Ženský test Renault Kadjar
Kadjar je jedním z nejmladších modelových řad Renaultu, který se začal vyrábět v roce 2015 a o tři roky později prodělal facelift, který je předmětem tohoto testu. Vůz nedostal úplně nový kabát, ale spíše jen novou podšívku, knoflíky a nějaké další vychytávky. Design je dynamičtější a modernější. Zachovává tradiční styl SUV, je však přitažlivější a reprezentativnější. Vůz je vybaven novou generací motorů Renault. Jak benzínové, tak naftové motory obsahují nejnovější technologie řízení emisí podle platných norem.
Vůz je vybaven motorem 1,3 TCe, který byl poprvé použit u modelové řady Scenic a následně nabídnut u modelů Captur a modelové řady Megane. Tuto jednotku vyvinula Aliance ve spolupráci s koncernem Daimler. U modelu Kadjar je tento motor vybaven filtrem pevných částic (GPF), jehož úkolem je redukce pevných částic výfukových plynů prostřednictvím jejich zachytávání v mikroporézní buničinové konstrukci filtru. Ten se v pravidelných intervalech automaticky regeneruje. Motor TCe GPF je k dispozici ve třech verzích: TCe 140 GPF s manuální převodovkou, TCe 160 GPF s manuální převodovkou a TCe 160 GPF s dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
Vůz dostal také modernizované naftové motory vybavené systémem selektivní katalytické redukce (SCR), která se považuje za nejúčinnější ze systému následného zpracování oxidů dusíku (NOx). Tato technologie snižuje škodlivé emise motorů, aniž by měla negativní dopad na jejich výkonnost! Naftové motory se nyní nazývají „Blue dCi“, nabízejí novému modelu Kadjar vyšší výkon a lepší ovladatelnost. Blue dCi 115 ve srovnání s předchozí generací nabízí výkon vyšší o 5 koní a točivý moment o 10Nm. Poskytuje úspornost, tichý chod a dostatečný výkon. Funkce Overboost nabízí dalších 5 koní a 25Nm, například pro snazší a bezpečnější předjíždění. Je k dispozici s manuální převodovkou.
Nový motor o obsahu 1,7 litru – Blue dCi 150 je vrcholný naftový motor. Díky výkonu vyššímu o 20 koní proti předchůdci nabízí mnohem lepší dynamiku. Je vybaven manuální převodovkou a bude se nabízet výhradně s pohonem 4×4.
Jak vznikl název? V překladu by to měl být Kad, což je inspirováno slovem quad – čtyřkolka a jar inspirováno slovy agile a jaillir, což znamená agilní. Dá se říct, že agilní je, ale přece jen se stále jedná o crossover, takže s tou agilitou by to člověk neměl přehánět. Například jet vyšší rychlostí do zatáčky už chce víc zkušeností a trochu více sebejistoty, protože těžiště je stále dost vysoko. Vozidlo se při vyšší rychlosti začne v zatáčce silněji naklánět a je třeba víc vyvažovat řízení. Se staženými půlkami a hvízdajícími koly se to ale zvládnout dá a vy se pak cítíte jako majitelem rodinného vozu, který zvládne i ostřejší zážitky.
Nově přepracovaný interiér je moderní a pohodlný. Vše se uvnitř ovládá zcela intuitivně. Řidič má na sedadle v bocích elektrické ovládání, tak je nastavení polohy zvlášť jednoduché. Nastupování je příjemné, protože jsou sedadla vysoko. Ovládání na volantu je už skoro v každém novém vozidle a ani tady nechybí, nicméně jsem zde postrádala prvky, na které jsem tu zvyklá – jedním z nich je ovládání tempomatu, trvalo nějakou dobu, než jsem našla ovládání kousek od manuální řadicí páky. Dále mi zde chybělo ovládání hlasitosti rádia. Nový panel automatické klimatizace je modernější a intuitivnější díky třem otočným tlačítkům, které ve svých středech zobrazují nastavení teploty a ventilace. Přehledné a elegantní.
Nový display multimediálního a navigačního systému o úhlopříčce sedm palců funguje perfektně, nové technologie nabízí lepší jas a lepší citlivost na dotyk. Propojení mobilního telefonu s vozem funguje svižně a systém dobře rozpoznává pokyny, které mu sdělujete. Spokojená jsem byla se zadní kamerou, která byla navíc podpořena senzory vzdálenosti. Součástí výbavy je i hlídání mrtvého bodu. Nejkrásnějším prvkem interiéru byla opravdu rozsáhlá panoramatická střecha, která do vozu propustila spoustu denního světla. Jen si to představte, v noci můžete zajet třeba do přírody, sklopit sedadla, pohodlně se zamknout, aby vás nenapadl medvěd grizzly a pozorovat skrze střešní okno hvězdy, no není to paráda?
Přistupuji k vozu, v ruce mám spoustu tašek, mačkám zázračné tlačítko kufru na klíčku a nic. Mávám nohou pod autem a nic. Takže tuhle vychytávku si výrobci nechali pro nějaké lepší modely nebo vyšší výbavu. Zde jest potřeba položit tašky na zem a ručně si víko kufru otevřít svépomocí. Kufr má optimální velikost 472 litrů a je výše posazen, takže nákupy budou mimo odemykání kufru hračka.
Testovaný model INTENS TCe 160 GPF má pohon 4×2, tudíž je terénu schopný, ale musíte opatrně, přední pohon má trakční limity poměrně nízko. V nabídce Renaultu je ale k dispozici i pohon všech kol, takže je z čeho vybírat. Výkon testovaného vozu je solidních 117 kW a spotřeba je přívětivá, držela jsem ji kolem 7 litrů. Pokud chcete ale více ušetřit, můžete ještě zvolit režim ECO mode, na ten jsem já nejezdila a zkoušela jsem model v plné síle. Podvozek mi přišel poněkud tužší, než jsem očekávala od kompaktního SUV, takže jakákoliv nerovnost byla v kabině znát. Odhlučnění kabiny nebylo též nijak excelentní, ale při zapnutém rádiu to asi ani člověk řešit nemusí.
V konfigurátoru si lze nastavit i pár paketů navíc, jakými jsou například Pack Winter – vyhřívané čelní sklo, ostřikovače světlometů, vyhřívání předních sedadel za 10 000 Kč, Pack Klimatizace Plus – dvouzonová automatická klimatizace, dešťový a světelný senzor za 5 000 Kč, barva karoserie modrá Iron RQH ZA 15 000 Kč, barva karoserie červená Flamme NNP ZA 17 000 Kč, kožené čalounění černé nebo světle šedé za 26 000 Kč, disky kol z lehké slitiny 19″, design Yohan za 16 000 Kč
Renault Kadjar je velice zajímavou volbou pro maminky s dětmi, pro starší lidi, kterým se hůře nastupuje nebo vystupuje z vozu a třeba i pro vás. Testovaný model je za 604 900,- Kč
Plusy
Design
Slušné zpracování
Prostornost
Užitná hodnota
Nízká spotřeba
Minusy
Horší výhled z vozidla
Chování podvozku v zatáčkách
Slabší komfort pružení
« Projeli jsme 30 let starý Škoda Favorit Test ojetiny Toyota Corolla. Nejprodávanější vůz planety je sázkou na jistotu »