Ženský test ojetiny Mazda 2: Malý dravec
Již podruhé jsem mohla vyzkoušet Mazdu 2, tentokrát byla na test zapůjčena jako zánovní ojetina. Tento hatchback se skvěle hodí do města, má dobrý poloměr otáčení, elektricky ovládaná zrcátka a parkovací senzory. Pohodlně lze manipulovat s přepínáním rádiových stanic či hlasitostí hudby, protože se ovládání nachází přímo na multifunkčním volantu. Vždy když jsem si sedla a chytla do rukou krásně prošívaný kožený volant, viděla jsem, že je vše do detailu domyšlené, stejnou kůží je potažena například i řadička.
V interiéru se mi líbí kulaté výdechy klimatizace, které se dobře ovládají, jen bohužel neudrží mobilní telefon na držáku, který má úchyt právě na mřížkách těchto výstupů. Tudíž musíte případně volit jiný držák mobilního telefonu. Interiér je doladěn “karbonovým” dekorem, který se opakuje na více částech a dodává tak autu styl.
Tentokrát jsem testovala verzi s dotykovým displejem. Určitě je to v dnešní době správný krok si za dotykový display připlatit a mít třeba možnost navigace. Dále jsem měla k dispozici vyhřívaná sedadla, která pro tuto chvíli potřeba nejsou, ale v zimě je jistě oceníte. Součástí výbavy je klimatizace, ta se ovládá třemi jednoduchými kolečky, na které je asi většina z nás zvyklá. A pro rodiče je dobrou zprávou to, že součástí je upínání autosedaček ISOFIX. Jednou z těch chytrých technologií je i hlídání jízdního pruhu. Tohoto asistenta jsem si postupně oblíbila. Co bych přivítala jako součást základní výbavy, je určitě klasická bederní opěrka ruky. Je přirozené si občas ruku odložit. Pokud měříte o nějaký ten centimetr víc, stejně jako já, tak se není čeho obávat. Nad hlavou je dostatek místa, ale pro statnější postavu je tu možná méně prostoru do šířky.
I když má tato Mazda 2 pouhých 66 kW, jízda je příjemná a podvozek se krásně přizpůsobuje vozovce. Aby byla akcelerace dostatečná, musí se udržovat ručička otáčkoměru co nejblíže k červeným číslům. Co se týká venkovních zvuků, tak odhlučnění není až tak skvělé a do kabiny se občas nějaký ten šum promítne.
Největší rozdíl proti konkurenci nalezneme samozřejmě v pohonných jednotkách používající technologii Skyactiv. U benzínových motorizaci se jedná o spojení výhradně atmosférického plnění a vysokého kompresního poměru 14:1. Výsledkem je nízká spotřeba, vyšší krouticí moment a skvělá odezva motoru. Ano, v Mazdě nenajdete tříválce – nejslabší nabízená motorizace je stále 1.5 Skyactiv-G jen s umírněným výkonem 75 koní (55 kW).
Vůz samozřejmě nemá nijak zásadní výkon, je to poznat nejvíc v jízdě do kopce, ale Mazda se snažila i v jiné disciplíně – snižování hmotnosti. Mazda 2 proto v základním provedení váží 970 kilogramů (jde o pohotovostní hmotnost s veškerými náplněmi a bez řidiče). To už je opravdu slibný údaj, který v kombinaci s 90 koňmi zaručuje docela dynamickou jízdu. Pravda je, že “mazďácká” benzínová patnáctistovka patří mezi nejpříjemnější motory, jaké jsem kdy u malých aut zkusila. Je taková bezprostřední a vstřícná.
I díky tomu lehká Mazda 2 umí být docela překvapivým dravcem, s nímž je radost jezdit trochu “živěji”. Má totiž také skvělé řízení, přesné řazení a poměrně schopný podvozek, díky němuž japonský prcek působí překvapivě dospěle. Umí jak rychlé a ostré zatáčky, tak levý pruh na dálnici. Auto vždy působí stabilně a velice jistě. Při změně směru je čitelné, netrpí přehnanou nedotáčivostí ani nepříjemnými náklony karoserie.
Komfort jízdy je také velice dobrý, mezi malými auty se jedná o velmi nadprůměrný podvozek i co se filtrace nerovností týká. Jízda je jednoduše velmi příjemná a relaxující. Atmosférický motor je navíc jen málo náchylný na výrazný výkyv ve spotřebě. Ta se drží kolem 6 litrové hranice téměř konstantně, což je opravdu velmi slušná hodnota. Potěšila mě i manuální převodovka, která má příjemně tuhý chod, krátké dráhy a je přesná. Bohužel však nabízí jen pět rychlostních stupňů.
V nejvyšší výbavě pak můžete očekávat například systém sledování pozornosti u řidiče, 16“ hliníková kola a nebo barevný Head Up displej. Upřímně, toto autíčko mě moc potěšilo tím jak skvěle jezdí, za jak málo a jak kvalitně je postavené. Do segmentu s rozsáhlou konkurencí přináší svěží závan tradiční japonské staré školy. Pokud rádi řídíte a chcete být jiní, nezbývá mi, než vám Mazdu 2 doporučit.
Ojetiny jsou na to cenově poměrně dobře. Nejslabší verze začínají zhruba na 220.000 Kč při nájezdu do 30.000 kilometrů. Testovaný model s nájezdem 34.000 kilometrů a se silnějším motorem vycházel u prodejce Mototechna na rovných 300.000 korun. Spolehlivost je dobrá, přeci jen to jsou zatím zánovní auta. Pozor si dejte na stav konkrétního vozidla.
Plusy
– Všestranně vynikající motor
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Účinné světlomety, posaz
– Přesné řízení a řazení
– Moderní technika, rozsáhlá výbava
Minusy
– Vyšší pořizovací cena
– Chybí dvouzónová klimatizace
– Široké sloupky A omezují výhled
– Prakticky nulová individualizace
– Průměrný objem zavazadelníku
« Síť AAA AUTO už za první čtvrtletí letošního roku prodala 26 000 vozů: Rekordní prodeje posílila generativní AI na kontaktním centru Revoluční systém nabíjení může prodloužit životnost baterie a snížit degradaci »