Žebříček úsporných ojetin: Na nákup auta se spotřebou 3,3 litru stačí i sto tisíc
Při plánování nákupu automobilu je dnes spotřeba paliva pravděpodobně jedním z nejdůležitějších faktorů, které řidiči berou v úvahu. V porovnání s cenami před rokem nejvíce prodělají majitelé dieselů, protože nafta je dražší o celých 40 %, zatímco benzín 95 při současných cenách zdražil meziročně o 15 %. Úsporný vůz nejenže méně poškozuje životní prostředí, ale pro většinu řidičů znamená především více korun v peněžence.
V září bylo doposud inzerováno na 64 tisíc ojetých vozů. Meziměsíčně je tedy zatím nabídka konstantní stejně jako střední hodnota ceny, která se drží na 190 000 korun. „Stabilizace ceny i nabídky na českém trhu ojetin je velice pozitivním trendem a po více než dvou letech je to i útěcha pro všechny, kteří si v dnešní době zdražovaní paliv a energií chtějí pořídit lepší vůz,“ uvádí Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autocenter AAA Aauto a Mototechna v České republice, a doplňuje: „Zatímco poslední dva roky bylo pro zákazníky důležité, jak velký prostor automobil nabízí, nyní zohledňují i provozní náklady. Pokud si řidič vybere automobil, se spotřebou jen tři litry na sto kilometrů, utratí za pohonné hmoty při 15 tisících najetých kilometrech za rok a aktuálních cenách paliva zhruba 18 000 korun, tedy ušetří více než 16 000 korun, pokud by jezdil s průměrným vozem střední třídy.“
Ze zkušeností odborníků vyplývá, že nejúspornějším modelem na trhu s ojetými vozy je Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW z let 2014 až 2018, který spotřebuje pouze 3,1 l/100 km. Takovýto model se dá aktuálně pořídit za mediánovou cenu 260 000 korun s nájezdem do 130 tisíc kilometrů. Hned za ním je Škoda Octavia Combi 1,6 TDI 81 kW Greenline vyrobená v letech 2014 až 2016 se spotřebou 3,2 l/100 km, jejíž mediánová cena je aktuálně 293 000 korun. Pokud člověk hledá úsporné a zároveň levné auto, se kterým toho tolik za rok nenajede, může pro něho být zajímavou koupí Smart Fortwo CDI 33 kW z let 2007 až 2009 se spotřebou 3,3 l/100 km, jehož střední hodnota ceny je pod hranicí sto tisíc korun a kilometrový nájezd je stále na velmi slušné hranici 130 tisíc kilometrů.
TOP 10 nejlevnějších a nejúspornějších vozů nabízených na sekundárním trhu v České republice:
Spotřeba (l / 100 km) | Střední hodnota ceny | Najeté kilometry (medián) | |
Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW | 3,1 | 260 000 Kč | 129 449 km |
Škoda Octavia 1.6 TDI 81 kW Greenline | 3,2 | 293 000 Kč | 176 482 km |
Renault Clio 1.5 dCi 55 i 65 kW | 3,3 | 210 500 Kč | 71 281 km |
Smart Fortwo CDI 33 kW | 3,3 | 99 552 Kč | 130 894 km |
Škoda Fabia 1.2 TDI 55 kW | 3,4 | 120 000 Kč | 136 500 km |
Škoda Fabia kombi 1.4 TDI 66 kW | 3,4 | 181 000 Kč | 129 800 km |
Volkswagen Polo 1.4 TDI | 3,4 | 209 500 Kč | 87 697 km |
Hyundai i20 1.1 CRDi | 3,4 | 198 000 Kč | 60 425 km |
Volkswagen Golf 1.6 TDI 81 | 3,4 | 300 000 Kč | 113 174 km |
Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDI i e-HDI | 3,5 | 282 500 Kč | 170 716 km |
Žebříček nejúspornějších ojetých automobilů skupina AURES Holdings vytvořila na základě analýzy údajů o dosavadních nabídkách ojetých vozů v komisích, na webových stránkách a v autobazarech na celém českém trhu v září 2022. Nezohledňuje však hybridní vozidla a elektromobily, jejichž ceny se výrazně odchyluje od mediánu cen ojetých vozů se spalovacími motory.
.« ŠKODA AUTO představuje plán udržitelné mobility Test Mercedes-Benz EQB 300 4Matic: Bateriový paradox »