Za volantem Range Roveru Sport SV: Nejsilnější a nejrychlejší Range Rover v historii. Luxus na palubě si můžete navíc sami vytvořit
Range Rover Sport SV je nejvýkonnější verze tohoto modelu, která kombinuje špičkový výkon a jízdní vlastnosti s typickými schopnostmi Range Roveru, elegantním designem a vyspělým zpracováním. Je vybaven pokročilými technologiemi zlepšujícími výkon, včetně nejsofistikovanějšího podvozkového systému 6D Dynamics ve své třídě. Tento model pohání 4,4litrový V8 motor s dvojitým přeplňováním, který dosahuje výkonu 635 koní a umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, což ho řadí mezi nejvýkonnější Range Rovery vůbec. A já jsem teď v Británii a v ruce držím klíče. Bude to jízda!
Začněme ale vzhledem. Range Rover Sport SV představuje luxusní a moderní filozofii značky Range Rover a je zpočátku dostupný pouze pro vybrané zákazníky ve specifikaci SV EDITION ONE. Tato verze zahrnuje nejlepší kombinace prvků, barev, úprav a každý exemplář je opatřen exkluzivními detaily na splitteru, středové konzoli, prahových lištách a osvětleném prostoru před dveřmi. To ale není vše, protože vybírat můžete ještě z dalších verzi.
EDITION TWO přichází s karoserií zaměřenou na výkon a čtyřmi novými designovými variantami. Každá z nich byla pečlivě vybrána designery z divize Land Rover SV Bespoke Design a jedná se o tyto modely: Blue Nebula Matte, Ligurian Black Gloss, Marl Grey Gloss a Sunrise Copper Satin. Každý design spojuje jedinečné barvy exteriéru s uhlíkovými povrchy a sedadly SV Performance v rozličných odstínech. Klienti si mohou vybrat mezi inovativními pletenými textiliemi a Windsor kůží.
A ještě nekončíme. Pokud by vám i toto bylo málo, je tady ještě samotná třešnička na dortu v podobě verze Celllestial Collection, což je limitovaná série pěti exkluzivně navržených modelů inspirovaných antickou mytologií a vesmírem. Kolekce bude nabízena vybraným klientům v pěti propracovaných verzích: Gaea, Theia, Io, Vega a Sol. Každá varianta nabízí jedinečné barvy exteriéru a unikátní povrchové úpravy v interiéru i na exteriéru. Pojí se výhradně s karbon-keramickými brzdy a koly ze stejného materiálu.
No a pokud by vám ani to nestačilo, divize Bespoke Design vám umožní navrhnout si zcela vlastní a unikátní Range Rover. Fantasii se meze nekladou a Land Rover pro tento program vytvořil speciální studio, kde vám designeři a odborníci budou plně k dispozici při konfiguraci nového auta. Pomáhá jim také speciální software, který vám v reálném čase ukáže vizualizaci auta a provedených změn.
Range Rover Sport SV ale není jen o barvách a materiálech, pod kapotou se totiž nachází velmi sofistikovaná a vzrušující technika. Model pohání výhradně zážehový motor V8 4.4 Twin Turbo MHEV, který dosahuje výkonu 635 koní a točivého momentu 750 Nm, což je o 60 koní a 50 Nm více než u předchozího modelu s pětilitrovým osmiválcem dopovaným kompresorem. Vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 290 km/h, přičemž emise CO2 jsou o 15 % nižší oproti předchůdci s výkonem 575 koní. Vysoký výkon nového modelu je dán mimo jiné úsporou hmotnosti až 76 kg, díky prvkům jako jsou 23″ kola z uhlíkových vláken a karbon-keramické brzdy, poprvé dostupné jako volitelná výbava. Svou roly hrají také aerodynamická vylepšení, včetně kapoty z uhlíkových vláken, přispívající k lepším výkonovým parametrům.
Podvozkový systém 6D Dynamics je nejpokročilejší ve své třídě a zahrnuje kombinaci hydraulicky propojených tlumičů, výškově nastavitelného pneumatického odpružení a kontroly náklonů karoserie ve všech šesti směrech pohybu (vpřed, vzad, nahoru, dolů a otáčení kolem tří os: osy vozidla, příčné osy a vertikální osy). Tento inovativní systém, který odstraňuje potřebu tradičních stabilizátorů, minimalizuje naklánění karoserie při vysokých rychlostech a prudké akceleraci, přičemž snižuje hmotnost a zvyšuje přilnavost i komfort jízdy. Podvozek snižuje světlou výšku o 10 až 25 mm a spolupracuje s vyspělými podvozkovými systémy, jako jsou pohon všech kol, řízení zadních kol, vektorování točivého momentu a aktivní zadní diferenciál. Nový je také zadní rám a zavěšení s upravenou geometrií. Řízení s rychlejším převodem zvyšuje agilitu a přesnost.
Brzdový systém zahrnuje standardní dvoudílné kotouče nebo volitelné karbon-keramické brzdy, které snižují neodpruženou hmotnost o 34 kg a zlepšují ovladatelnost, zrychlení a kvalitu jízdy. Osmipístkové přední třmeny Brembo Octyma, navržené výhradně pro model SV, mají unikátní uspořádání pístků pro maximální brzdný účinek.
Pro dosažení maximální dynamiky může řidič aktivovat režim SV stiskem tlačítka na volantu, který optimalizuje odezvu řízení, převodovky, plynu, výfukového systému a podvozku 6D Dynamics. Tento režim snižuje světlou výšku o dalších 15 mm a obsahuje i speciální nastavení stabilizačního systému TracDSC pro jízdu na závodních tratích.
Nově mohou zákazníci objednat i speciálně navržené letní pneumatiky, které zvyšují přilnavost vozu v zatáčkách a umožňují dosáhnout bočního zrychlení až 1,2 G na suchém povrchu. Pneumatiky Pilot Sport S 5 (275/40 R 23 vpředu a 305/35 R 23 vzadu), vyvinuté s Michelin, obsahují různé směsi na běhounu pro maximalizaci dynamiky a optimalizaci opotřebení. Pro jízdu v terénu se však doporučují standardně dodávané pneumatiky Michelin Pilot Sport All Season 4, které byly taktéž speciálně vyvinuty pro tento model.
Za volantem
Nejprve si vůz vyzkouším klasickým přejezdem po okreskách a dálnicích. Trasa dlouhá kolem 200 kilometrů mě totiž doveze na závodní okruh, kde si budu muset moci vyzkoušet SV v plné parádě. Nejprve mě ale zajímá, jak se s ním dá žít na běžné denní bázi. Je to primárně luxusní SUV a to plní na jedničku. Podvozek je komfortní, kabina špičkově odhlučněná a potentní velký motor zajišťuje velkou zásobu výkonu pro bezpečné předjíždění. Nemám k tomu sebemenší výtku, i SV jezdí jako klasický luxusní Range Rover a tak je to zcela správně.
Trasa mě krásným anglickým venkovem konečně dovedla na místo činu. Trať závodů do vrchu Prescott Hill Climb. Jedná se o slavnou závodní trať, která se nachází poblíž města Cheltenham v hrabství Gloucestershire. Trať je ve vlastnictví britského klubu Bugatti Owners’ Club, který ji spravuje od jejího založení v roce 1938. Prescott je dlouhá asi 1 127 metrů a je velmi oblíbená pro svoji malebnou polohu, náročné zatáčky (například slavnou zatáčku “Orchard” nebo “Pardon”), stoupání a přitahuje závodníky i diváky z celé Británie i zahraničí. A také je velmi úzká, opravdu úzká. Možná si teď říkáte, že se v Range Roveru zbláznili, brát rozměrné SUV na takovou silnici. Jenže oni moc dobře vědí, jak nás šokovat a ukázat přednosti superschopného podvozku 6D Dynamics. A upřímně, i já jsem si myslel, že tady to auto bude působit nepatřičně…
Mačkám startovací tlačítko a SV zařve jako hladový medvěd probuzený po zimním spánku. Zvuk je naprostý masakr a netuším, jakým zázrakem toto auto prošlo homologací. Vůz putuje okamžitě do režimu SV Dynamic, kde motor poskytuje plný výkon, vražednou odezvu, podvozek své nejtužší nastavení a výfuk se rozeřve ještě více. Posílám plyn do podlahy a zažívám peklo!
Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Díky pohonu všech kol a vyšší váze je trakce ideální a bez ztráty prokluzováním kol letíte vpřed. Poté přijde zatáčka a vy se začnete bát. Není k tomu ale důvod, velké SUV ochotně zatočí a s neuvěřitelnou agilitou vykrouží oblouk.
I na této absurdně úzké trati, kde se vracáky lámou v apexu do velkého stoupání, funguje naprosto lehkonoze. Jednoduše jej nabrzdíte, pošlete volantem na vnitřek zatáčky a SV okamžitě poslechne. Nehrne se po předních kolech, je neutrální a pod plynem na výjezdu krásně zatlačí zadními koly. Navíc je i přesné a dokážete jej volantem směřovat na milimetry. Tak tohle jsem nečekal, protože tohle jsou typické vlastnosti lehkých a malých sportovních aut.
Nevím, jak to technici SVO udělali, ale toto auto popírá fyzikální zákony. Musím se pozastavit a srovnat jej s BMW X6 M. Také je to absurdně rychlé auto, ale v zatáčkách jeho váhu cítíte a rozhodně si v něm nepřipadáte sportovně. Navíc je tvrdé a uskákané. U SV to neplatí a klidně s ním budete vymetat okresky a žasnout nad naladěním podvozku, které je jedním slovem fantastické.
Zmínit musím převodovku ZF. Hlavně ta razance směrem nahoru je zcela nevídaná. Jen se na pádlo podíváte a už vás do zad nakopne další kvalt, ozve se ohlušující rána z výfuku a prostorové vidění se ještě více zúží. Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač. Karbon-keramické brzdy jsou pak naprosto k neutahání a jejich dávkovatelnost mě také potěšila a čas k potřebnému zahřátí je naštěstí minimální.
Teď zřejmě čekáte, že takové jízdní výkony a vlastnosti byly vykoupeny na úkor komfortu a schopností v terénu, jenže nebyly. SV si stále ponechává stavitelný vzduchový podvozek, terénní systém Terrain Response nebo low range funkci převodovky. Limitem je pouze silniční obutí a pokud i tady budu srovnávat tak X5/X6 M nemají šanci stejně jako současný Cayenne. V normálním režimu se navíc dá auto používat na denní bázi, podvozek je totiž velmi pohodlný. Spotřeba je úměrná jízdnímu stylu a není problém jezdit za 12 nebo za 30.
V tomto tkví největší kouzlo tohoto auta. Absurdní dynamiku a perfektní jízdní vlastnosti doprovází mimořádně komfortní podvozek a bezkonkurenční jízdní schopnosti v terénu mezi vozy kategorie SUV. Toto je opravdové kladivo na supersporty – vůz, který si zaslouží obdiv, protože opravdu nabízí sportovní a všestrannou použitelnost bez kompromisu.
« Při cestách do Německa pozor na pokutu za správné zimní obutí. Od října už nestačí pneumatiky M+S