cof

Ženský test Suzuki Swift Sport

30. 7. 2019 • Zábava

Mám ráda malá auta, která si na nic nehrají a přitom nabízí přidanou hodnotu, která vás dostane. Suzuki vždy mělo model, který nadchl zapálené řidiče a nemuseli za něj platiti mnoho. Swift Sport je přesně to malinké a upřímné auto, které vás chytne za srdce a nadšeně z něj budete ždímat každého koně na přilehlé okresce a užívat si akčního podvozku. Minulá generace však byla plná kompromisů. Výbava nebyla nic moc, odhlučnění bylo opravdu zlé a jízdní komfort také za moc nestál. Kromě nadšených jízdních zážitků tak nemělo žádné jiné eso v rukávu. Nová generace chce tento nedostatek změnit a přidat ještě více radosti za volantem.

Na Suzuki Swift Sport mě baví hlavně to, že jde na první pohled o nenápadné auto a málokdo by tušil, že se jedná o sportovní verzi. To většina pozná až tehdy, když se ho snaží předjet. Jeho akcelerace je skvělá a plná emocí. Pokud plánujete koupi automobilu kategorie hot hatch, tak je pravý čas popřemýšlet i o tomto Suzuki.

3

Nejnovější, třetí generace se ve srovnání s předchůdci vyznačuje nižší hmotností, vylepšeným podvozkem a především podstatně silnějším motorem. Může se nově pochlubit také bohatou standardní výbavou, která patří na špičku v segmentu sportovních hatchbacků. Swift Sport má specifický design masky chladiče a předního nárazníku, aerodynamický spoiler pod nárazníkem, nástavce prahů, zadní difuzor a střešní křídlo. Výrazný vzhled dotvářejí leštěné 17palcové disky kol, dvě koncovky výfuku a volitelně žlutá barva karoserie.

Verzi Sport lze koupit v několika různých barevných provedeních. Dalšími barvami jsou třeba červená, bílá, modrá a 2 odstíny šedi. Kola z tenké slitiny hodně připomínají kola na Octavii RS je to špatně nebo dobře? To posuďte sami. Zajímavé jsou trochu netradiční kliky na zadních dveřích, které jsou více propojeny s dveřmi a dost lidí má ze začátku problém je najít.

Vůz přichází vyzbrojen celou armádou asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem a asistenty pro bezpečnou jízdu v pruzích. Součástí standardní výbavy jsou také LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel nebo pokročilý multimediální systém doplněný o parkovací kameru.

Interiér je útulný a vyladěný sportovními prvky. Červená barva zde nechybí a opakuje se na více interiérových částech, jakými jsou třeba boční lišta dveří, palubní dekor, budíky a prošívání na sedadlech, volantu a řadicí páce. Velké a dobře čitelné přístroje s barevným podkreslením, sportovní anatomicky tvarovaná sedadla a kvalitní materiály – to vše je navrženo tak, aby si řidič mohl užít jízdu naplno, měl přehled o dění a vše neustále pod kontrolou.

4
5

Na chvilku jsem si sedla na zadní sedadla, abych zjistila, zda je reálné si pohodlně sednout a v pořádku. Přední sedadlo bylo nastaveno na vysokou osobu a vzadu se podobně vzrostlá osoba pohodlně usadila.

Na evropské trhy Suzuki poprvé uvedlo sportovní verzi modelu Swift v roce 2006. Třídveřový hatchback s výrazným vzhledem, sníženým podvozkem a motorem 1,6 l o výkonu 92 kW (125 koní) si rychle získal oblibu. Druhá generace z roku 2012 přinesla posílení na 100 kW (136 koní), bohatší výbavu a volitelně pětidveřovou karoserii. Novinka opět zvedá laťku, má pětidveřovou karoserii se vzhledem třídveřové a silný přeplňovaný motor. Ano, svišť opravdu dostal turbo!

3

Zážehový motor 1.4 BOOSTERJET poskytuje výkon 103 kW (140 koní) a krouťák 230 Nm. To nezní nijak dramaticky, ale Swift Sport mezigeneračně výrazně zhubl. S plnou nádrží a všemi provozními kapalinami váží jen 975 kg! Už vám asi začíná docházet, že tohle bude pořádný ďáblík!

Systém přímého vstřikování paliva využívá trysky se sedmi otvory. Díky tomu je možné palivo vstřikovat pod vyšším tlakem (až 200 barů) a ve vysoce atomizované podobě, což svědčí výkonu i čistotě výfukových plynů. Přímé sací kanály a speciální tvar pístů zajišťují víření, při němž dochází ke správnému promíchání směsi. Ta je bohatší okolo zapalovací svíčky a chudší v okrajích, aby se energie ze spalování paliva využila s maximální účinností.

Turbodmychadlo je řízeno obtokovým ventilem. Při jízdě ustálenou rychlostí se ventil vedoucí výfukové plyny mimo turbodmychadlo otevře. Toto řešení snižuje čerpací ztráty a pomáhá tak snížit spotřebu. Jakmile je potřeba zrychlit, obtokový ventil je uzavřen a turbodmychadlo dodává potřebný plnící tlak. Umístění turbodmychadla přímo na výfukovém kanále hlavy motoru a použití blow-off ventilu zkracují prodlevu nástupu plnícího tlaku při sešlápnutí plynového pedálu na naprosté minimum. Turbodmychadlo vytváří přetlak 1 bar. Poměr hmotnosti k točivému momentu dosahuje přibližně 4,2 kg/Nm, což představuje jeden z nejlepších výsledků mezi současnými hot hatchi.

