 1.0 VVT-i ve výbavě Active začíná na 335 000 Kč. Cena hybridního provedení začíná na 445 000 Kč.
Plusy
– Zajímavě laděné detaily interiéru
– Multimediální systém u audiosestava
– Spousta chytré výbavy
– Podvozek
– Vzhled
– Nízká spotřeba
Mínusy
– Výkon až ve vyšších otáčkách
– Projev převodovky CVT
« Češi se naučili nakupovat ojetá auta on-line Test Volkswagen Arteon 2.0 TSI AWD R-Line: Sbohem a šáteček »