Vybrali jsme 7 aut, které je už prakticky nemožné sehnat
V životě každého automobilového nadšence nastane chvíle, kdy se zakouká do nějakého modelu auta a začne uvažovat nad novým projektem či investicí. Co ale z toho, když ho nesežene? Zaměřili jsme se na klasické tvary 70. let minulého století a přidali pár kdysi velmi úspěšných modelů, které dnes už není vůbec jednoduché sehnat. A to nejen v Evropě. Znáte všechny z nich?
1. Volkswagen Scirocco Mk1
Prodejní cena: 4 000 – 10 000 EUR
První Golfy jsou sice považovány za kmotra všech generací, ale my se podíváme na jeho sourozence. Myslíme si, že Scirocco zůstalo nedoceněné a proto ho na cestách skoro vůbec není vidět. Ačkoliv byla použita platforma Golfu, Scirocco bylo předělané ve prospěch nového stylu – uhlazenější a sportovněji trojmístné coupé. Výkonný motor v podobě 1,6-litru dostali pouze edice GLi a Storm.
2. BMW E9 3.0 CSL
Prodejní cena: 20 000 – 60 000 EUR
Dvoudveřová kupé BMW CS, známá pod továrním kódem E9, vyráběla pro BMW karosárna Karmann. Na závodních okruzích se proslavily BMW 3.0 CSL, známé jako “batmobily”. Začátkem roku 1972 zapracovali u BMW na snížení hmotnosti třílitrového kupé a tak vznikl legendární sportovní vůz BMW 3.0 CSL, kde L tentokrát neznamenalo lang (dlouhý) ale leicht (lehký). Kupé BMW 3.0 CSL (foto), představené v květnu 1972, bylo homologováno k účasti v Evropském mistrovství cestovních vozů (ETCC). Hmotnost vozu byla snížena použitím hliníkové slitiny na dveře, kapotu a víko zavazadlového prostoru a použitím organického skla Perspex na boční okna. Vůz se rovněž obešel bez většiny tlumicích materiálů, takže výsledná hmotnost dosáhla hodnoty 1165 kg. Objem řadového šestiválce, skloněného o 30 stupňů vpravo, byl v srpnu 1972 zvýšen na 3003 cm3 (zvětšením vrtání), takže mohl závodit v kategorii nad 3 litry. Dalšího výraznějšího zvětšení objemu motoru se 3.0 CSL dočkal v roce 1973. Prodloužením zdvihu na 84 mm dosáhl objem 3153 cm3. Tato poslední verze byla homologována v červenci 1973 a byla vybavena řadou aerodynamických doplňků (foto), především velkými spoilery na přídi, na střeše a na stupňovité zádi, a také typickými malými ploutvičkami na předních blatnících.
3. Mazda RX-7
Prodejní cena: 7 000 – 15 000 EUR
Je lehká, pružná a levnější než méně technologicky vyspělé Capri. První generace modelu RX-7 byla populární zejména kvůli rovnováze podvozku a stejně hladkému chodu malého rotačního motoru. Ačkoliv při koupi této staré krásky přicházejí obavy z právě zmiňovaného motoru, náklady na generálku nejsou vůbec tak strašné, jak byste si mysleli.
4. Fiat Dino coupé
Prodejní cena: 28 000 – 80 000 EUR
I když se podle cenovky a značky může zdát předražené a zbytečné, zkuste myslet pozitivně. Toto ohromující kupé navržené společností Bertone je poháněno motorem Ferrari z Maranella (ano, proto ta cena). Nemyslíme si, že podobný kousek někdo z nás někdy zahlédne na vlastní oči. A kdyby náhodou, zřejmě se bude jednat o klasické kupé od Fiatu, jehož cena začíná u 15 000 eurech.
5. Porsche 928
Prodejní cena: 13 000 – 35 000 EUR
Nedejte se oklamat nákupní cenou. Rostoucí cena 928 odráží důležitost, inovaci a schopnosti velkého GT. Pokud k tomu přidáte V8 o objemu 4,5 litru a manuální převodovku, vzácně vypadající Porsche můžete mít za pár “babek”. Přesto jsou ale tyto staré 928 známé kvetoucí rzí, i když se na ně použilo galvanické zinkování.
6. Ferrari 400
Prodejní cena: 30 000 – 75 000 EUR
Kdo by nechtěl Ferrari?! Navíc jedno z mála, které nabízí uspořádaní interiéru pro čtyři osoby. V polovině sedmdesátých let se v Maranellu takové auto vyrábělo, ale nikdy se nedostalo do seznamu nejžádanějších Ferrari. S klasickou V12 zastrčenou pod plechem Pininfarina vypadá elegantně a slibuje řidičskou nirvánu. Vedle jakéhokoli jiného historického Ferrari je navíc za hubičku. Konkurovat mu může snad jen model Mondial.
7. Lotus Elan
Prodejní cena: 8 000 – 30 000 EUR
Při pohledu na toto auto nás hned napadne představa krásného slunečného dne, vlasy rozevláté a na očích sluneční brýle. Taková víkendová idylka. Lotus Elan vždy chválili kvůli perfektnímu podvozku a ukázkovému potěšení za volantem. Navíc se povedl i designově.
.« Test Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD. Přímo na hybridní vrchol Just how to Report Fees for Promoting on eBay »