1

Rozvor náprav je o 20 mm delší než u předchozí generace Swiftu Sport, rozchod kol je za účelem zlepšení stability v přímém směru na přední i zadní nápravě širší o celých 40 mm. V souladu s důrazem na sportovní výkony a radost z řízení je nový Swift Sport také o 15 mm nižší a o 40 mm širší. To svědčí jízdním vlastnostem, zároveň to však karoserii dodává atletičtější proporce. Díky optimalizovanému krytu pod motorem, aerodynamickým prvkům na podlaze a dalším detailům má nový Swift Sport o 10 % nižší součinitel odporu vzduchu než předchozí generace.

V zájmu zkrácení drah řazení a přesnějšího pohybu řadicí páky v kulise prošla převodovka převzatá z předchozí generace Swiftu Sport konstrukčním vylepšením. Provedené úpravy se zaměřily na plynulejší chod řadicí páky, výraznější zpětnou vazbu a zesílení pocitu přímého a přesného řazení. Řadicí páka má o 10 % kratší dráhy v kulise, modifikací prošla také synchronizace jednotlivých převodů. První a druhý převod mají nově trojitou synchronizaci a třetí převod dvojitou. Robustnější spojka s upravenou směsí lépe odolává rozjezdům pod zátěží.

Když má jakékoliv auto dovětek Sport, mám pocit, že musím hledat speciální tlačítko, které promění vůz na ještě ostřejší bestii. Ostrost se tu už nijak navíc nezvyšuje a je jednoduše taková, jaká je. Očekávala jsem tím například zlepšení zvukové odezvy, která nezněla nijak vábně, spíš naopak. Zvuk motoru byl trochu nevyvážený. Nicméně po sešlápnutí plynu se ukázalo, že se o rychlejší verzi opravdu jedná, protože to co dovede tento malinký hot hatch je ohromující.

Předpisová jízda nebo pohyb po městě je nově v autě velmi příjemný. Sedadla jsou komfortní a přitom vás příjemně drží v objetí. Odhlučnění kabiny je konečně na dobré úrovni a uvnitř panuje klid a pohoda. Tlumení nerovností je také velkým pokrokem. Skoro jsem se začal bát, že jakmile najedu na uzavřenou silnici, zjistím, že je auto rozbředle.

7

Ale ne! Podvozek sice nechá karoserii mírně naklonit, ale Swift Sport je neuvěřitelně živý a agilní. Do zatáček se vrhá jako nadšený čoklík běžící za míčkem a radostně u toho vrtí zadečkem. Stačí povolit plyn nebo ťuknout do brzdy a auto ihned utíká do boku, utahuje stopu a mizí ze zatáčky. Tady se projeví absence samosvorného diferenciálu a dojde k prokluzu vnitřního předního kola. Je třeba s tím počítat. Auto je hravé i při prudkém brzdění a dá se do zatáčky na milimetry přesně poskládat. Wow! Takto má fungovat malý a dostupný hatch. Žádná zbytečná hra na seriózní a sterilní sporťák, ale čistá radost ze silného motoru a hravého podvozku.

Motor je v kombinaci s nízkou váhou opravdový silák a autu poskytuje dynamiku jako nikdy dříve. Swift Sport je najednou o třidu rychlejší auto. Překvapila mě odezva na plyn a chuť stoupat do otáček. To turbomotory většinou moc neumí, ale Suzuki postavilo jednotku, která utíká k červenému poli jako o život. Skvělé jsou i brzdy, které jdou dobře dávkovat a mají adekvátní účinek. Manuální převodovka je přesná. Dráhy krátké a je radost s ní pracovat.

2

Musela jsem otestovat ostrost akcelerace a vše mě přesvědčilo o tom, že je o co stát. Poměřila jsem síly s Abarthem 500 a ten mi chvíli vůbec nestačil. Do zatáček je Swift Sport báječný, člověk se nebojí točit volantem a je si zcela jistý v kramflecích.

Má nějaké chyby? Za tu chvilku a v zápalu radosti zmíním jen otáčkoměr, na kterém nepoznáte, kdy začíná červené pole. Výrobce mu dal totiž stejně červený podkres všude. Také rychloměr není úplně dobře čitelný. Motoru samozřejmě chybí špička a posledních tisíc otáček už nemá smysl podstupovat a je lepší řadit nahoru. Dlouhodobá spotřeba při testu byla 6,7 litru.

Nový Swift Sport pořídíte za cenu 479.900 Kč. Na výběr je sedm odstínů karoserie, výbava je vždy maximální. Standardem jsou mimo jiné LED světlomety, vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání/startování tlačítkem, automatická klimatizace a široká paleta asistenčních a bezpečnostních systémů. Jsou auta, která bych si po testování nejraději nechala a věřte, že je toto jedno z nich. Opravdu mě ten týden bavil a klidně bych si za volant sedla znovu.

Plusy

– Bohatá výbava
– Odhlučnění
– Jízdní vlastnosti
– Výkonný motor
– Řízení a převodovka
– Zábavnost
– Spotřeba
– Sedadla
– Odezva motoru a chuť po otáčkách

Mínusy

– Čitelnost přístrojů
– Ovládání palubního počítače
– Slabší zvukový projev

MOTOR
Typ 1.4 BOOSTERJET
Počet válců 4
Počet ventilů 16
Zdvihový objem motoru cm3 1 373
Vrtání x zdvih mm 73,0 x 82,0
Kompresní poměr 9,9
Maximální výkon kW/ot. 103/5 500
Maximální točivý moment Nm/ot. 230/2 500–3 500
Vstřikování paliva přímé
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz