Výpadky ve výrobě nových aut zvyšují popularitu a ceny ojetin
Nedostatek materiálu, inflace i dlouhodobé dopady pandemie komplikují výrobu nových automobilů. Následkem toho Češi berou útokem i trh ojetých vozů, nabídka se tenčí a ceny rostou. Experti navíc očekávají další nárůst cen ojetin. Autobazary proto doporučují českým motoristům v případě zájmu o obměnu jejich vozového parku urychlit proces nákupu.
Česká republika aktuálně prochází plošným zdražováním. Meziroční míra inflace aktuálně činí 3,4 % a růst cen se podle většiny indicií hned tak nezpomalí. Komplexní zdražení se nevyhnulo ani sektoru automotive, které zaznamenalo meziroční růst o 5,4 %. Jedním z odvětví, kde je nutné si sáhnout mnohem hlouběji do kapsy, je průmysl. Podle údajů Českého statistického úřadu ceny průmyslových výrobců u nás vzrostly meziročně o 7,8 %.
A právě vysoké ceny základních surovin stojí za tím, že v procesu výroby automobilů začínají chybět některé komponenty. Nejen, že tato skutečnost brzdí a celkově komplikuje dodání nových vozů na trh, ale také rapidně zvyšuje jejich pořizovací ceny. Češi se tak stále častěji uchylují k nákupu ojetých aut. Rostoucí poptávka po ojetinách má však za následek úbytek i těchto vozů na trhu.
Ojeté vozy totiž stále častěji kupují i lidé, kteří by za příznivé ekonomické situace koupili automobil nový. Podle zjištění analytiků začne brzy být nedostatek ojetin vážný. Trvat přitom může ještě několik dalších měsíců, neboť velké leasingové společnosti hlásí z nouze prodlužování smluv současným majitelům. Mladé ojeté automobily nakoupené na operativních leasing či pronájem se tak nedostanou na trh.
Opakovat se tak může situace ze začátku první vlny pandemie covid-19. Kdo tehdy zaváhal při nákupu automobilu, mohl na následující vhodný moment čekat třeba i celý další rok. Pokud se tedy blíží doba, kdy zvažujete pořízení nového ojetého vozu, důrazně doporučujeme tento krok urychlit.
Situace na trhu ojetin může totiž být velmi obdobná jako u nových automobilů. Těch bylo v České republice letos v červenci registrováno 18 405, což je například v porovnání s rokem 2019 o 15,6 % méně. Nedostatek vozů, ať už nových či ojetých, přirozeně zvyšuje jejich ceny, které v průměru mohou činit i desítky tisíc korun.
.« První jízda: Škoda Fabia čtvrté generace Test Volkswagen Grand California 600: Svoboda pohybu »