fiat-500-riva-exterior-1

Vyzkoušeli jsme exkluzivní ojetinu. Fiat 500 RIVA je jachtou na kolech

10. 3. 2019 • Novinky, Ojeté vozy

Není to častý jev, ale exkluzivní auto z omezené výrobní série můžete koupit i ve velkém bazaru a za třetinu původní ceny, který bývala zpravidla nastavena co nejvýš. Auto v tomto testu tak nebudu podrobovat klasické jízdní zkušenosti, ale podíváme se zejména na interiér a odlišnosti. Pod kapotou je to totiž běžná “pětistovka” s vlastně úplně základním motorem.

Úspěšný model 500 od Fiatu nemá o zákazníky a hlavně zákaznice nouzi. Prodej je však nutné podpořit omezenými sériemi. Ta s názvem Riva našla inspiraci v lodích a já si ji můžu vyzkoušet díky autobazaru AAA Auto. Riva je výrobce patřičně drahých motorových jachet a rychlých člunů. Právě on tentokrát s Fiatem spolupracoval na designu. Paničky bohatých vlastníků plavidel budou mít alespoň pojízdnou kabelku do města, případně na večerní cesty do klubů na pobřeží. V minulosti se Turín nebránil kooperaci s módními značkami Diesel a Gucci, tak proč na ně nenavázat?

riva6
riva5

Retro autíčko je dost stylové už v základu, ale Rivu na severu Itálie ještě patřičně okořenili mnoha luxusními prvky. Zaujme tmavě modrá barva Sera doplněná pro změnu světlými vlnkami na bocích a hlavně unikátními dvacetipaprskovými koly, mimochodem velkými šestnáctipalcovými. Inspiraci technikou pohybující se na vodě tu vidno na první pohled, za vzor sloužil model Aquariva Super. Zrcátka jsou mimochodem chromovaná.

Kabina včetně palubní desky, dveřních prahů a hlavice řadicí páky je obložena pravým ručně lakovaným mahagonem v kombinaci se světlou javorovou lištou. Ne, nejedná se o plast jako u obyčejných cinquecent, kdepak!

Sedačky pokrývá kůže Poltrona Frau v odstínu slonové kosti, loga na opěradlech jsou vyvedena zase v tmavě modré, stejně jako lemování. A nezapomínejme na koberečky v podobném stylu, avšak opačné kombinaci.

riva4

Cinquecento si i v této edici zachovává běžnou techniku, nadupaných čtyřválců od Abarthu není třeba. Takže zájemci a zájemkyně měli na výběr nesmrtelnou benzinovou dvanáctistovku Fire s 51 kW, dvouválce TwinAir 0,9 l/63 a 77 kW, milovníci nafty pak Multijet 1,3 l se 70 kW.

Fiat těchto speciálních pětistovek vyrobil jen 100, testovaný kus nese číslo 88 o čemž pasažéry informuje vkusná plaketa mezi sedadly. Pojďme se krátce svést, i když pod kapotou je pouze základní motor 1,2.

riva1

Dozadu se dva dospělí jedinci sice vměstnají, ale na nekvalitních vozovkách se budou muset hodně snažit, aby nedorazili domů s hlavou plnou boulí. U kolen sice také není místa nazbyt, ale pokud se řidič trochu uskromní, dá se vzadu strávit i zábavných 30 – 50 km. Delší trasy radím absolvovat raději ve dvou nebo ve složení dva dospělí, dvě děti.

Atmosférický čtyřválec o objemu 1,2 litru sice není žádný zabiják, když jej ale držíte ve vysokých otáčkách, dokáže svých skromných 51 kW použít velmi dobře a Fiat 500 s ním rozhodně není brzdou provozu. Naopak, jeho projev byl pocitově velmi dobrý a vůz s ním díky malé pohotovostní hmotnosti dokáže docela pěkně zrychlovat. Osmiventilová jednadvojka je do města či na kratší výlety ideální a plně dostačující motorizace.

riva3 riva2

Abyste z motoru vymáčkli maximum, nesmíte se bát opřít do plynového pedálu. Benzinové jednotky od Fiatu vždy milovaly otáčky a tahle také není výjimkou. Pokud motor vytočíte, fiátek ožije a promění zdolávání klikatých okresek v zážitek, i proto, že auto výborně sedí na cestě a nemá tendenci se v každé zatáčce otočit o 360 stupňů. Vše je navíc doprovázeno hezkým a nečekaně hlasitým zvukem motoru. Když máte motor jen pár centimetrů od hlavy a na tlumicí hmoty nezbývá místo ani peníze, musíte jednoduše počítat s tím, že motor půjde uvnitř hodně slyšet. Reakce na plynový pedál jsou okamžité a pětistovka je příjemnou raketkou. A spotřeba? Po městě svižně kolem 6 litrů, mimo něj klidně za 4.

Velké překvapení je i samotný podvozek, který poskytuje výborný komfort a skvěle tlumí nerovnosti a to i příčné. Pokud však budete volit z ojetých “pětikil” mějte na paměti, že tomu tak je až poslední tři roky. Do roku 2013 měl tento model podvozek naopak tvrdý jako sporťák. Fiat vyslyšel nářky zákazníků a překalibroval odpružení tak, aby nejlépe fungovalo právě ve městě. Naštěstí neztratil nic z ochoty vrhat se do zatáček a kroužit oblouk za obloukem. Krátký rozvor a kola v rozích holt dělají své. Na limitu se samozřejmě dostaví nedotáčivost, ale to už musíte jet nepřiměřeně rychle. Na okresní silnici je však s tímto drobkem opravdu nečekaná legrace a jízda vás bude bavit. Jen trochu zamrzí přeposilované řízení bez jakékoli zpětné vazby.

riva7

Asi to bude znít divně, ale toto auto se mi nikdy nechce vracet. Ne necítím se zle, ani nepochybuji o své mužnosti. Fiat 500 je prostě a jednoduše výborné auto, které potěší kvalitním a krásným interiérem a nádherným retro vzhledem exteriéru. No a navíc se s nim příjemně jezdí. Na trhu miniaut není lepší volba. Není! Pokud rádi vybočujete z davu a máte slabost pro limitované edice, Riva jako ojetina dává smysl. Už totiž nestojí tak šílený ranec jako nová a přitom budete budit stejnou pozornost.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz