flooded-car-lead

Zaplavené ojetiny z Německa, Belgie a Holandska mohou ohrozit tuzemský trh

20. 7. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Německo, Belgie a Holandsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do České republiky dováží nejvíce ojetin. Po katastrofálních záplavách lze čekat, že se naši západní sousedé budou v masové míře snažit zbavit vozů, které byly zaplaveny. Při koupi ojetiny z dovozu si proto pečlivě zkontrolujte, zda nepochází z území, které bylo pod vodou.

Podle našich zkušeností se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť 100 aut postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní-Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat.

Podle údajů SDA se jen v červnu ze zahraničí dovezlo téměř dvacet tisíc vozů. Stejný objem lze čekat i v následujících měsících, tedy až dalších 120 tisíc do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa, které v minulých dnech na mnoha místech, včetně velkých aglomerací s hustým automobilovým provozem, sužovaly rekordní povodně. Ojetiny z podobně postižených zemí jako je Belgie a Holandsko jsou také často dovážené. U moderních vozů plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody do výše větší než je motorový prostor. Mnoho závad pak může být i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky nebo dojde k závadám na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.

V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach.

V kupní smlouvě by rozhodně měli požadovat ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, aby v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. Vzhledem k situaci v Německu a Belgii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám. U aut ze zahraničí se většinou jedná o individuální dovozy.

Vyplatí se nekupovat auta z druhé ruky od překupníků. U takových aut pak reálně hrozí vážné problémy a s nimi spojené dodatečné náklady na opravy. Ty mohou mnohdy převýšit i cenu samotného vozu. Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka.

Zaměřuje se především na automobily domácího původu, tj. s první registrací v ČR. U těchto vozů je možné lépe sledovat jejich servisní historii a historii pojistných událostí, včetně informací o poškození povodněmi. U vozů dovezených ze zahraničí je prověření mnohem složitější, zejména pokud se podvodníci snaží původ vozu zamaskovat, například rychlým přeprodejem do třetích zemí, aby vůz vypadal, že nepochází ze zaplavených oblastí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz