IMG_3766

Za volantem: SUBARU LEGACY kombi 2,5i CVT

6. 2. 2013 • Novinky, Subaru, Testy

Dnes už snad legendární automobilku Subaru není nutno blíže představovat. Tuto japonskou značku, která se ještě ve dvacátých letech minulého století specializovala výhradně na výrobu letadel a vojenské techniky, zná dnes každý. Za poslední dobu si pro nás však připravila řadu novinek a technických inovací. Tentokrát se ale podíváme na nový motor, jeho spojení s převodovkou CVT.

Ale pojďme si jednotlivé aspekty rozebrat jeden po druhém…

legacy1

Pohon 4×4 neboli stálá čtyřkolka je u Subaru snad samozřejmostí. Kdo by neznal tento systém pohonu obou náprav, montované nejen do námi testovaného Legacy. Toto rodinné kombi vyšší střední třídy s touto technikou, jak je již známo z předešlých generací, funguje vážně bravurně. O tom jsem se i sám přesvědčil při sjetí z asfaltky na klasickou polní cestu. Subaru jednoduše svědčí o své neuvěřitelné mnohostrannosti, která je podpořena jeho zpracováním.

Motor – Legacy osazený plochým, čtyřválcovým 2,5l benzínovým agregátem, je zařízením, které má slušnou sílu. Agregát se vyznačuje relativně tichým, kultivovaným čtyřválcovým chodem o výkonu téměř 170 koní. Motor vás vyšvihne na stokilometrovou rychlost i za 10,5 s, což je v podstatě na rodinný vůz velmi slušné.

Převodovka – bezestupňová s označením CVT. Na tu jsme se všichni těšili. A je opravdu tak skvělá? Podrobili jsme ji testování v nejrůznějších podmínkách a z jejího počínání jsme trochu nervózní. Ve městě o ní nevíte, což je bezesporu příjemné. Průběh řazení je naprosto hladký, kolikrát ani nevěříte (možná proto, že o „řazení“ vlastně nejde :) ). Mimo město, respektive pražské centrum, převodovka udržuje motor buď zbytečně v otáčkách, a nebo právě naopak. Při předjíždění je tak nutno otáčky vždy upravit „pádlem“ pod volantem a poté zahájit předjížděcí manévr. Zvuku linoucímu se zpředu vozu, který připomíná spíše skútr, se bohužel nevyhnete ani u dieselové varianty.

legacy3

Spotřeba – právě díky převodovce a jejímu sladění s motorem a celým pohonným ústrojím vozu se spotřeba vážně pohybuje v hodnotách, které výrobce uvádí. Kombinovaná spotřeba je udávána ve výši 7,5l/100km, respektive okolo 11 l/100km ve městě. Záleží však na tíze řidičovi nohy. :)

Je všeobecně známo, že Subaru patří ke značkám, které kladou důraz především na účelovost, kvalitu a technické zpracování technických řešení, jak je již zmíněno v bodech výše. To vše tvoří však jen polovinu úspěchu v závodě o technicky dokonalý automobil. Důležitými faktory jsou nezbytně ještě jeho čitelnost a ovladatelnost.

Ovladatelnost – je až překvapivé, jak se japonští konstruktéři vypořádali s touto problematikou. Když vezmu v úvahu rozměry auta, jeho výšku a pohon 50 : 50, je zpracování tradičně parádní. Poměr rozložení sil nabízí řidiči možnost vytvořit auto přetáčivým či naopak neotáčivým. To je ovšem pouze teorie – v praxi na to s CVT zapomeňte. Tato převodovka ovlivňuje snad všechny aspekty vozu, až na jeho čitelnost.

Čitelnost – pokud se vám podaří s vozem splynout, není nic, co by vás na asfaltu či mimo něj mohlo překvapit. Při ostřejší jízdě zatáčkou auto „zadřepne“ a nechá se vámi plně vést, jen jak mu poručíte. Stejně je tomu i při ostřejší jízdě terénem, kdy tvrdší podvozek vozu velice šikovně zvládá nerovnosti a projíždění kalužemi vám tak na rtech vytvoří úsměv jako malému klukovi, který právě dostal svou vysněnou hračku.

legacy2

Takže jestli plánujete rodinu nebo už ji máte a hledáte pro své nejbližší ten správný stroj, který bude vás i celou vaši rodinu vozit za outdoorovými radovánkami, je Subaru Legacy opravdu jedna z dobrých voleb. To potvrzuje i cena okolo 850.000,- Kč, která je například ve srovnání s dražšími automobily německé produkce opravdu zajímavá.

Plusy

  • Kvalita spojení automatické převodovky, pohonu všech kol a zážehového motoru
  • Nízká spotřeba mimo město
  • Tichý běh motoru, tichý interiér
  • Pohodlí při ovládání vozidla i při jízdě
  • Rychle řadicí převodovka Lineartronic
  • Prostorný interiér
  • Bohatá výbava
  • Velmi dobrý zvuk standardní audiosoustavy

Minusy

  • Jen průměrný výkon atmosférického čtyřválce
  • Malé rozměry vstupního otvoru zavazadelníku
  • V nabídce pouze dobře vybavené verze za vyšší ceny
  • Ovládání palubního počítače kolíčkem
  • Výrazné náklony karoserie při rychlé jízdě
  • Sladění rozměrů kol a pneumatik s celkovým vzhledem automobilu
Technické údaje
Motor Subaru Legacy 2,5i Lineartronic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 123 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 229 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11 / 6.2 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 486 / -
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1459 / 561
Rozměr pneu: 215/50 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz