TEST Porsche 911 Carrera 4S (997)
Trochu jako slepý k houslím jsem před pár dny přišel k jedné z posledních příležitostí, vyzkoušet odcházející generaci legendárního Porsche 911. Generaci 997 označuje mnoho řidičů jako právě tu nejlepší a jestli to je nebo není pravda, jsem se měl přesvědčit za volantem modelu Carrera 4S. Znalí nyní prominou, ale jen ve stručnosti – 4 v názvu znamená pohon všech kol, S na jeho konci potom silnější ležatý šestiválec, disponující objemem 3.8 litru a výkonem 360 koní. Plusem na celé této hurá-akci byl i fakt, že jsem nedávno vyzkoušel hned dvě varianty nové generace 991 a zážitky zpoza jejího volantu jsou tedy poměrně čerstvé.
Popisovat design 911 asi opravdu nemá smysl a vzhledem k tomu, jak moc jsou „nine-eleven“ mezi lidmi známé a populární, je na to škoda i toho virtuálního papíru. V rychlosti tedy jen obcházím auto a hledám (trochu marně) rozdíly mezi touto a novou generací. Někdo někde při příchodu nového modelu prohlásil, že designéři Porsche jsou nejlínější na světě a měl pravdu. Pomineme-li designový úlet v podobě „hokejek“ místo předních světel u generace 996, je Porsche opravdu pořád skoro stejné.
Stejná je situace i uvnitř vozu. Opět nás designéři přesvědčili, že když něco funguje, nemá se to opravovat a mezigeneračních změn tak najdeme minimum. Samozřejmě, jednotlivé prvky se mění a třeba co se palubních přístrojů týče, je v nové generaci vidět určitý postup, ale i přesto zůstává vše na svém místě. Porsche nijak nepřekvapí ani kvalitou zpracování. Skandálně červená kůže obepíná celý interiér, včetně těch nejzazších míst a vše je slícováno a spasováno s přesností, kterou asi nelze označit jinak, než jako německou.
První usednutí do kožených sedadel napoví, pro jaké používání a jakou klientelu byla 911 stvořena. Všechno působí stejně dobře sportovně, jako nenásilně. Sedáky obepnou tělo s odhodláním vstříc zatáčkám stejně dobře jako každodenní cestě do práce. Porsche 911 je prostě pořád nejuniverzálnějším sporťákem, který si lze představit. Pozice za volantem je pochopitelně bezkonkurenční a kromě trochu širších opěradel v jejich vrchní části si asi nelze přát víc.
Před nastartováním si opět opakuji klasickou chybu a pravou rukou šátrám vpravo od sloupku volantu, kde samozřejmě nenacházím vůbec nic. Teprve až nalevo od volantu se situace lepší a já konečně startuji. Motor, ač výborně utlumen od kabiny, dává znát svojí konstrukci s uhlem rozevření válců 180° (boxer) a na volnoběh trochu vibruje, dávajíc tak najevo, že nejlépe je atmosférickému šestiválci teprve ve vyšších otáčkách. Již několikrát jsem ve svých článcích popisoval náklonost k atmosférickým motorům. Porsche je etalonem všeho, co může atmosférický motor poskytnout. Ačkoliv jsou rozjezdy s dvouspojkovou PDK převodovkou trochu ucukané, během jízdy a především ve vyšších rychlostech je motor naprosto geniální. Lenošivou spodní polovinu otáčkoměru střídá situace po 4 tisících otáčkách, kdy motor chytá dech a za úžasného zvuku, linoucího se z výfuku s elektronickou klapkou, letí vstříc každé další stovce otáček s větší a větší silou. Pocit z ovládání výkonu a jeho dávkování je vynikající a jeho zátah ve vysokých otáčkách dostatečný i pro traťové využití.
Jediné radovánky, které vám za volantem Carrery 4S zůstanou naprosto zapovězeny, tak spočívají v driftování. Carrera 4S bokem prostě nejde…a nejde a nejde. Může za to zadní část vozu, zatížená motorem a poskytující tak naprosto nevídanou trakci v zatáčkách, ale především pohon všech čtyř kol, předurčující 911 primárně spíše k nedotáčivosti. Výkon na předních kolech nejenže utlumí vaše drifterské choutky, ale je třeba si dát pozor také za občasné zatahání za volant vlivem přívalu točivého momentu. Jinak se ale čtyřkolka v kombinaci s krátkým rozvorem a příjemným, rozumně tuhým podvozkem chová předvídatelně a na rozdíl od zadního náhonu odpustí i kdejakou řidičskou chybu.
Dojem z řízení ještě umocňuje přítomnost klasického, hydraulického posilovače řízení. Pokud bych měl nějaký prvek „staré“ 911 prohlásit za vysloveně lepší oproti nové generaci, byl by to právě on. Vedení auta je mnohem jistější, odezva lepší a zmiňované tahání za volant během akcelerace se také dá mnohem lépe kontrolovat. Řízení Porsche 911 Carrera 4S je zážitek, který by si měl alespoň jednou vyzkoušet každý, kdo má rád řízení sportovních aut. 911 má svůj vlastní osobitých charakter a stále je to to původní, dekády neměnné auto. Brilantní ležatý šestiválec spolupracuje s převodovkou, která řadí výborně ve všech režimech a toto spojení si prostě musíte zamilovat. To vše zabalené v dnes již klasické karoserii tvoří dohromady jeden z nejlepších sporťáků, použitelných pro každý den.
Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Plusy
- Silný motor typu boxer
- Výborně zpracovaný interiér
- Dokonalé řízení
- Výborná spotřeba
- Kultovní design
- Sportovní vůz pro každý den
- Převodovka
- Zvuk
- Reakce na plyn
- Brzdy
- Linearnost a kultivovanost chodu
- Podvozek
- Grip
- Pohon všech kol
Mínusy
- Špatný rejd
- Vyšší aerodynamický hluk
- Pádla převodovky na volantu
Technické údaje
Motor: | ||||||||||||||||||||||||
Typ motoru: | benzínový | |||||||||||||||||||||||
Válce | 6 | |||||||||||||||||||||||
Zdvihový objem (ccm): | 3 800 | |||||||||||||||||||||||
Nejvyšší výkon (kW): | 283 kW | |||||||||||||||||||||||
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 420 Nm/ 4 400 | |||||||||||||||||||||||
Provozní vlastnosti: | ||||||||||||||||||||||||
Maximální rychlost (km/h): | 300 | |||||||||||||||||||||||
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4,3 s ( Sport+) | |||||||||||||||||||||||
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 15.3 / 7.2 / 10.1 | |||||||||||||||||||||||
|
« Volkswagen Golf GTI konečně oficiálně Škoda Fabia Combi Monte Carlo a Roomster Noire v Ženevě »