Za volantem: Range Rover Evoque ED4 Coupé
Je zase naše oblíbené pondělí a my pomalu míříme do společnosti s názvem Dream-Cars. Jak je již zvykem, jedeme si vyzvednout pár vozů, které nám budou nějakou dobu dělat příjemnou společnost. A ani tentokrát tomu není jinak, a tak stojíme před budovou, ve které tato společnost sídlí. Dnes nás nečeká žádný supersport, ale zato tři (ano, opravdu tři) výborné auta. Když vyjíždějí, chvilku se zamýšlím nad tím, že žijeme opravdu v krásném světě. Naše tři stylovky vyráží z garáží a my je jdeme přebrat. Na mě vyšla výborná karta – dostávám totiž do rukou mé nejoblíbenější SUV na trhu. Ano, jedná se o Range Rover Evoque, který je navíc v našem případě v provedení coupé. I když v naší redakci je Evoque už tak trošku stálice, pořád z něj nemohu spustit oči. Je prostě krásný. Ano, moc dobře vím, že je to velice subjektivní pohled a bude mnoho lidí, které nebude přitahovat. Ovšem o to víc se mi libí, protože je naprosto jedinečný.
Když jsem jej poprvé viděl, tehdy ještě jako koncept vozu, byl jsem překvapený. Jak může tak “usedlá” automobilka vytvořit tak šílený návrh plný krásných future tvarů. Povzdechl jsem si nad tím, že jde pouze koncept a že finální auto bude jistě vypadat jinak. Díky bohu se tak nestalo. Rok po vydání konceptu byl totiž Evoque představen na Ženevském autosalonu. Jeho tvar je opravdu zvláštní a na Range Rover nezvyklý. Ani nevím, jak přesně označit design exteriéru – napadá mně pouze slovo extravagantní. Dokonce ani nevýrazná černá barva nedokáže zkrotit jeho úžasné tvary, naopak se z něj stává luxusní a elegantně stylová věc – něco jako pro ženy kabelka od Louise Vuittona (myslím ty originální). Každý pohled na něj je něčím zvláštní. Když se na něj díváte jako na celek, vůbec Vám nedojde že se díváte na auto z dnešní doby. Spíše působí jako vůz z budoucna. Navíc se řadí do segmentu nejmenších SUV a jeho hlavní konkurenti by měli být BMW X1 a Audi Q3, ovšem jeho rozměry tomu neodpovídají. Evoque je neskutečně široký, přece jen 2 m na šířku není úplně málo. Délka 4355 cm, a výška 1635 cm z něj dělají největší kompaktní SUV ve svojí třídě.
Kdo baby Range neviděl zevnitř, bude jistě okouzlen a překvapen. Tolik místa? Ano, opravdu je interiér velice prostorný. Začnu nevšedně od zadních sedadel a kufru. Na zadní sedadla si celkem poklidně sednou tři dospělí jedinci a nebudou mít problém s prostorem. Není to jako u BMW X6, kde vyšší postavy mají trable s místem na hlavu. Tady se tento nešvar snížené střechy nekoná. Místa na nohy je zde také dostatek a tak se Evoque jeví jako výborný cestovní společník. Zavazadlový prostor při nesklopených sedadlech má krásných 575 l, při sklopení potom až 1445 l. Sedala jsou vzadu opravdu pohodlná, proto Vám nic nebrání vzít rodinu a vyrazit někam na výlet. Co Vás řidiče ale jistě zajímá víc, je pohled ze sedadla pro Vás určeného. Pokud uvážíme, že exteriér je krásný, interiér je potom nádherný. Možná je to tím, že se malý Range inspiroval u svého většího brášky a taky u prémiového Jaguáru XJ. Ano, opravdu je tomu tak. Pohodlné sedáky, které mají i skvělé boční vedení, parádní skvěle padnoucí volant, luxusní dvoubarevná palubní deska obšitá dvěma druhy kůže. No a pak je tady středový tunel – intuitivní ovládání, velký display, který v podstatě ovládá celé auto a efektní kruhový volič převodovky ZF. Ten je v klidovém stavu vozidla zasunutý do středového tunelu. Ovšem po zmáčknutí tlačítka start/stop vyjede ven. Další pěkný detail, které Evoque nabízí je nastavení barevného odstínu ambientního osvětlení interiéru. Nezbývám nám nic jiného než nastartovat, a vyrazit na projížďku.
I když jsem již tohoto Range řídil, vždy mě překvapí jak agilní a ovladatelný je. Městem projíždí mrštně a strhává na sebe veškerou pozornost – je to jako byste jeli v supersportu. Každopádně ve městě Vás nemůže nic ohrozit, protože jste velcí, máte velký přehled a navíc si na Vás nikdo nedovolí. Dalším velkým plusem je pohodlí – přece jen Praha je plná dlažebních kostek, tramvajových pásů, retardérů a podobných nerovností a přesně na ty je Range Rover specialista. Pohodlně se pohybujete za absolutního ticha Prahou a užíváte si skvělého audia a příjemného prostředí interiéru. Vyjíždíme mimo Prahu a jedeme směr křivoklátsko po dálnici D5. Tady je Evoque také jako doma – klidně a tiše polyká kilometry a jeho jedinou starostí je maximální komfort posádky. Nuda? Nenechte se splést, Evoque umí být zábavný! Stačí jen sjet na okresní silnice. Díky geniálnímu naladění podvozku a optimální tuhosti poskytuje skvělý grip, minimání náklony karoserie a výbornou ovladatelnost. Na limitu je pochopitelně lehce nedotáčivý, ale to není nic proti ničemu. Když se tak vrhám ze zatáčky do zatáčky, na chvilku se zamyslím: “Vždy, jsem si myslel, že věci, které jsou vytvořeny jako kompromis nejsou v ničem dobré.” Ovšem u Evoque to tak prostě není. I když je stavěn jako rodinné malé SUV, zvládá všechno. Přesuny po dálnici jsou pro něj zábavou, ježdění po městě není žádný problém a v neposlední řadě rychlé svezení na okresních silnicích zvládá taky chvalitebně. A právě proto říkám, že pro mou osobu je Range Rover Evoque nejdokonalejší daily car, jaký kdy byl vytvořen. Mám ho rád a pokaždé když ho vidím se usmívám. A terénní dovednosti? Zvládnuté na jedničku. Díky systému Terrain Response si Evoque poradí s každým terénem naprosto na jedničku…
Závěrem malé doporučení: Pokud si Evoque nechcete kupovat, není nic lepšího než zavolat do společnosti Dream-Cars a půjčit si toto skvostné SUV třeba na víkend. Vyzvedněte rodinu nebo přátele a vyjeďte na výlet tímto dokonalým společníkem. Zjistěte jak jednoduchá a zábavná muže být cesta kompaktním SUV. Garantuji Vám, že po víkendu stráveném ve společnosti tohoto krasavce si jej buď koupíte a nebo si ho půjčíte znova!
Plusy
- Ukázkové využití vnitřního prostoru
- Design a zpracování interiéru na úrovni luxusní třídy
- Dokonalé řazení převodovky ZF
- Komfort tlumení nerovností
- Ovladatelnost
- Tuhá a robustní karoserie
Minusy
- Horší výhled šikmo vpřed a vzad
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2179 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.9 / 4.5 / 4.9 |
Emise CO2: | 129 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 575 / 1445 |
Objem nádrže (l): | 63 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1520 / 833 |
Rozměr pneu: | 235/60 R18 |
« Lamborghini poodhaluje Gallardo Nova [video] Nový stylingový program pro R8 od Prior Design »