Za volantem: SUBARU LEGACY kombi 2,5i CVT
Dnes už snad legendární automobilku Subaru není nutno blíže představovat. Tuto japonskou značku, která se ještě ve dvacátých letech minulého století specializovala výhradně na výrobu letadel a vojenské techniky, zná dnes každý. Za poslední dobu si pro nás však připravila řadu novinek a technických inovací. Tentokrát se ale podíváme na nový motor, jeho spojení s převodovkou CVT.
Ale pojďme si jednotlivé aspekty rozebrat jeden po druhém…
Pohon 4×4 neboli stálá čtyřkolka je u Subaru snad samozřejmostí. Kdo by neznal tento systém pohonu obou náprav, montované nejen do námi testovaného Legacy. Toto rodinné kombi vyšší střední třídy s touto technikou, jak je již známo z předešlých generací, funguje vážně bravurně. O tom jsem se i sám přesvědčil při sjetí z asfaltky na klasickou polní cestu. Subaru jednoduše svědčí o své neuvěřitelné mnohostrannosti, která je podpořena jeho zpracováním.
Motor – Legacy osazený plochým, čtyřválcovým 2,5l benzínovým agregátem, je zařízením, které má slušnou sílu. Agregát se vyznačuje relativně tichým, kultivovaným čtyřválcovým chodem o výkonu téměř 170 koní. Motor vás vyšvihne na stokilometrovou rychlost i za 10,5 s, což je v podstatě na rodinný vůz velmi slušné.
Převodovka – bezestupňová s označením CVT. Na tu jsme se všichni těšili. A je opravdu tak skvělá? Podrobili jsme ji testování v nejrůznějších podmínkách a z jejího počínání jsme trochu nervózní. Ve městě o ní nevíte, což je bezesporu příjemné. Průběh řazení je naprosto hladký, kolikrát ani nevěříte (možná proto, že o „řazení“ vlastně nejde ). Mimo město, respektive pražské centrum, převodovka udržuje motor buď zbytečně v otáčkách, a nebo právě naopak. Při předjíždění je tak nutno otáčky vždy upravit „pádlem“ pod volantem a poté zahájit předjížděcí manévr. Zvuku linoucímu se zpředu vozu, který připomíná spíše skútr, se bohužel nevyhnete ani u dieselové varianty.
Spotřeba – právě díky převodovce a jejímu sladění s motorem a celým pohonným ústrojím vozu se spotřeba vážně pohybuje v hodnotách, které výrobce uvádí. Kombinovaná spotřeba je udávána ve výši 7,5l/100km, respektive okolo 11 l/100km ve městě. Záleží však na tíze řidičovi nohy.
Je všeobecně známo, že Subaru patří ke značkám, které kladou důraz především na účelovost, kvalitu a technické zpracování technických řešení, jak je již zmíněno v bodech výše. To vše tvoří však jen polovinu úspěchu v závodě o technicky dokonalý automobil. Důležitými faktory jsou nezbytně ještě jeho čitelnost a ovladatelnost.
Ovladatelnost – je až překvapivé, jak se japonští konstruktéři vypořádali s touto problematikou. Když vezmu v úvahu rozměry auta, jeho výšku a pohon 50 : 50, je zpracování tradičně parádní. Poměr rozložení sil nabízí řidiči možnost vytvořit auto přetáčivým či naopak neotáčivým. To je ovšem pouze teorie – v praxi na to s CVT zapomeňte. Tato převodovka ovlivňuje snad všechny aspekty vozu, až na jeho čitelnost.
Čitelnost – pokud se vám podaří s vozem splynout, není nic, co by vás na asfaltu či mimo něj mohlo překvapit. Při ostřejší jízdě zatáčkou auto „zadřepne“ a nechá se vámi plně vést, jen jak mu poručíte. Stejně je tomu i při ostřejší jízdě terénem, kdy tvrdší podvozek vozu velice šikovně zvládá nerovnosti a projíždění kalužemi vám tak na rtech vytvoří úsměv jako malému klukovi, který právě dostal svou vysněnou hračku.
Takže jestli plánujete rodinu nebo už ji máte a hledáte pro své nejbližší ten správný stroj, který bude vás i celou vaši rodinu vozit za outdoorovými radovánkami, je Subaru Legacy opravdu jedna z dobrých voleb. To potvrzuje i cena okolo 850.000,- Kč, která je například ve srovnání s dražšími automobily německé produkce opravdu zajímavá.
Plusy
- Kvalita spojení automatické převodovky, pohonu všech kol a zážehového motoru
- Nízká spotřeba mimo město
- Tichý běh motoru, tichý interiér
- Pohodlí při ovládání vozidla i při jízdě
- Rychle řadicí převodovka Lineartronic
- Prostorný interiér
- Bohatá výbava
- Velmi dobrý zvuk standardní audiosoustavy
Minusy
- Jen průměrný výkon atmosférického čtyřválce
- Malé rozměry vstupního otvoru zavazadelníku
- V nabídce pouze dobře vybavené verze za vyšší ceny
- Ovládání palubního počítače kolíčkem
- Výrazné náklony karoserie při rychlé jízdě
- Sladění rozměrů kol a pneumatik s celkovým vzhledem automobilu
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Subaru Legacy 2,5i Lineartronic |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2457 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 123 / 5600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 229 / 4000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 210 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 11 / 6.2 / 8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 486 / - |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1459 / 561 |
Rozměr pneu: | 215/50 R17 |
« Fiat pravděpodobně chystá novou levnou značku automobilů Koncept Pininfarina Sergio přijede do Ženevy »