TEST Infiniti FX 50S Vettel Edition
Infiniti si vítězství Sebastiana Vettela v aktuální sezóně Formule 1 přímo vymodlilo. Už nějakou dobu před posledním závodem seriálu, Velkou cenou Brazílie, bylo rozhodnuto o vzniku jedné velmi zajímavé série. Světlo světa spatří 150 neobyčejných Infiniti FX s pětilitrovým motorem, jehož výkon je navýšen oproti původním 390 na rovných 420, výfuk místo tichého šumění vydává zlostný hřmot a uhlíkové vlákno je všude, kam jen oko dohlédne.
Již při prvním pohledu na Infiniti FX Vettel Edition je jasně vidět, že je něco jinak. Hned z úvodu asi všechny zaujme možná trochu nevybíravě umístěné zadní karbonové křídlo, jehož plocha generuje nemalý přítlak a zlepšuje tím jízdní vlastnosti. Nejen křídlo je ale zhotoveno z exkluzivního materiálu. Na karoserii najdeme celkem 13 karbonových dílů, z nichž jako nejimpozantnější hodnotím mřížku chladiče v kombinaci s agresivním předním spojlerem. Všechny tyto díly spolu s černými koly dodávají vzhledu velice exkluzivní nádech a odlišují jej od standardního FX.
Ve stejném duchu jako exteriér se nese i interiér vozu. Ani zde se karbonem nešetřilo a najdeme ho tak například ve dveřích nebo na celé středové konzoli. Asi proto, že by se na tvrdém karbonu špatně sedělo, jsou sedadla čalouněna do kombinace kůže a alcantary, prošívána skandálně fialovou nití. Trochu škoda je použití standardních ovladačů na multifunkčním volantu, které svou saténově stříbrnou barvou nepůsobí příliš dobrým dojmem. To je ovšem jen velmi malá piha na jinak exkluzivním interiéru s exkluzivními materiály i přesností zpracování. Aby také ne když je každému Vettel Edition věnováno 350 hodin lidské ruční práce.
Usedám tedy do sportovních sedadel s obrovským rozsahem nastavení a FX si mě po zavření dveří samo přitáhne do pozice „připraven závodit“. Díky ochotě dealera jsem měl navíc chvíli předtím možnost usednout do „obyčejného“ FX50 S a mám tak možnost přímo porovnávat pocity a jízdní vlastnosti vozu. První opravdovou a zásadní změnu zaznamenávám hned po stisknutí startovacího tlačítka. Startér s tlumeným štěkáním roztočí osmiválcový pětilitr a tam, kde FX50 S ovládl jen tichý šum nastartovaného motoru, spustí výfuky Vettel Edition svou bouřlivou show. Celý trik se ukrývá za krytkou se stříbrným znakem „Vettel“, pod kterou najdeme tlačítko pro otevření výfukové klapky. Jeho modré blikání signalizuje, že klapka je ve správné poloze, tedy otevřená a jsme připraveni vyrazit. Polohu voliče převodovky upravuji do manuálního režimu, podvozek na „Sport“ a vyjíždím. Vettel se v nízkých rychlostech chová stejně jako normální FX50 S a jeho pravý význam přichází až při prošlápnutí plynového pedálu. Zde se dostavuje nejen rychlejší nástup výkonu díky dalším 30-ti koním, ale hlavně úžasný zvukový doprovod řvoucí ze dvou koncovek výfuku. Eufórie potom přichází při každém manuálním podřazení, kdy elektronika přiloží k prudké změně rychlosti také přesný a úžasně znějící meziplyn.
Za volantem navíc nemám pocit, že sedím v obřím, těžkém SUV. Posaz je hluboko v interiéru a skrz nízké přední sklo koukám na dlouhou, členitě prolisovanou kapotu. Podvozek je v režimu Sport příjemně tvrdý a mám tak slušnou představu o tom, co se děje mezi mnou a silnicí. To se spolu s inteligentním systémem všech kol velmi hodí vzhledem k faktu, že je zhruba pět pod nulou a tam, kde nedopadá slunce se silnice jeví velmi zrádná. Já si ale můžu dovolit i pár ostřejších průjezdů a konstatovat, že podvozek zvládne hodně. Mohutná karosérie zaklekává do zatáček jen velmi málo a projíždí je díky nízkému profilu pneumatik s neotřesitelnou jistotou.
Jako shrnutí nutno říct, že Infiniti se povedlo z výborného, leč trochu fádního FX50 S udělat skutečnou šelmu. Brutální zvukový projev je podpořen extravagantním vzhledem a nelze zapomenout ani na 30 koní k dobru, které pomohou vozu zrychlit z klidu na stovku za pouhých 5.6 sekundy. V kombinaci se všemi těmito faktory nezní ani třímiliónová cenovka tak hrozivě jako na začátku. S přihlédnutím k tomu, že jich bude po světě jezdit jen 150 a z toho 50 po Evropě, se najednou zdá vlastně docela přijatelnou. Při vážném zájmu navíc dostanete možnost setkat se i s mistrem světa, samotným Sebastianem Vettelem, pokud tedy hledáte exkluzivní a proklatě rychlé SUV, měli byste FX Vettel Edition minimálně zvážit…dokud je ještě čas.
.« Video – Jeremy Foley a jeho legendární nehoda na Pikes Peak 2012 Porsche 911 GT3 Cup (991) oficiálně! »