povinna_vybava

Začala platit nová pravidla pro povinnou výbavu osobních vozů

30. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Změna se netýká lékárničky ani reflexní vesty. Evropská unie rozhodla, že od 7. července 2024 musí být všechny osobní vozy vybaveny povinnými asistenčními systémy. Koho tato změna ovlivní a kolik to bude stát?

Už v roce 2018 Evropská unie představila nové bezpečnostní standardy GSR (General Safety Regulation) s cílem zvýšit bezpečnost vozidel a silničního provozu. Cílem je zapojit do řízení vozidla co nejvíce jízdních asistentů. EU vycházela ze studií, které ukazují, že až 95 % všech silničních nehod je způsobeno lidskou chybou. Tyto standardy vstoupí v platnost od července tohoto roku.

Změna se dotkla všech typů silničních vozidel

Všechna silniční vozidla, tedy osobní automobily, dodávky, nákladní vozy a autobusy, které budou od tohoto data dostupné k prodeji v Evropě, budou muset být vybavena inteligentními asistenty. Konkrétně se jedná o senzory na couvání, senzory únavy a rozptýlení řidiče, záznamník událostí (černá skříňka) a signální systém pro nouzové zastavení.

Autobusy a nákladní vozidla budou navíc vybavena technologiemi pro rozpoznání mrtvých úhlů, varováním před srážkou s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách.

Osobní vozy musí mít tři povinné asistenty

Osobní automobily a dodávky budou muset mít kromě výše zmíněných systémů ještě asistenta hlídání jízdních pruhů, asistenta nouzového brzdění a rychlostního asistenta. Asistent hlídání jízdních pruhů pomocí kamery za vnitřním zpětným zrcátkem rozpoznává a sleduje značení jízdních pruhů. Při neúmyslném opuštění jízdního pruhu upozorní řidiče krátkodobým natočením nebo vibracemi volantu.

Asistent nouzového brzdění pomocí senzorů detekuje překážku před vozidlem a na základě aktuální rychlosti vyhodnotí riziko kolize. V případě hrozícího nebezpečí varuje řidiče zvukovým i grafickým signálem, a pokud nereaguje, auto začne intenzivně brzdit samo.

Rychlostní asistent pomocí kamer a GPS zjistí maximální povolenou rychlost v daném úseku a porovná ji s aktuální rychlostí vozidla. Při překročení rychlosti upozorní řidiče zvukovým či vizuálním signálem.

Je tato změna pro řidiče pozitivní nebo negativní?

Řidiči se nemohou shodnout na přínosu těchto opatření. Elektronické systémy nemusí být neomylné, a pokud špatně vyhodnotí například jízdní pruh či překážku před autem, může to vést k nebezpečné situaci. Navíc tyto systémy zvýší cenu nového vozu přibližně o 60 000 Kč.

Data, statistiky a analýzy však jednoznačně podporují elektronické systémy. Příkladem může být letectví, kde piloti již nedokážou let bez letových asistentů téměř představit. I proto už dnes mnoho vozidel disponuje pokročilými asistenty, jako je například elektromobil Volkswagen ID.3, který má k dispozici systém Travel Assist. Tento systém nejenže hlídá vůz v jízdním pruhu, ale také udržuje nastavenou rychlost, drží odstup od vozidla před sebou a reguluje rychlost při jízdě v zatáčkách.

Zdroj: New Vehicle General Safety Regulation (europa.eu)

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz