Vybrali jsme ojetiny vhodné pro zimní podmínky
Zimní počasí s sebou nese množství nástrah. Dobré řidičské schopnosti jsou základem jízdy ve zhoršených podmínkách, ale bezpečnost a jízdní komfort výrazně ovlivňuje také výběr vhodného vozu. Vybrali jsme z různých značek, modelů, motorizací a výbav pět ojetin, které jsou vhodné i na zasněžené a namrzlé silnice. K tomu přidáváme doporučení, jaké provedení je to nejvhodnější.
Škoda Octavia 4×4
Na začátku je potřeba zmínit oblíbený model od značky Škoda. V případě Octavie se na zimu jeví jako ideální zvýšené poloterénní provedení Scout, které se obvykle kombinuje se silnými motory 2.0 TDI anebo 1.8 TSI a disponuje bohatou výbavou. Dobrou službu ale odvede i „obyčejná“ 1.6 TDI 4×4 s výbavou Ambition a s mírně zvýšeným podvozkem. V porovnání s verzí Scout je dostupnější. Na zimu se také hodí vyhřívané sedačky. ESP, isofix a další bezpečností prvky jsou u Octavií samozřejmostí, ty nejlíp vybavené kusy nabízejí i asistenta udržení vozu v jízdním pruhu. Dalším výrazným benefitem je velikost zavazadlového prostoru, který je téměř bezedný.
Nissan Qashqai
Druhým modelem vhodným do zimních podmínek je Nissan Qashqai, který je dostupný s předním náhonem anebo také jako 4×4, které je samozřejmě lepší volbou pro jízdu v tomto ročním období. V druhé generaci je náhon všech kol výsadou nejsilnější a nejdražší naftové varianty. V případě první generace byl 4×4 o něco dostupnější a běžnější. Byl k dispozici s dvoulitrovým benzínem a diesely 1.6 dCi a 2.0 dCi. Dobrou volbou ale určitě není značně poruchová převodovka CVT, která ani není svou charakteristikou moc vhodná do zimních podmínek. Komu nestačí základní kufr, může si v případě první generace zvolit větší Qashqai+2. Novější generace již tuto možnost neposkytuje, zákazník si musí vybrat model X-Trail.
Volkswagen Passat 4motion
Stejně jako v případě Octavie, také u Passatu je na zimní období vhodnější zvýšené poloterénní provedení Alltrack. Nevýhodou ale je, že je poměrně vzácné a dostupné jenom se silnými motory a bohatou výbavou. V případě Passatu B7 je k dispozici jenom u novějších ročníků a u B6 chybí úplně. Ideálním řešením proto může být obyčejný Comfortline. V případě Passatu B6 v dieselovém provedení je lepší upřednostnit Common-Rail motory před jednotkami s vstřikovači PD. Benzínový 2.0 FSI není příliš spolehlivý a vrcholné 2.0 TFSi anebo V6 jsou dražší s vyššími provozními náklady. V případě B7 byl u benzínového provedení náhon 4×4 jenom u varianty V6, takže nezůstává nic jiného, než si zvolit dvoulitrový dieselový Common-Rail, přičemž platí, že čím novější je provedení, tím je lepší a spolehlivější. Až u Passatu B8 se dá kombinovat pohon všech čtyř kol s „obyčejným“ benzínovým motorem 1.4 TSI, případně zas s dvoulitrovým TDI.
Audi A4 quattro
Systém quattro od Audi je legendou, díky které dnes vídáme pohon všech kol v běžných osobních vozech. A4 není tak prostorná jako Passat, ale má zase precizněji zpracovaný interiér, použité lepší materiály, je to prostě „prémiovka“. S pohonem quattro je dostupná ve všech generacích v širokém spektru benzínových a naftových motorů. Velkou výhodou je, že quattro nebylo nikdy kombinováno s problémovou bezestupňovou převodovkou Multitronic.
Kia Sportage
Třetí a čtvrtou generaci tohoto populárního SUV vídáme nejčastěji s motory 1.6 GDI anebo 1.7 CRDi, které není možné kombinovat s pohonem všech čtyř kol. Kdo chce pohon 4×4, musí se podívat po silnějších motorech. K dispozici je také automatická převodovka. Všechna provedení Sportage jsou až překvapivě spolehlivá a bezproblémová se vzorně dimenzovanými komponenty podvozku, ve kterých se ani na špatných silnicích nevytvoří vůle. Sportage dlouho zaostávala v kvalitě infotainment systému, ale tuto ztrátu již dohnala v aktuální generaci. Nejzákladnější varianta Active z prvních roků výroby je vybavena jenom dvěma airbagy. Hledejte proto lépe vybavená vozidla.
.« Co znamenají nápisy na pneumatice? Důležité údaje mohou řidičům pomoci při nákupu Test ojetiny Alfa Romeo Giulia »