Výsuvné kliky dveří mohou být nebezpečné, varuje ADAC
Jsou efektní na pohled, působí futuristicky a snižují aerodynamický odpor auta. Takové jsou módní výsuvné kličky dveří. Nicméně mají i svou nevýhodu. Mohou totiž způsobit problémy záchranářům v případě nehody.
Pro rychlou záchranu osob z vozidla při nehodě je důležité, aby záchranáři dokázali vozidlo zvenku rychle, jednoduše a intuitivně otevřít. To platí zejména v případě požáru. Podle německého automobilového klubu ADAC mohou tuto úlohu výrazně komplikovat vysouvací kličky dveří, tedy ty, které se při parkování a jízdě zasouvají do dveří. I profesionálním záchranářům však trvá déle, než se dostanou k cestujícím, pokud se dveře nedají snadno otevřít.
V posledních letech se takové kličky staly módními kvůli efektnímu vzhledu a lepší aerodynamice. Tesla odstartovala masovou výrobu těchto kliček a evropští výrobci jako Mercedes-Benz a BMW je rychle následovali s různými modely. Některé kliky lze vysunout ručně stlačením přední části, ale mnoho řešení využívá výhradně servomotory. Pokud po havárii dojde k přerušení napájení, kliky by mohly zůstat zasunuté a záchranáři by se k pasažérům auta nedostali.
V nárazových testech Euro NCAP sice výsuvné kličky dveří zatím nevykázaly žádné abnormální jevy, ale podle medializovaných informací se v minulosti již vyskytly reálné problémy při jiných scénářích nehod. Z pohledu ADACu garantuje mechanické řešení kliček dveří nejlepší šanci na otevření dveří zvenku po nárazu, i při výpadku elektrického obvodu. Klasická klička může pomoci při otevírání dveří i v případě velké deformace karoserie.
ADAC také upozorňuje, že některá vozidla odemykají dveře i zevnitř elektricky stisknutím tlačítka. I zde musí být možné v případě nebezpečí rychle otevřít vozidlo bez napájení. Majitelé vozidel s elektrickým otevíráním dveří zevnitř, například různé modely od Tesly, Nia nebo BMW, by se proto měli před jízdou seznámit s možnostmi nouzového odemykání v příručce k vozidlu a ideálně je ukázat i ostatním cestujícím.
.« BMW vyvíjí revoluční spalovací motor, který částečně připomíná starý diesel Test Maserati Grecale Trofeo: Nejlepší SUV, jaké jsme kdy řídili »