Wankel se vrací ve sportovním coupé. Mazda zahajuje novou éru spalovacích motorů
Mazda po více než deseti letech přinese na trh sportovní kupé s rotačním motorem. Zatímco doposud se o něm pouze spekulovalo, nyní je to téměř jisté.
Na nedávném tiskovém setkání Engine Reborn automobilových firem Toyota, Subaru a Mazda oznámily společnou strategii ve vývoji nové generace elektrifikovaných spalovacích motorů, které budou schopné tankovat kromě benzínu také syntetická paliva, biopaliva a vodík. Zatímco Toyota se pochlubila mimořádně kompaktními 4válcovými motory o objemu 1,5 a 2,0 litru a Subaru předvedlo svůj elektrifikovaný „boxer“, Mazda ukázala to, na co její příznivci čekají již od roku 2011, kdy z výrobních linek sestoupil definitivně poslední kus sportovního kupé RX-8 – nový Wankelův motor.
Je pravda, že Wankel již zažil comeback v podobě jednorotorového agregátu pro elektrickou Mazdu MX-30 e-Skyctv R-EV s prodlužovačem dojezdu, ale ten byl přece jen odlišný. Nový „dvourotor“ má totiž šanci zamířit zase pod kapotu sportovního kupé – duchovního nástupce ikonické Mazdy RX-8. A to je zcela jiná káva. Mazda sice nezveřejnila žádné bližší informace o motoru, ale potvrdila, že je konstruován tak, aby mohl být umístěn podélně. Určitou představu o novince dává nádherný loňský koncept Mazda Iconic, i když ten byl větší než to, co Mazda plánuje.
Podle automobilky by neměl být problém umístit motor, elektromotor a baterii i do vozu, který by velikostně připomínal kompaktní roadster MX-5. To však jasně dokazuje, že i když bude mít dvojrotorový Wankel podstatně vyšší výkon než prodlužovač dojezdu v MX-30, půjde o hybridní nebo plug-in hybridní variantu. Na vyřešení této hádanky si ještě budeme muset počkat. Dobrou zprávou je, že Mazda stále pracuje na rotačním motoru a zaměstnává 36členný tým techniků, kteří se snaží o jeho zdokonalení. Takovou investici by si nedovolila, kdyby s ním neměla v budoucnosti skutečně velké plány.
« Test Lexus RZ 450e: Skvělé auto, ale škoda toho dojezdu Řecko se bojí elektrických aut na trajektech: Přijalo tvrdé opatření pro nalodění, baterie nesmí být příliš nabita »