Zánovních aut je méně, ale na trhu razantně přibývají ojeté elektromobily a hybridy
Loňský rok byl ve srovnání s tím předchozím ve znamení úbytku ojetin z trhu. Celkově jich bylo nabízeno o 4,6 % méně než v roce 2021. Ještě větší pokles zaznamenal segment zánovních vozů, kde meziročně ubylo 16% nabízených aut. V roce 2021 bylo celkově inzerováno 87 512 zánovních vozů, zatímco v loňském roce pouze 73 482. Větší tržní podíl stále více ukrajují nové technologie v podobě elektromobilů
a vozů s hybridním pohonným ústrojím. Zánovních elektromobilů bylo na českém sekundárním trhu meziročně nabízeno o 39,5 % více, hybridů v roce 2022 přibylo oproti předchozímu roku 12,1 %. Výrazný pokles nabídky u zánovních ojetin zaznamenaly dříve velmi oblíbené vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Meziročně jich v nabídce ubylo 38,4 %.
„Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická ‚černá labuť ‘ v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. Svůj tržní podíl naopak zvyšovaly alternativní a nové technologie. „Vzhledem k současné zelené politice v Evropě se automobilky snaží dostat na trh co největší množství vozů, které jsou čistší, aby se jejich flotilové emise co nejvíce blížily stanoveným limitům. Pokud si tedy v loňském roce mohly automobilky vybrat, jestli z dostupných dílů vyrobí vůz se spalovacím motorem, nebo jeho čistší alternativu, pak nepochybně volily alternativu. Zároveň o tento segment roste zájem i u zákazníků, kteří za současné ekonomické situace hledají provozně levnější vozy. To je i důvod poklesu zájmu o vozy na stlačený zemní plyn, který byl v loňském roce enormně drahý,“ dodává Vaněček.
Nejinzerovanější zánovní vozy na českém trhu v roce 2022 | |||
TOP 10 zánovních vozů | TOP 10 zánovních elektromobilů | TOP 10 zánovních hybridů | |
1 | Škoda Fabia | Škoda Enyaq | Toyota Corolla |
2 | Škoda Octavia | BMW i3 | Toyota RAV 4 |
3 | Škoda Scala | Tesla Model 3 | Toyota C-HR |
4 | Škoda Karoq | Audi e-tron | Toyota Yaris |
5 | Škoda Kamiq | Porsche Taycan | Suzuki Vitara |
6 | Škoda Kodiaq | Hyundai Kona | Suzuki SX4 S-Cross |
7 | Škoda Superb | Škoda Citigo | Toyota Highlander |
8 | Hyundai i30 | Volkswagen ID.3 | Volvo XC60 |
9 | Hyundai Tucson | Volkswagen ID.4 | Mercedes E |
10 | Toyota Corolla | BMW 1 | Mercedes GLE |
Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku, s nejčastějším nájezdem 15 456 km a střední hodnotou ceny 369 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku, s nejčastějším nájezdem 6 033 km a mediánovou cenou 1 498 900 korun. Mezi hybridy pak tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19 155 kilometrů a nejčastější cenou 630 000 korun.
.« Čeští řidiči se řadí mezi konzervativnější: Projevuje se to lpěním na osvědčených značkách i nedůvěrou v moderní trendy BMW Group Česká republika si v roce 2022 v registracích nových vozů vedla lépe než celý trh »