Zavzpomínejte s námi: Projeli jsme 30 let starý Škoda Favorit
Poměrně nedávno jsme se věnovali článku, který pojednával o vývoji cen historických vozů mladoboleslavské automobilky. Zajímavým zjištěním však bylo, že k tomu, abyste na „škodovce“ vydělali, vlastně už vůbec nemusíte kupovat klasickou „šáde“, ale že vám stačí Favorit. A tak jsme ho projeli!
V nedalekých dějinách Československa znamenal Favorit doslova revoluci. Bylo to vůbec první auto z Mladé Boleslavi, které přijelo s úplně jinou, a tou dobou ve světě i velmi moderní koncepcí motoru nad předními koly a předního náhonu. Jenomže on ten čas vážně letí, a tak se z Favoritu stává veterán.
Testován za provozu
Vůbec poprvé byl v sériové podobě představen v roce 1987 a automobilka jej začla ihned prodávat spřáteleným organizacím, v jejichž provozu mohly být doladěny nalezené nedostatky, se kterými se Favorit nesměl dostat k běžným zákazníkům.
V roce 1987 tak začala malosériová výroba modelu Favorit 136 L v mateřském závodě ve Vrchlabí. A teprve až v půlce následujícího roku byla dokončena karosárna v Mladé Boleslavi a výroba Favoritu se rozjela na plné obrátky.
Mnoho z nás Favorit mělo a je pravdou, že lidé na něj povětšinou vzpomínají v dobrém. A tak jsme se chtěli znovu projet a všechno vám připomenout. Našli jsme jeden z prvních zákaznických kusů z roku 1989 v béžovém laku s klasickým hnědým interiérem, který má za sebou do dnešního dne necelých 52 tisíc kilometrů. Až na pár drobností je tedy ve stavu, v jakém vyjel z výrobní linky.
Jízda s odstupem času
Člověka až překvapí, jak moc se stroje za tu dobu změnily. Osobně si totiž Favorit pamatuji jako mnohem větší auto, které na silnici strčilo většinu tehdejších plechovek do kapsy. Zub času je ale neúprosný, a oproti dnešním, přerostlým automobilům, působí Favorit jako pidižvík.
Zároveň je z něj však cítit, že i před lety byl vyrobený s láskou k řízení. V porovnání s Felicií je totiž stále o něco hbitější a čipernější, takže se s ním moc hezky jezdí, a i když prudké změny směru zrovna nemiluje, s Favoritem zkrátka nemáte problém letět třeba i devadesátkou po klikaté okresce a být si při tom naprosto jistí, že máte vše pod kontrolou. Auto je krásně předvídatelné a velmi nezáludné. Je ale zároveň i velmi poddajné a dost vysoké, takže se v zatáčkách výrazně naklání. Pokud však zrovna výrazně neměníte směr jízdy, vůbec vám to nevadí. Právě díky náklonům je Favorit tak čitelný.
Popravdě, jezdit s ním dennodenně do práce bych ale nechtěl. Možná je to i tím, že konkrétně tento kus je snad až příliš zachovalý na to, aby ho člověk musel trápit v zimních marastech, který v zápětí vystřídají úmorná a pro stařičký motor i velmi náročná horka. Svůj podíl na tom však má také mizivá pasivní bezpečnost, absence posilovače řízení, nedostatek opory od sedadel v oblasti stehen i zad, nebo vyšší jízdní hluk, který člověka při dlouhé cestě unaví.
Jako připomínka dnes již dávných časů z dob Sametové revoluce je však Favorit perfektním strojem, který vás baví řídit a díky enormně dobrému výhledu ven v něm snadno naučíte řídit i svoje dospívající děti. Pokud tedy máte ve stodole zbytečné místo navíc, jednoho si kupte. Časem si za něj vaše děti (nebo i vnoučata) koupí třeba byt. A nyní už bylo dost řečí. Pojďte si s námi řízení Favoritu vychutnat naplno!
« To je pokoukání. Porsche 935 v retro barvách Test legendy BMW 740i e38. Ta nejlepší »