img_0394

Západ musí založit bateriové NATO, jinak prohraje válku s Čínou

11. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Co je na elektromobilitě největší nevýhodou? Nejsou to požáry bateriových vozidel, krátký dojezd, vysoké ceny, ani slabá nabíjecí infrastruktura. Je to hrozící závislost světa na Číně, která je největším dodavatelem baterií. Její rozhodnutí omezit vývoz grafitu je varováním. Robert Antsey, generální ředitel a zakladatel americké společnosti GDI, která vyvinula revoluční křemíkové anody pro lithium-iontové baterie, vyzývá Západ k vytvoření jakéhosi „bateriového NATO.“

„Nikdo nemůže porazit Čínu v ceně,“ uvedl. „Pokud Evropa a Amerika nic neudělají, Číňané zničí celý dodavatelský řetězec baterií a poté i všechny automobilky,“ varuje Antsey. Nečínští výrobci automobilů by se podle něj měli zaměřit na to, aby nabídli lepší baterie, než poskytuje Čína, přijali nové technologie a rozšířili je, čímž by snížili náklady. Je zapotřebí společný postup a společné investice. Jinak nemáme šanci a času není mnoho.

Budoucnost podle Antseye spočívá v křemíkových bateriích, které nabízejí vyšší energetickou hustotu a tím i delší dojezd. „Na křemíku je vzrušující, že dokáže uložit 10x více lithia než grafit,“ řekl Antsey pro Automotive News Europe. Kromě toho křemík umožňuje rychlejší nabíjení. „Na 500 kilometrů se můžete nabít za 15 minut,“ dodal. Křemík by také zcela změnil způsob, jakým zákazníci vnímají elektromobily.

„V současnosti se všichni snaží dosáhnout hustoty 1 000 watthodin na litr objemu. To by znamenalo vozidlo, které ujede 1 000 kilometrů na jedno nabití, bez potřeby dalšího zdroje energie z paliva nebo hybridního řešení,“ vysvětlil. Má to však háček. Křemíková technologie potřebuje ještě několik let vývoje. Většina výrobců elektromobilů používá pouze 9% podíl křemíku v bateriích, a to i kvůli otázkám bezpečnosti.

Více energie totiž znamená menší bezpečnost. Automobilky se však zpočátku mohou přiklonit k vysoce energetickým článkům pro výkonná a luxusní vozidla nové generace. Do roku 2028 by se křemíkové články měly objevit na trhu ve větším množství, předpovídá Antsey, přesto očekává, že podíl křemíku v anodách zůstane pod 20 %. Luxusní a sportovní vozy by však do roku 2030 nebo 2031 mohly přejít na 100% křemíkové baterie, dodává.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz