Vyzkoušeli jsme hybridní Hondu CR-V. Její pohon a jízdní projev patří ke špičce
Honda CR-V patří mezi vůbec nejprodávanější SUV planety a není se čemu divit. Není to vůz jen o designu nebo luxusu na palubě, tato Honda vás dostane především špičkovým jízdním projevem a uživatelskou přívětivostí. Její obliba pramení z faktu, že nabízí komfortní jízdu a o tom by zvýšené rodinné auto mělo být především. Propustnost terénem a případné schopnosti v zatáčkách mají být bonusem, nikoli prioritou. CR-V naštěstí takové není, i když slovo “sport” na prezentaci zaznělo několikrát. Tentokráte jsem vyrazil do španělské Andalusie, poblíž města Sevilla, vyzkoušet novinku v řadě CR-V. Tím je pokrokový hybrid s technologií i-MMD.
Je to vůbec poprvé, kdy bude SUV značky Honda v Evropě k dostání s pokročilou technologií hybridního hnacího ústrojí. To využívá technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD) a skládá se ze dvou elektromotorů, ážehového motoru (2.0 i-VTEC), lithium-iontového akumulátoru a převodovky se stálým převodovým poměrem. Výkon jednotek v Atkinsonově cyklu je 184 koní (135 kW) a točivý moment 315 Nm. CR-V Hybrid zrychlí z nuly na 100 km/h ve verzi s pohonem přední nápravy za 8,8 sekundy a ve verzi s pohonem obou náprav za 9,2 sekundy. Maximální rychlost hybridního modelu je omezena na 180 km/h.
To zní zatím docela konvenčně, ale Honda svůj úsporný model vyšperkovala inteligentním jízdním modelem, který se automaticky (případně manuálně) mění dle vašich požadavků a přizpůsobuje se jim. Mezi režimy systému i-MMI patří elektrický pohon, kdy lithium-iontový akumulátor přímo napájí hnací elektromotor; hybridní pohon, kdy zážehový motor dodává energii do generátoru, který ji obratem dodává hnacímu elektromotoru; a motorový pohon, kdy blokovací mechanismus spojky vytváří přímé propojení mezi zážehovým motorem a koly.
Při jízdě ve městě umí vůz ve většině situací přepínat mezi hybridním a elektrickým pohonem. V režimu hybridního pohonu lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Režim elektrického pohonu umožňuje výhradně elektrický zdroj energie a díky němu má CR-V bezemisní dojezd zhruba 2 kilometry. Režim motorového pohonu představuje nejúčinnější řešení pro jízdu ve vyšších rychlostech a podle potřeby lze pomocí pohonného elektromotoru zvýšit otáčky motoru a posílit tak výkon.
Zní to složitě, dokonce to složité je, ale při jízdě vás systém vůbec nebude omezovat a jeho práci ani nepocítíte. Jízda velmi chaotickou a ucpanou dopravou města Seville ukázala, že systém umí vytěžit z hybridního pohonu maximum a snaží se jej aktivovat co nejčastěji. Stačí se vyvarovat zbytečně zbrklé akceleraci a snažit se jezdit plynule. Poté jsem neměl problém jezdit městem za spotřebu kolem 5 litrů. To se týkalo obou systémů pohonu všech kol. Mimo město, kde se nároky zvednou, překvapí pružnost, kdy oba motory kooperují. Projev auta se mi líbil o kousek více, než klasická 1,5 Turbo v kombinaci s CVT. Převodovka v hybridu je pohodovější a klidnější. Systém nevyužívá klasickou převodovku, namísto ní stálý převodový poměr zajišťuje přímé propojení pohyblivých součástí, díky kterému je převod točivého momentu hladší. V tomto formátu je systém Honda kompaktnější než planetové převodovky eCVT, kterými jsou obvykle vybaveny ostatní hybridní vozy. Znát to v praxi opravdu je.
Při jízdě při rychlosti okolo 60 km/h vůz umí jet přibližně více než polovinu doby na elektrický pohon. Při jízdě rychlostí 100 km/h naopak pracovat v režimu elektrického pohonu přibližně třetinu doby. Pro dosažení maximální rychlosti bude CR-V Hybrid operovat v Hybridním módu. Softwarový „mozek“ systému i-MMD rozhoduje o tom, kdy je z hlediska maximální úspornosti provozu vhodné mezi těmito režimy přepnout.
Zajímavostí je, že Honda vyvinula speciální zvukový generátor, aby vás při jízdě neobtěžoval monotónní zvuk motoru. Ten přispívá k dosažení lepšího zážitku z jízdy zprostředkováním přirozeného zvuku akcelerace v závislosti na otáčkách motoru. Zvuk tedy lineárně narůstá. Mimo to také inženýři zapracovali na odhlučnění kabiny. To abyste si při jízdě na elektřinu užili akustického klidu.
Co se týká designu, novinka dostala svěží a propracovaný vzhled exteriéru s širšími, svalnatějšími lemy kol, ostřejšími rysy na kapotě a v zadní části, ale také charakteristické světlomety a detaily korespondující s aktuální designovou rétorikou značky. Za sebe můžu konstatovat, že se jedná o jedno z nejhezčích SUV své třídy a mezigeneračně se vzhled opravdu výrazně zlepšil. Zajímavostí je také fakt, že každé výbavě dostanete CR-V s Full-LED světlomety. To žádná z konkurence nenabízí. Zajímavostí také je, že Honda se chlubí nejlepší aerodynamikou ve třídě a vůz má aktivní masku chladiče, která se umí uzavřít, když vůz nevyžaduje zbytečné chlazení.
Proměnil se i interiér. Široká, kvalitně zpracovaná palubní deska se rozprostírá přes celou šířku kabiny vozu, protnutá lesklým černým nádechem a horní hrany dveří vybavené měkkým krytem přispívají ke komfortu řidiče a spolujezdce. Honda zvětšila vpředu prostor pro nohy tím, že zvedla spodní části palubní desky. Hladká a sofistikovaná úprava s efektem dřeva na obložení dveří a dolní části palubní desky působí přirozeným dojmem. Lesklé kovové lemování výdechů vzduchu, ozdoby na volantu, klik dveří a panelu ovládání klimatizace dodávají moderní vzhled. Čalounění sedadel je standardně ve stylu plyšové černé látky, zatímco vysoce kvalitní měkká kůže je k dispozici na výběr v černé nebo slonovinové barvě Ivory pro vyšší stupně výbavy.
Honda zracionalizovala vzhled a uspořádání displejů, ve srovnání s předchozí generací CR-V, má nyní jen jeden centrální dotykový displej a 7palcový informační panel řidiče (DII) viditelný skrze volant na přístrojovém štítu. Vzhled ovládacího panelu byl také zjednodušen, včetně ovládání klimatizace umístěného pod dotykovým displejem. Nechybí ani možnost Head-Up displeje. Výsledkem je opravdu hezký a kvalitní interiér, který konečně potěší i nás Evropany. Jediným mínusem zůstává použití zastaralého a pomalého informačního systému běžícího na systému Android.
Pozice za volantem je výborná, kapota má stejně vystouplé blatníky jako je tomu u Civicu a z vozu je krásný výhled do všech stran. Interiér se mi líbí na pohled i dotek a po prvních kilometrech mě potěšuje i jízdní projev auta. Odhlučnění kabiny je opravdu špičkové a uvnitř panuje klid. Rušivé nejsou ani velká kola, nic.
Pokročilý podvozek krásně filtruje nerovnosti, je poddajný a příjemně plavný. Stačí ale jet svižněji a překvapí svou ochotou zatáčet a držet se povrchu silnice. Sportovní však rozhodně není. Strmé řízení mění svůj poměr a v praxi funguje výborně.
Takový hybrid se mi líbí. Na první pohled zaujme povedeným designem a hezkým interiérem. K tomu navíc nabídne širokou použitelnost, nízkou spotřebu, pokrokový systém pohonu, prostornost a armádu bezpečnostních asistentů a pomocníků.
Ceník Honda CR-V Hybrid
« Honda boduje. HR-V Sport dostane 182 koní Na trhu je nová 911. Připomeňme si 7 předchozích generací »