opel-grandland-21

Ženský test Opel Grandland X 1,6 Turbo 180

21. 11. 2019 • Žena za volantem, Novinky, OPEL, Testy

Exteriér vozu mne překvapil. Linie Grandlandu jsou tak celistvé a jednoduché, že do sebe všechny krásně zapadají. Tuto jednoduchou krásu zdobí i 18“ ráfky z lehkých slitin Diamond Cut a v noci vás zaujmou LED světlomety ALF. Byť by to z venku řekl jen málokdo, je to v podstatě dvojče extravagantního Peugeotu 3008. Ale jediným společným znakem je střecha, jinak nezůstal kamen na kameni. Opel zkrátka vzal základ z Francie a dělal, co mohl, aby z něj vytvořil co možná nejnormálnější auto. V segmentu patří rozhodně k největším krasavcům, hlavně když zvolíte správný odstín laku – to pak z žádného úhlu nevypadá neohrabaně, nebo disproporčně.

Když jsem poprvé usedla do Opel Grandland X, byla velká zima. Každý škrábal, nebo rozmrazoval auto. Já dostala auto vymrzlé a říkala jsem si, jak budu klepat kosu. Nicméně to nebyla pravda, jen co jsem usedla do auta, zahřála jsem si pozadí o krásně vytápěná ergonomická sedadla. Na volantu na mne čekalo překvapení v podobě tlačítka na jeho vyhřívání, tudíž mé sny se splnily, byla jsem v teple. Během chvilky foukal i teplý větřík z ventilace. Bomba, přesně tak si představuji pohodlnou zimní jízdu krajinou, nebo městem. Dokonce i vzadu byla tlačítka k vyhřívání sedadel.

2

Dokonalá atmosféra nastane i k večeru, nikde není žádné ostré osvícení, jen jemná světla na bočních dveřích, která tlumeně osvětlují interiér. Tento pocit podtrhoval i příjemný podvozek, který krásně žehlil vozovku a přispělo i báječné odhlučnění v kabině.

Co se týká interiéru, tak ani zde není moc co vytýkat. Volant se pyšní mnoho tlačítky k ovládání různých funkcí, které jsou velice užitečné. Automatická převodovka se ovládá poněkud zubatě. Není to tahem pouze dopředu a dozadu. Ale musí se tahem do strany vybočovat z dráhy. Horší je umístění USB v poněkud delším otvoru úložného prostoru. Reproduktory jsou dostačující a hudba z nich zní čistě. Tradiční ovládací prvky, jako je rádio a klimatizace, jsou tlačítkové a o vše ostatní se stará dotyková obrazovka se systémem IntelliLink. Ten se bohužel před Francouzi ochránit nepovedlo. Na první pohled je to operační systém od Opelu, ale pod grafickou nadstavbou je systém francouzský. Za následek to má pomalejší reakce a oproti Insignii (která má stále systém Opelu) o poznání horší navigaci.

4 8

Výbava Ultimate je ta nejlepší, kterou lze objednat a zahrnuje spoustu vychytávek, za které se vyplatí připlatit, jedná se hlavně o bezpečnostní prvky, jako zadní parkovací kamera, kamera 360, která hlídá celé okolí vozu. Dále je zde aktivní hlídání jízdního pruhu, ale s tímto asistentem je někdy třeba zbystřit, obzvlášť na opravovaných úsecích, kdy se překrývají bílé a žluté pruhy. Vozidlo má tendenci chytit se špatného pruhu a začne vás táhnout směrem ke svodidlům a pípat. Skvělé je bezdotykové otevírání kufru.

Pochvalu si také zaslouží sedadla. Jsou velice pohodlná a umožňují dofouknout bederní část tak, aby vás ideálně podpírala. V Grandlandu tak můžete trávit hodiny bez nutnosti protáhnout tělo. Škoda jen, že nejsou ukotvena o něco níž. Vzadu je dostatek prostoru i pro dva dospělé, jen dveře jsou poměrně úzké – korpulentnější postavy by tak mohly mít problém nasoukat se do vozu. Kufr v základu nabízí 514 litrů, což ho řadí na špičku své třídy.

1

Benzínový motor o objemu 1598 ccm a výkonu 180 koní přenáší sílu výhradně na přední kola pomocí osmistupňové automatické převodovky Aisin. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 8.0 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 222 km/h. Pro srovnání, benzínový motor TCe 160 GPF v Renaultu Kadjar o objemu 1332 ccm generuje 160 koní a na stovku zrychlí za 9.9 sekundy, maximálně pak dosáhne rychlosti 210 km/h. Chvíli trvá, než je reakce z pedálu přenesena do motoru, ale pak je akcelerace výrazná a 180 koní zabere na plné obrátky. Předjíždění je v tomto případě tedy hračka a člověk nemá strach, že by to nestihl. Spotřeba není až tak hrozivá, celých 7,2 litrů je velice ucházejících. Jen bych možná trochu přidala na velikosti nádrže, která má nyní pojme jen 53 litrů.

6

Po dlouhé době jsem měla v rukou automatickou převodovku s osmi stupni a musím přiznat, že jsem si to užívala. Praha se v tu chvíli stala více přijatelnou a vůbec nikdo mne nerozčiloval, protože každá zácpa se projela o něco lépe. Když nemusíte stále máchat rukou po řadičce a nohou po spojce, brzdě a plynu, je to o něco jiný příběh.

Podvozek je jedna z dominant Grandlandu. Spousta nových SUV se snaží maximálně přiblížit jízdou běžným hatchbackům, ale vyjma prémiových značek se to málokomu povede a výsledkem jsou dost nepřesvědčivé jízdní vlastnosti a zbytečně tuhý podvozek. Grandland si je vědom, kde je jeho místo, a tak je podvozek laděn především s ohledem na komfort. Ve městě dokáže vysát téměř všechny výmoly, tlumiče odedřou obrovský kus práce, protože ani při překonávání opravdu rozbité vozovky nehází s posádkou jak na lodi.

3

Mimo město je situace stejně dobrá. Díky nízké váze je auto ukázkově neutrální a opravdu mě překvapilo, jak odhodlaně se drží stopy. Jediný problém jsou příčné nerovnosti v zatáčkách, na kterých se auto umí lehce svézt, ale není to žádné drama, spíš vlastnost koncepce. Samozřejmě nečekejte žádné sportování, nebo zábavu. Na to je řízení zbytečně přeposilované a mrtvé ve středové poloze, ale pokud se s partou SUV kamarádů dohodnete na společném víkendu tráveném u jezera a vsadíte se, že poslední, kdo dorazí na místo určení, bude celý víkend vařit, tak si můžete být jistí, že u sporáku moc času nestrávíte. Manévrování je s SUV vždy o něco složitější, těžiště je dost vysoko, a tak se vozidlo často více naklání a může jemně ztrácet kontakt s vozovkou. V tomto případě je vůz velice stabilní, naklánění vozu minimální a ovladatelnost perfektní a přesná.

Když jsem si šla vyzvednout Opel Grandland X, neměla jsem velké očekávání. Možná i to dopomohlo tomu skvělému pocitu z jízdy i ovládaní a já bych si uměla představit s tímto SUV cestovat velké dálky. Cena této motorizace a výbavy činí 826.990,-

Plusy

– Atraktivní design
– Motor
– Výbava
– Podvozek
– Jízda
– Odhlučnění
– Spotřeba

Minusy

– Horší výhled z vozu
– Špatně zpracovaná navigace

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz