hustenie-pneumatik-dusikom_04-clanokw

Vyplatí se hustit pneumatiky dusíkem? Levné to rozhodně není

9. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Většina řidičů plní pneumatiky běžným vzduchem. Je to zdarma a můžete to provést na jakékoli pumpě. Existuje však i jiná možnost. Můžete použít dusík. Ale stojí to za to?

Plnění pneumatik dusíkem pochází z motoristického sportu. Tento inertní plyn můžete však použít i do svých pneumatik. Není to však levné. Náklady na naplnění dusíkem se liší podle regionu a velikosti pneumatik a pohybují se od 30 do 70 korun za jednu pneumatiku. Poplatek za dohuštění bývá podstatně nižší a některé servisy si za něj ani neúčtují. Stojí to tedy za to, když můžete pneumatiky nafoukat běžným vzduchem na čerpací stanici zdarma? Výhody to má, otázkou však je, zda jsou pro každého.

Kouzlo dusíku spočívá v jeho stabilitě. Je méně citlivý na teplotní výkyvy. Tento plyn v čisté formě mění svou hustotu pod vlivem teploty mnohem méně, nevstupuje do chemických reakcí s jinými prvky a není náchylný k hoření. Běžný vzduch obsahuje sice až 78 % dusíku, ale zbytek tvoří 21 % kyslíku a další plyny v atmosféře, jako je argon, oxid uhličitý, neon, helium, metan, krypton, vodík nebo xenon.

Právě tato „směs“ způsobuje, že se s rostoucí venkovní teplotou nebo zahřátím běhounu mění tlak v pneumatikách. Každých šest stupňů Celsia způsobí, že se tlak v pneumatice změní o 0,06 baru, buď směrem nahoru nebo dolů. Při velkých teplotních změnách tak mohou být vaše pneumatiky buď přehuštěné, nebo podhuštěné, což není ideální. U dusíku, který je vlastně vzduch bez kyslíku, jsou tyto změny minimální. Pneumatika tak má téměř vždy optimální tlak. Molekuly dusíku jsou navíc větší než molekuly kyslíku, což znamená, že dusík z pneumatik uniká mnohem pomaleji než běžný vzduch.

Pneumatiky plněné vzduchem byste měli kontrolovat každé dva týdny, zatímco u pneumatik plněných dusíkem stačí kontrola jednou za šest týdnů. Díky dusíku si totiž pneumatiky udržují správný tlak až třikrát déle, někdy i celé měsíce. Celé to tedy spočívá ve správném tlaku, který pozitivně ovlivňuje další vlastnosti pneumatik. Správně nahuštěná pneumatika dobře přiléhá k vozovce, což zajišťuje nejlepší možný záběr, optimální akceleraci a nejkratší možnou brzdnou dráhu. Navíc pomáhá předcházet aquaplaningu.

Správný tlak také zajišťuje, že pneumatika se opotřebovává pomaleji a rovnoměrně, takže má delší životnost. Kromě toho má správně nahuštěná pneumatika nejnižší možný valivý odpor bez kompromisů v bezpečnosti, čímž šetří palivo, vaše peníze i životní prostředí. Další výhodou je, že dusík snižuje oxidaci uvnitř pneumatiky, protože jen těžko reaguje s jinými materiály. V tomto ohledu nemůže běžný vzduch konkurovat dusíku. Má to však i své nevýhody. Kromě ceny je to zejména fakt, že dusík není běžně dostupný na čerpacích stanicích.

Plnit pneumatiky dusíkem lze obvykle jen ve specializovaných pneuservisech, protože plnění dusíkem vyžaduje speciální vybavení a čistý, stlačený dusík, který se uchovává pouze v uzavřených tlakových lahvích. Pokud chcete využívat výhody dusíku, musíte pneumatiky při poklesu tlaku znovu doplňovat jen dusíkem. Samozřejmě je možné dofouknout pneumatiky běžným vzduchem, ale pak se už vlastnosti pneumatik blíží spíše vzduchu než dusíku. Některé zdroje uvádějí jako nevýhodu také to, že měření tlaku u pneumatik plněných dusíkem může být složitější, protože by se nemělo provádět pomocí nádob se stlačeným vzduchem dostupných na čerpacích stanicích.

Tak co? Vyzkoušíte to, nebo si myslíte, že jde o zbytečný luxus, který nepřináší běžným řidičům zásadní výhody?

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz