Zápach z klimatizace eliminuje řidič sám, netěsnost se musí řešit v servisech
Dříve součást nadstandardního vybavení automobilu, v dnešní době již nedílná součást, bez které si řidič nedokáže své cesty ani představit. Pátý díl seriálu Problémy s… se bude věnovat klimatizaci. Komponentu, který je v současnosti již nepostradatelný, a to jak v parných letních měsících, kdy dokáže cestování výrazně zpříjemnit nižší teplotou, než je mimo vůz, ale také v zimě, protože díky ní nejsou problémem například zamlžená okna. Jednatel společnosti Quick Stop Car Marek Zukal v článku přiblíží, kdy si může majitel vozu při potížích vystačit sám, v jakých případech je nutné navštívit servis a proč při poruše klimatizace zapáchají.
Dnes je již prakticky nepředstavitelné, že ještě před pár lety byla klimatizace v osobních automobilech spíše luxusem pro majetnější majitele. „V současnosti automobil bez klimatizace už prakticky ani neprodáte. Stala se z ní naprosto nepostradatelná součást všech vozů, která je ale často i nenáviděná kvůli své poruchovosti,“ upozorňuje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.
Právě poruchy spojené s klimatizacemi bývají obzvláště nepříjemné. A to především pro váš nos. Jedním z nejčastějších projevů porouchané klimatizace je totiž silný zápach. „Jestliže pustíte klimatizaci a prakticky okamžitě ucítíte někdy až nesnesitelný zápach, jsou dvě příčiny, které za to mohou. Buď máte ucpaný odtok pro kondenzát, nebo je zanesený kabinový filtr,“ říká Zukal s tím, že oba tyto problémy dokáže vyřešit šikovný řidič svépomocí.
„Manipulace s odtokem nepatří mezi nejpříjemnější činnosti, které můžete na svém voze provádět, ale určitě kvůli ní nemusíte navštěvovat autoservis. To platí i pro výměnu kabinového filtru. Na něm se zachycují plísně, bakterie, pyl, saze a další nečistoty a měl by se měnit buď každý rok nebo po patnácti tisících najetých kilometrech,“ radí Zukal.
S netěsnící klimatizací do servisu
Zatímco když klimatizace zapáchá, zvládne řidič tyto problémy vyřešit sám, pokud klimatizace netěsní, je prakticky nutné navštívit odborníky v autoservisech. „Netěsnící klimatizaci poznáte tak, že klimatizace chladí výrazně méně, než na kolik je nastavena. Plnění takové klimatizace pak nedává žádný smysl a vy musíte najít původ této poruchy. Může jít o přirozené nebo mechanické opotřebení, a to buď potrubí nebo kondenzátoru. Problém může nastat také u kompresoru, jenž může být zablokovaný. V každém případě, pokud vám klimatizace netěsní, je prakticky nutností navštívit servis,“ dodává Zukal.
Podle majitele společnosti Quick Stop Car se ale problémům s klimatizací dá docela dobře a levně předcházet. Cena za vyčištění systému klimatizace a případného doplnění chladicího média vyjde majitele vozu zhruba na tisíc korun. Preventivní kontrola těsnosti stojí zhruba polovinu. „A kabinové filtry vychází na necelých dvě stě korun. Když takto zkontrolujete klimatizaci ob rok, nebude vás to stát ani dva tisíce. V porovnání s výdaji, které budete muset vynaložit v případě poruchy nebo dokonce výměny celé klimatizace, jde o opravdu zanedbatelnou částku,“ uzavírá Zukal.
.« Scala a Kamiq výrazně zlevňují, premiéra nové verze se blíží Počet vodíkových aut v Česku se letos zdvojnásobil »