Vyřazení milionů dieselů z provozu prý nehrozí. Právníci však tvrdí opak, EU už na to totiž nemá vliv
Německý ministr dopravy Volker Wissing vypustil džina z lahve, když upozornil na možnost zákazu jízdy desítek milionů dieselových aut. Evropská komise sice situaci uklidňuje, ale podle právníků riziko přetrvává a EK už na to nemá vliv.
Německý ministr dopravy Volker Wissing adresoval Evropské komisi dopis, v němž varoval před právně absurdní situací, která by vedla k vyřazení milionů dieselových aut z provozu. K tomu by mohlo dojít, pokud by Evropský soudní dvůr (ESD) rozhodl ve dvou případech ohledně takzvaných termálních oken, což jsou fáze, v nichž spalovací motory nemusí plnit emisní normy. Pokud soud rozhodne, že normy z minulosti měly brát v úvahu i tyto fáze a termální okna jsou nelegální, auta, která byla dříve schválena pro provoz, se stanou automaticky neschopnými, protože současné normy splnit nedokážou.
Týká se to aut schválených pro emisní normy Euro 5 a dokonce i Euro 6. Pokud jde o roky výroby, jedná se o auta registrovaná od roku 2009, respektive od roku 2014. V té době byla auta schvalována na základě metodiky NEDC, což znamená, že měření probíhala výlučně v laboratoři. Později se metodika změnila na WLTP, v jejímž rámci přibyl i test v reálném provozu. Pokud by však musela laboratorně schválená auta podstoupit test metodikou WLTP, nevyhověla by limitům schváleným pro tehdejší normy Euro 5 a začátek normy Euro 6. Jen v Německu by se to týkalo přibližně osmi milionů aut. V celé Evropě desítek milionů.
Wissing chtěl zabránit katastrofě a proto požádal EU o stanovisko, zda bude zpětně opravdu uplatňovat nové emisní předpisy na auta schválená podle starších předpisů. Dnes máme odpověď od Evropské komise. Postaral se o ni komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton. Ten Wissinga informoval, že bruselský úřad nemá v úmyslu dělat retroaktivní změny, které by jakýmkoli způsobem znevýhodňovaly občany, kteří si koupili auta v dobré víře. Breton označil Wissingův předpoklad o vyřazení aut za „zavádějící“. Jak však konstatuje německý Focus, je to jen polovina pravdy, protože právníci zdůrazňují, že hrozba vyřazení milionů aut z provozu tu stále je.
Důvodem je, že podle očekávaného právního názoru ESD, který už dal jasně najevo, by téměř všechna takzvaná termální okna, která v určitých situacích omezují antiemisní systémy, musela být vyhodnocena jako nezákonná. Taková termální okna mají v zásadě všechna dieselová vozidla, dokonce i ta s emisní normou Euro 6. Právní kanceláře specializující se na dieselové skandály předpokládají, že se to může týkat desítek milionů vozidel. Nejen aut koncernu VW z aféry Dieselgate, ale i Mercedes-Benz, BMW, Toyoty, Nissanu, Mazdy, Hyundai, Renaultu, Opel a mnohých dalších. Problémem je, že o tom, zda termální okna jsou nebo nejsou legální, už Evropská komise nerozhoduje. Uvidíme v listopadu, kdy padne rozsudek.
.« Čína zachrání spalovací motory: Představili nejefektivnější turbodiesel světa Konec euforie: V Německu radikálně klesl prodej elektromobilů a nejen tam »