Navigation und Kommunikation

Zahoďte autoatlasy

2. 2. 2013 • Novinky, Zajímavosti

Satelitní navigace je s námi už nějaký ten pátek. Počátek funkce americké GPS se datuje mezi roky 1993 a 1994, záleží na tom, co považujeme za funkční systém. Nicméně rozvoj osobních přístrojů začal až po roce 2000. Za těch 20 let zůstal princip navigace stejný. Pro běžného uživatele jsou však důležitější změny v uživatelském segmentu, tedy u přístrojů, které kupuje.

Nejdůležitější jsou mapové podklady

Drtivá většina uživatelů vyžaduje od navigace především nasměrování do cíle. Výrobci to nepovažují za dostatečné, a proto nabízí další funkce. Nad systémem družic nemají žádnou moc a tak se snaží přesvědčit zákazníka jinak. To mohou udělat kvalitou map a navigačního softwaru nebo doplňkovými funkcemi přístroje.

Mezi základní funkce patří zobrazení polohy vozu na mapě v reálném čase a hlasová navigace. Těm tvoří nadstavbu například zobrazení času dojezdu, průměrná rychlost, maximální povolená rychlost apod. Tyto schopnosti navigací dnes každý považuje za standard. Všechny tyto funkce záleží na dokonalosti a aktuálnosti map. Na silnicích se provádějí stavební práce a opravy, které v mapě staré 2 měsíce nemusíte mít a hned naberete hodinu zpoždění.

Jelikož je tak rozsáhlé sledování silnic nad síly výrobců, snaží se aktualizování těchto drobných a obvykle dočasných omezení přenést na své zákazníky. Ti pak mohou přes různé aplikace nebo stránky výrobců upozornit ostatní na nové uzavírky a dopravní omezení.

Navigace nahrazují multimediální centra

Za všechny funkce, které nejsou součástí standardní výbavy přístroje, si pořádně připlatíte. Nejdražší přístroje mají fotoaparát k pořízení snímků s doplněním přesné polohy, MP3 přehrávač, přehrávač videa, datové spojení navigace s internetem přes mobilní sítě, bluetooth spojení s mobilem pro hands-free telefonování apod. Pokud jste si vyhlídli nějakou dražší navigaci, můžete si na ni vzít i půjčku.  Fotka objektu s uložením přesných souřadnic se může často hodit, stejně tak schopnost navigace postarat se o hands-free.

Bez atomových hodin by to nešlo

Každá družice globálního navigačního systému nese vlastní velmi přesné atomové hodiny. Zjednodušeně vypočet polohy probíhá tak, že přístroj přijme signál s časem vyslání z družice. Díky tomu si může spočítat svou vzdálenost od družice a zjistí, že je někde na povrchu koule, jejíž středem je právě satelit. Pro určení své polohy potřebuje aspoň 4 družice. Pokud získá informace od více, je výpočet přesnější.

Důvodem rozvoje osobních navigací až po roce 2000 byla selektivní dostupnost. Znamenalo to, že neautorizovaní uživatelé museli pracovat s poměrně vysokou chybou. Systém provozuje americká vláda a kvůli obavám o národní bezpečnost byla pro všechny nevojenské uživatele zavedena odchylka, která způsobovala nepřesnost až stovky metrů. Americká armáda vždy mohla využívat nezkreslené údaje. V roce 2000 prezident Clinton rozhodl o zrušení selektivní dostupnosti a navigace se začaly šířit mezi civilní uživatele.

Mnoho řidičů se bez navigace neobejde, a pokud jezdíte často na nová místa, je pro vás navigace ideální. K jejímu nákupu můžete čerpat úvěr IDEAL Credit+ od společnosti Home Credit. Využít ho můžete k nákupu doplňků, jako jsou navigace, autorádia nebo nové pneumatiky od 3 do 50 tisíc Kč a splácet od 6 do 60 měsíců.

Na závěr by bylo dobré zdůraznit, že americký systém GPS není jediný. Rusko provozuje GLONASS, který byl v 90. letech funkční, pak kvůli nedostatku financí přestal být provozuschopný a v současnosti se na něm opět pracuje. Evropskou unií placená agentura ESA testuje první dva satelity, které vyslala na oběžnou dráhu minulý rok za účelem vytvoření systému Galileo a Čína se už dokonce dostala za fázi vývoje a svůj globální navigační systém Compass aktivně buduje.

PR

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz