Zahltí Kubu nová auta?
Velký pokrok v obchodu nastane v následujících dnech na Kubě, ostrovní zemi v Karibiku. Více než padesát let zde platilo nařízení, podle kterého nesmělo být do země importováno žádné auto ze zahraničí. Zdejší vůdce Raul Castro se toto nařízení rozhodl po několika dekádách změnit a otevřít tak přísně sledovaný trh s novými vozy.
Přísně sledovaný a omezovaný v tomto případě znamená kompletní kontrolu státu nad prodejem nových aut. Ta budou po dovozu do země zdaněna celými sto procenty jejich pořizovací hodnoty. I tak se ovšem jedná o pokrok proti současnému stavu, kdy byla nová auta k dispozici pouze na zvláštní povolení vlády a jak to již v komunistických režimech bývá, dostávala se výhradně do rukou „osob vládě prospěšných“.
Proč je vlastně trh s vozidly na Kubě tolik důležitý? Od roku 1959 se zde objevilo naprosté minimum aut a vozový park ostrova tak tvoří výhradně vozy, dovezené ještě před revolucí. Právě ten dotváří typickou tvář kuby a jedná se z velké části o americké křižníky padesátých let. Fotografie veteránů z hlavního města Havana zaplavují internet již dlouhá léta a k vidění jsou zde ojedinělé kusy, často všemi dostupnými prostředky udržované pro každodenní provoz.
Dopad nového nařízení vlády nebude mít příliš rychlý dopad. Drtivá většina občanů s mizivým průměrným příjmem nemá z čeho na nový vůz našetřit a bude tak trvat ještě minimálně několik let, než vozidla na Kubě nahradí novější modely. Do té doby bude Kuba nadále cílem mnoha benzínových hlav, toužících spatřit jedno z největších „muzeí“ veteránů přímo pod širým nebem.
.« Nové C63 AMG bude možná mít až 493 koní LaFerrari pro toho, kdo vyhraje titul F1 »