Vybrali jsme nejlepší sporťáky do jednoho milionu korun
Ihned vás musím varovat. Tenhle článek bude fakt hodně subjektivní, protože se zakládá na pocitech, emocích a doslova nevyléčitelné nemoci z vůně benzínu a spálených pneumatik. Budeme totiž vybírat nejlepší sporťák do hranice jednoho milionu korun…
Jeden milion korun. Co to dneska je? Když stavíte dům, jeden milion je, jako když plivne. Ale když vybíráte auto? Máte najednou pocit, že už se vážně dá něco sehnat. A pozor – nyní se nebavíme jen o nových autech. Šířka vašeho pohledu je proto ještě zajímavější, protože se do hledáčku dostávají velmi, opravdu velmi zvučná jména.
Pojďme si nejdřív projít takovou malou rešerší. Dejme tomu, že většina z nás si přeje mít se svým sporťáčkem co nejmíň starostí. Takže chcete něco spolehlivého, ne-li přímo nového. Okamžitě člověka tak napadne Hyundai i30 N, nebo nepochopitelně rychlý Civic Type R, který se jako zánovní auto s trochou štěstí pod jeden milion už dá sehnat. Ale pojďme ještě kousek dál. Mnozí puristé tvrdí, že by si okamžitě vzali Subaru BRZ. Jenomže to stojí bezmála milion a za dva roky..? Jo, skoro půlku. A tak bohatý, aby dotoval brutální ztrátu hodnoty auta, člověk zkrátka není. Takže BRZek pryč.
Dále tu máme souboj odvěkkých ikon. Porsche 911 versus BMW M3. Obě dvě auta se v našem výběru potkají a za moment si povíme proč. Jenomže stuttgartský automobilka tahá do souboje ještě jedno eso z rukávu. A vy už samozřejmě tušíte jaké.
Zapomenout nesmíme ani na 370 Z Nismo, nebo …a teď pozor! Nissan GT-R. I ten u nás totiž dnes seženete už pod hranicí jednoho milionu korun. Začíná to být tedy hodně, hodně zajímavé. Takže se na ty stroje, které podle nás představují zřejmě tu nejlepší investici do sporťáku za jeden milion korun, pojďme mrknout.
BMW M3 E46, E90, E92
Když se řekne rychlé BMW, většinu z nás patrně okamžitě napadne rychlá Trojka. A tou nejrychlejší je samozřejmě verze M3. Zatímco v minulosti byly generace E46 a E9x v řadách M3 cenově poměrně hodně vzdálené, současné světové dění a také hlad po starší z obou generací, pradědečkovi aktuální Trojky výrazně nahrává. Obě tato auta tak člověk v top stavu sežene okolo hranice jednoho milionu. A které z těchto aut byste chtěli? To je asi jen a jen na vás, zda preferujete puristický, avšak už poměrně historický projev spolehlivé M3 E46, nebo brutální vysokootáčkový osmiválec, jaký nám BMW už asi nikdy nevyrobí. U E9x ale preventivně rovnou počítejte s investicí okolo 40 000 Kč za šály na klice. Ty se musejí dělat zhruba každýcz 70 tisíc kilometrů a pak je klid.
Honda Civic Type R Gen 10
Možná se tomu těžko věří, ale následující řádky, přestože patří předokolce, zároveň patří skutečně tomu nejrychlejšímu automobilu z dnešní pětice. V reálném světě jste totiž v tomto Civicu doslova nedostižní. Na silnici zkrátka nepotkáte auto, které by vám ujelo. Nejde to. Nový Civic Type R je skutečně geniální a je až k nevíře, jak tohle auto dokáže letět po silnici. Je efektivní i přesné stejně jako samurajská katana a chladné bohužel zrovna tak. Svojí rychlostí vás nechce ohromit, ale těch 320 koní, které vám nabídne, dokáže opřít do suchého asfaltu úplně kdekoliv. Potkáte supersport? Neujede vám. V reálném světě, v zatáčkách, do kterých není vidět, jste s touhle předokolkou vždycky rychlejší. Klobouk dolů.
