Z druhé ruky: Mercedes Benz W123 V8 wagon

14. 10. 2011 • Novinky, Zajímavosti

Američané jsou rozmanitý národ, jak se však jedná o automobily, často můžete vypozorovat mnohé stereotypy. Kupříkladu když mají pomalé a spolehlivé auto a chtějí rychlé a spolehlivé, udělají relativně jednoduchou věc – vymění původní motor za silný vidlicový osmiválec. Udělali to u Mazdy Mx5, o které jste se mohli dočíst před pár týdny, a nyní podobnou proměnu prožil i turbodieselový kombík od Mercedesu z roku 1981. A i ten je na prodej, konkrétně ve městě Monroe, stát Washington, za 3200 dolarů, což věru není přehnaná cena.

Mnozí lidé o Mercedesu W123 alias pianu (podle tvaru víka kufru u sedanu) říkají, že je to nejlepší auto světa. Není těžké pochopit proč. Jde o pohodlný, velmi poctivě udělaný, výjimečně trvanlivý a jednoduše opravitelný vůz, který přežije nás všechny. Benzínové verze jsou sice dosti žíznivé, ale zejména šestiválec 2.8 litru už s autem slušně pohne a má sametový chod. Diesely zase vynikají trvanlivostí, avšak atmosferické čtyřválce mají na dnešní poměry směšný a do běžného provozu téměř nedostatečný výkon 55 až 65 koní. Ani třílitrový pětiválec na tom není s 80 až 88 koni o moc lépe. Jsou to však motory, u kterých se nájezd počítá ne ve stovkách, ale v milionech kilometrů, o čemž by taxikáři na celém světě mohli vyprávět.

Kousek na obrázcích měl ve svých útrobách původně nejsilnější z dieselů – pětiválec přeplňovaný turbem. Ten díky výkonu 125 koní již s autem neměl problémy. Přesto tyto motory Američany nijak nezaujaly, stále měly na jejich poměry hrubý chod a ani černý dým z výfuku nepotěšil. I to mohl být důvod, proč majitel tohoto kombíku přistoupil k výměně naftového třílitru za benzinový osmiválec Windsor o objemu 5,8 litru. Motor rovněž trochu upravil (vačka, karburátor) což mohlo výkon posunout snad i někam k hranici 300 koní. Jednotka z dílen Fordu je spojena s automatickou převodovkou C-3 stejného výrobce a výkon putuje na posílenou zadní nápravu z blíže nespecifikovaného typu osmiválcového Mercedesu.

Zbytek je údajně sériový a auto má nové brzdy, tlumiče a zavěšení. Majitel se nezapomíná zmínit, že Mercedes je bez koroze, naživo vypadá lépe než na fotkách, “jezdí jako sen” a je “rychlým sleeperem.” V mých očích vozu dokonce sluší i barva typická pro německé taxíky. Interiér vypadá stále výborně a relativně moderně, zejména když vezmeme v úvahu, že W123 se představila světu již před 35 lety.

Tento kombík dá člověku jasnou odpověď na otázku, proč si Mercedes vybudoval tak velkolepou image. A nemusí mít ani osmiválec, stále zajímavým youngtimerem jsou i varianty se sériovým motorem. Za několik desítek tisíc tak člověk získá lehce opravitelného a spolehlivého sluhu, který dokáže překvapit svou robustností a luxusem i dnes.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz