VW, BMW a Daimler údajně testovali škodlivé emise i na lidech
Automobilkám Volkgswagen, BMW a Daimler hrozí obrovský skandál. Teprve nedávno se německý koncern VW veřejně omluvil za kontroverzní pokusy na zvířatech v USA, u kterých byly opice vystaveny výfukovým plynům z dieselových aut. Nyní však vyšlo najevo, že zmíněné automobilky testovaly škodlivé emise dokonce na lidech! Při zmíněných testech na opicích pouštěli deseti lidoopům v testovací laboratoři na uklidnění kreslené filmy, při kterých hodiny dýchali výfukové plyny z vozu VW Beetle. Informace vynesl na světlo světa vědec Jake McDonald, který detailně popsal to, co se v roce 2014 dělo v testovacím zařízení v Albuquerque.
“Jsme přesvědčeni, že tehdy zvolená vědecká metoda byla nesprávná. Bylo by lepší, kdybychom takový výzkum předem odmítli. Omlouváme se za chyby a špatný úsudek jednotlivců,” uvedl německý koncern během posledního lednového víkendu. Dnes, více než 3 roky po vypuknutí skandálu týkajícího se manipulace s emisemi v dieselových autech koncernu Volkswagen, se dostávají na veřejnost další závažné informace. Institut, který založili německé automobilky totiž údajně testoval škodlivost výfukových plynů nejen na opicích, ale i na lidech.
Ve zprávě Evropského sdružení pro výzkum životního prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), kterou paradoxně v roce 2007 založili tři zmíněné automobilky, je uvedeno, že EUGT v letech 2012 až 2015 na doporučení své rady “podpořilo krátkodobou inhalační studii oxidu dusičitého u zdravých lidí.” Různé koncentrace oxidu dusičitého (NO2) se pak testovaly v Cáchách na celkem 25 lidech, přičemž nebyla “prokázána žádná reakce na vdechnutí NO2.” Neprokázaly se údajně ani žádné zánětlivé reakce na dýchací cesty.
Výzkumný pracovník Thomas Kraus pro německá média uvedl, že testy na lidech z roku 2013 nemají žádnou souvislost s předchozím dieselovým skandálem. Šlo podle něj o mezní hodnoty oxidu dusičitého na pracovišti. Studii ale skutečně financovalo sdružení EUGT, které podle mnohých lobbuje za automobilky. Německá vláda testy ostře kritizovala. Její mluvčí Steffen Seibert prohlásil, že nejsou v žádném případě eticky zdůvodnitelné. Celá kauza zatím produkuje více otázek než odpovědí. Ani ministerstvo dopravy nemá žádné pochopení pro podobné testy, přičemž ministerstvo životního prostředí je označilo za neseriózní a drzé.
Společnost Daimler výzkum na tvorech z čeledi homo sapiens rezolutně odsoudila a oznámila, že vyšetří, jak k tomu došlo. Postup EUGT podle firmy odporuje jejich filozofii, hodnotám a etickým principům. Šéf dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Potsch zase poznamenal, že jsou pro něj uvedeny pokusy absolutně nepochopitelné. Automobilka BMW uvedla, že se na studii nepodílela. Přesto zahájila interní vyšetřování.
Čerstvá kauza není jediná, která přidává vrásky na tvářích zástupců hned několika automobilek. Evropské úřady totiž již vyšetřují údajné dlouholeté kartely německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Uvedené automobilky čelí i podezření, že se domlouvali na stejných podmínkách pro nákup oceli, čímž se provinili proti pravidlům hospodářské soutěže.
.« Automobilka Tesla zaznamenala v prvním čtvrtletí rekordní ztrátu Test ojetiny Nissan Pathfinder. SUV s geny offroadu »