Zběsilé sedany 90. let – BMW M5, Mercedes-Benz 500 E, Opel Lotus Omega a Alpina B10 Bi-Turbo
Začátek 90. let byl velmi zajímavý v tom, že do sedanů střední velikosti se začaly montovat velmi silné motory a podvozky byly dovedeny téměř k dokonalosti. Honbu za zběsilými sedany v tomto období započaly automobilky BMW, Mercedes-Benz, Opel ve spolupráci s Lotusem a Alpina, která ”decentně” upravila BMW. Výsledkem jsou stroje, které komfortně přepravily 4 osoby, věci na dovolenou a po cestě k moři dokázaly potrápit opravdové supersporty.
Pokud nepočítáme luxusní limuzíny od Bentley či Rolls-Royce a pár přerostlých amerik, které dokázaly nabídnout podobný výkon, ale nikoli tak brutální rychlost, máme tady jediné čtyři zástupce sedanů, kteří jako první prolomili bájnou hranici 300 koní. Všechny už jsou vzácným a vyhledávaným zbožím, které milujeme a nutně potřebujeme v garáži.
BMW M5 E34 (1989-1995)
Druhá generace jednoho z nejznámějších ostrých sedanů. BMW M5 se pyšní především dokonale odladěným podvozkem, kterým trápí veškerou konkurenci a zároveň sametovým chodem řadového šestiválce s atmosférickým plněním. V závěru roku 1991 přišla modernizace, která přinesla vyšší objem a výkon, ale zároveň i nižší hmotnost. Celkem se vyrobilo 12 254 kusů a dnes se jedná o vzácný model, na který si musíte připravit minimálně 300 000 Kč za špatný stav nebo 600 000 – 1500 000 Kč za hezký a udržovaný exemplář.
Motor: 3.5/3.8 l R6
Výkon: 315/340 koní při 6900 ot./min.
Točivý moment: 360/400 Nm při 4750 ot./min.
Převodovka: 5-stupňová manuální
Pohon: Zadní kola
Hmotnost: 1670/1645 kilogramů
0-100 km/h: 6.3/5.9 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h
Mercedes-Benz 500 E W124 (1991-1995)
Kladivo, to je přezdívka tohoto osmiválcového Éčka, které si vysloužilo pověst mafiánského auta. Z výrobní linky sjelo 10 479 vozů a jedná se o nadmíru spolehlivý stroj. Koncem roku 1993 přišla modernizace a změna jména na E 500, ale technika zůstala zachována. Ačkoliv se 500 E dalo ještě nedávno pořídit za pár korun, tak dnes si musíte nachystat podobně jako u M5 400 000 Kč za nic moc kusy a až 1 500 000 Kč za zachovalé krasavce.
Motor: 5.0 l V8
Výkon: 326 koní při 5700 ot./min.
Točivý moment: 480 Nm při 3900 ot./min.
Převodovka: 4-stupňová automatická
Pohon: Zadní kola
Hmotnost: 1710 kilogramů
0-100 km/h: 6.1 sekudny
Maximální rychlost: 250 km/h
Opel Lotus Omega A (1990-1992)
Na první pohled natuněná Omega, ale znalí okamžitě vědí, že se jedná o jeden z nejzajímavějších Opelů historie. Toto auto se dlouho pyšnilo titulem nejrychlejší sedan planety, což ovšem byla pravda jen z části – při rychlení z nuly na stovku Omega neměla konkurenta, ale v maximální rychlosti si o 8 km/h vedla lépe Alpina B10 Bi-Turbo. Nakonec se ve spolupráci s Lotusem vyrobilo jen 950 exemplářů a dnes za něho dáte 600 000 – 1 000 000, ale klidně i 2 000 000 Kč za prakticky nejeté kusy.
Motor: 3.6 l R6 Twin-Turbo
Výkon: 382 koní při 5200 ot./min.
Točivý moment: 568 Nm při 4200 ot./min.
Převodovka: 6-stupňová manuální
Pohon: Zadní kola
Hmotnost: 1663 kilogramů
0-100 km/h: 5.1 sekudny
Maximální rychlost: 283 km/h
Alpina B10 Bi-Turbo E34 (1989-1994)
Nejvzácnější z celé čtveřice je jednoznačně Alpina B10 Bi-Turbo, vzniklo totiž jen 507 kusů a s maximální rychlostí 291 km/h se může označovat za krále tehdejších sedanů. Bi-Turbo stojí na základech klasického BMW 535i E34, ale vyráběly se i slabší verze, které byly odvozeny třeba z osmiválcové motorizace 540i. Ceny jsou astronomické a vrcholné verze Bi-Turbo k mání skoro nejsou, pokud ano, zaplatíte 1 000 000 – 2 000 000 Kč podle stavu.
Motor: 3.5 l R6 Bi-Turbo
Výkon: 360 koní při 6000 ot./min.
Točivý moment: 520 Nm při 4000 ot./min.
Převodovka: 5-stupňová manuální
Pohon: Zadní kola
Hmotnost: 1695 kilogramů
0-100 km/h: 5.6 sekudny
Maximální rychlost: 291 km/h
Zdroj: Auto Motor und Sport.
.« Reportáž: Rally Vyškov 2017 AAA AUTO porazilo firmy z 32 států a stalo se druhou nejcennější firmou Evropy »