Záchranná ulička má nová pravidla
V době rostoucího provozu zná dopravní kolonu už každý řidič. A bude hůř. Automobilů přibývá, silnice se ani omylem nerozrůstají stejně rychlým tempem a doprava kolabuje. Statistiky navíc potvrzují, že do několika let bude 80 % Evropanů žít v metropolích, takže si snadno představíte, jak dobře se v nich asi bude jezdit…
Jenomže s rostoucí hustotou provozu se prodlužuje ještě jeden, životně důležitý aspekt – dojezdový čas záchranných složek.
Jestliže dříve se při vážné nehodě na dálnici vytvořila nanejvýš kilometrová kolona, dnes není výjimkou ani desetinásobně dlouhá fronta připomínající parkoviště. Problém ale je, že přesně touhle frontou musejí projet jak hasiči, tak sanitka a v neposlední řadě také policie. A co nejrychleji!
Proto existuje takzvaná záchranná ulička, která pomáhá dostat se záchranným složkám na místo zásahu co nejdříve! Věděli jste však, že správně vytvořený koridor pro záchranáře snižuje průměrnou dobu dojezdu na místo neštěstí až o 4 minuty? Takový čas zvyšuje v akutních případech šanci na přežití o 40 %. To je skoro polovina! Takže ano. Někdo může klidně umřít jen proto, že se k němu pomoc nedostala včas. A to je přeci zcela zásadní!
Proto mějte vždy na paměti, že je v jakékoliv koloně (ať už na dálnici, nebo ve městě) naprosto nutné tvořit záchrannou uličku, aby se pomoc včas dostala tam, kde je jí třeba!
A jak se záchranná ulička správně tvoří? Koukněte se na svoji pravou ruku. Palec znázorňuje rychlý pruh u svodidel, všechny ostatní prsty simulují zbylé pruhy. Záchranná ulička je potom prostor mezi palcem a ukazováčkem. To znamená, že řidiči v rychlém pruhu by se vždy měli tlačit na levou stranu vozovky ke svodidlům a všichni ostatní doprava.
Ale pozor! Záchrannou uličku netvoříme až v momentě, kdy slyšíme houkačku. Tvoříme ji v momentě, kdy zaregistrujeme kolonu. Ve chvíli, kdy jede sanitka, je už pozdě. A jde přece o život… Zní vám to možná naprosto banálně, ale i tak to drtivá část řidičů nedělá a na silnicích tak umírají lidé mnohdy zcela zbytečně. Přitom jsme to právě my, řidiči, kdo to může změnit!
Nová pravidla v přehledné grafice:
« Test legendy Citroën DS21 Indian Motorcycle představuje FTR Carbon »