Mercedes-AMG C 63 W204 FL
Tohle auto je zkrátka mazlík, a podle mě je už delší dobu výrazně nedoceněné. Z toho důvodu se také ono ocitlo pod hranicí jednoho milionu korun, a přitom by za takto levně být ani nemělo. Atmosferický osmiválec s objemem 6.2 litru dává už v základní specifikaci výkon přes 480 koní. Hlavně je ale jezdící pornografií na kolech. A to doslova! Ten zvuk, nebo točivý moment okolo 600 N.m bez jakéhokoliv přeplňování? To nejde chápat bez osobní zkušenosti a člověk se musí hodně hlídat, aby se na tomhle autě nestal osudově závislým. Přičtěte si k tomu dvouspojkovou automatickou převodovku AMG SpeedShift a máte náčiní, které je nejen spolehlivé, ale zároveň také velice zábavné a při správném nastavení geometrie podvozku a vhodně zvoleném obutí dokáže vyklepnout nejen výše zmiňovaná eMka, ale klidně i novější M4. No prostě brutalita!
Porsche 911 Carrera 996.2, 997.1
Legenda mezi legendami, ikona sportovních aut. Pokud máte přesně jeden milion korun, tak jste schopni dosáhnout hned na trojici modelů 911. Na prvního vodníka 996, který má občasné problémy se spolehlivostí, takže toho ne, na 996 Gen2, modernizované provedení s vyšším výkonem a ještě kontroverznějšími světly a na základní provedení generace 997. A teď jak z toho ven? Zřejmě tím nejlepším krokem je vyhledat zachovalou 996 Gen2. Jasně, nemá punc poslední mechanické 911, ani není závratně rychlá. Když se však svezete, hodně rychle pochopíte, že výkonový skok mezi tímto vozem a novější 997 není vůbec znát (320 proti 325 koňským silám), a zatímco tady koupíte za milion opravdu krásný kousek, u generace o chlup novější to nejspíš bude stroj, s pochybnou historií a vyšším nájezdem, který z vás bude rád tahat peníze.
Porsche Cayman S 987.2
První Cayman S měl občasné problémy s motorem. Modernizované verze od roku 2009 se ale nic podobného netýká a právě díky spolehlivosti faceliftového provedení je i tento Cayman v našem výčtu. Jeho 3.4litrový plochý šestiválec s výkonem 320 navíc pracuje s hmotností jen 1355 kilogramů, a to v téměř ideálním rozložení. Motor 20 centimetrů za zadními sedadly, extrémně nízké těžiště, dokonale komunikativní řízení. Tohle auto zkrátka umí na silnici skutečné divy. A když si ještě ke všemu vyzkoušíte, s jakou neutralitou a s jakým elánem krájí zatáčky, víte, že tohle je dokonalou řidičskou hračkou a zároveň rozcvičkou pro opravdový supersport.
A proč se japonské stroje GT-R, nebo 370 Z Nismo nedostaly do finálního výběru? Baby Nismo je vážně super. Má úžasný zvuk, patřičný tah na branku díky skvělému podvozku i dostatek síly. Jeho finální projev ale zkrátka není tak učesaný a vzhledem k obtížné sehnatelnosti některých dílů by se vám také mohlo stát, že budete častěji stát než jezdit. A to třeba i v létě. A v porovnání s řízením Porsche zkrátka není tak komunikativní.
No a GT-R? Ikona všech sprintů a spousty tunerů a tuzerů u nás? Je to popravdě ekonomická sebevražda. Jasně, pokud jsou pro vás jeden milion korun drobné, klidně si ho kupte. Ale my se bavíme o případu, kdy na takové auto člověk vážně dlouho a poctivě šetřil. Takže s Nissanem GT-R i když se zrovna nic nepokazí, tak na poctivě odjetém trackday necháte jak přední, tak zadní destičky. A to je dohromady 14 000 Kč. Přičtěte si zmizení poloviny vzorku pneumatik, to máte dalších 10 000 – 15 000 Kč a ještě nezapomeňte na benzín. A znovu si připomeňme důležitý fakt – nic se vašemu GT-R nestalo. To by pak bankovní účet začal teprve točit.
Pevně věříme, že jsme vás tímto, ryze letním článkem o sportovních hračkách moc nenudili. A pokud některé z výše jmenovaných aut třeba plánujete pořídit, pak vám přejeme hodně štěstí a šťastnou ruku při výběru!
.« Test Opel Combo Life 1.2 Turbo. Moderní auto dřívější doby Test Škoda Superb 1,5 TSI. Má základní motorizace smysl? »