VW Amarok vstoupil na český trh: Už jsme jej řídili
Značka Volkswagen Užitkové vozy zahajuje prodej nové generace oblíbeného pick-upu Amarok v České republice. Po zahájení prodeje již budou u prodejců připraveny první vozy Amarok k testovacím jízdám. Nejdostupnější Amarok vyjde na 911 482 Kč bez DPH
(1 102 893 Kč včetně DPH). Nový Amarok je každý den připraven na všechny druhy cest. Jako nezdolný pick-up a automobilový nástroj – důkladně promyšlený od kabiny až po otevřenou ložnou plochu. Jeho pohon obstarávají silné a hospodárné přeplňované motory ve spojení se dvěma různými systémy pohonu všech kol. V interiéru dokládá zřetelný pokrok oproti úspěšnému předchůdci s více než 830 000 prodanými vozy rozsáhlá výbava, která v závislosti na verzi zahrnuje více než 25 asistenčních systémů, displeje s úhlopříčkou až 12,3 palce, praktickou kombinaci digitálních a analogových ovládacích prvků a velmi kvalitní materiály.
Všestranný nástroj pro profesionály: Nový Amarok zvládne všechny myslitelné každodenní úkoly, ať se jedná o práci, nebo volný čas, a to díky užitečné hmotnosti až 1,19 tuny, nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu 3,5 tuny a ještě lépe promyšlené otevřené ložné ploše. Druhá generace modelu Amarok s charismatickým designem je velmi moderním všestranným nástrojem pro profesionály. K tomu přispívají mimo jiné její nové poháněcí, asistenční a ovládací systémy, typicky robustní konstrukce pick-upu a variabilně využitelná otevřená ložná plocha.
Pohon všech kol a dvě vrcholné verze: Značka Volkswagen Užitkové vozy koncipovala nový Amarok pro provoz na všech cestách. Proto je sériově vybaven pohonem všech kol. Potřebnou hnací sílu pro pracovní i soukromý provoz poskytuje až pět hospodárných přeplňovaných motorů se čtyřmi nebo šesti válci. V České republice je možné objednávat dva čtyřválcové turbodiesely a také oblíbený šestiválcový turbodiesel. Nový Amarok je nabízen v pěti výbavových verzích. Výbavové linie nesou označení „Amarok, „Life“ a „Style“, na vrcholu nabídky stojí „PanAmericana“ (offroadový styl) a „Aventura“ (exkluzivní styl). Nový Amarok byl koncipován jako čtyřdveřový pick-up s dvojkabinou (DoubleCab) a – pro mimoevropské trhy – jako pick-up s dvoudveřovou kabinou (SingleCab).
Nový Amarok je s vnější délkou 5 350 milimetrů o 96 mm delší než předchůdce. Rozvor náprav 3 270 mm je o 173 mm delší. Díky tomu mají cestující ve dvojkabině více prostoru. Rozvor náprav se zvětšil nadproporčně. Tím se zkrátily převisy karoserie. Výsledkem jsou ještě atraktivnější proporce a vylepšené terénní vlastnosti díky větším nájezdovým úhlům, které jsou u modelu Amarok DoubleCab až 30 stupňů (vpředu) a 26 stupňů (vzadu).
Pro novou generaci modelu Amarok1/2 jsou v závislosti na trhu nabízeny až čtyři turbodiesely (TDI se čtyřmi nebo šesti válci) a jeden přeplňovaný zážehový motor (TSI se čtyřmi válci). Všech pět motorů kombinuje hospodárnost s vysokým točivým momentem. Na českém trhu nalezne uplatnění jako základní pohon čtyřválcová jednotka TDI 2,0 litru vyladěná na 125 kW (170 k). Jako druhou výkonovou variantu jednotky TDI nabízí Volkswagen Užitkové vozy na českém trhu čtyřválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, který poskytuje nejvyšší výkon 151 kW (205 k)2. V roli nového vrchnolného TDI se uplatní motor V6, který dosahuje ve verzi splňující emisní normu Euro 6 nejvyššího výkonu 177 kW (240 k)2. Zážehový motor nebude na českém trhu možno objednávat. V zemích, jakými jsou Austrálie, Nový Zéland nebo Jižní Afrika, disponují oba nejvýkonnější motory TDI dokonce výkonem 155 kW (210 k)1, resp. 184 kW (250 k)1. Pro trhy, na nichž jsou v segmentu pick-upů dominantní zážehové motory, je připravena čtyřválcová jednotka TSI s nejvyšším výkonem 222 kW (302 k)1.
Amarok s motory TDI ve výkonových verzích 125 kW a 151 kW se v Evropě sériově dodávají se 6stupňovou manuální převodovku. Na přání je pro TDI o výkonu 151 kW k dispozici 10stupňová automatická převodovka. Jednotky V6 TDI 177 kW jsou vždy sériově kombinovány s 10stupňovou automatickou převodovkou.
Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu 3,5 tuny: Všechny evropské verze Amaroku s automatickou převodovkou smějí táhnout přívěs s hmotností až 3,5 tuny. V porovnání s předchůdcem vzrostla nejvyšší přípustná hmotnost soupravy z 6,0 na 6,5 tuny. Maximální užitečná hmotnost pick-upu s dvojkabinou se zvýšila na
1,19 tuny.
Amarok se v České republice nabízí výhradně s pohonem všech kol (4MOTION) v sériové výbavě. V závislosti na verzi motoru jsou přitom k dispozici dva různé systémy 4MOTION: jeden s připojitelným pohonem všech kol se třemi druhy pohonu a vrcholná verze se čtyřmi druhy pohonu. Jako dodatečný čtvrtý režim (4A) nabízí vrcholná verze automatické variabilní rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu prostřednictvím vícelamelové spojky. Vlastnosti pohonu všech kol přivedou k dokonalosti inteligentní jízdní režimy a (na českém trhu sériová) uzávěrka zadního diferenciálu.
O další zvýšení komfortu a bezpečnosti se v závislosti na výbavě postará více než 25 asistenčních systémů. Více než 20 z těchto systémů je u modelu Amarok novinkou. Jedná se například o inteligentní adaptivní tempomat, parkovacího asistenta pro asistované zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa, prostorový kamerový systém s rozsahem snímání 360 stupňů („Area View“), asistenta pro změnu jízdního pruhu nebo systém pro rozpoznávání dopravních značek.
Karoserie pick-upu zanechává na první pohled opravdu působivý dojem. „Archetypický design Amaroku jsme u nové generace významně pozměnili. Nyní je jednoznačně expresivnější a suverénnější,“ nastiňuje Mirka Cimrová, ředitelka značky Volkswagen Užitkové vozy v České republice. Jednoznačným vyjádřením postoje je již nová čelní partie. Mimořádně markantní je vysoko umístěná kapota motoru s jednoznačnou DNA značky Volkswagen.
To samé platí pro horizontální lišty na masce chladiče, na kterou navazují LED světlomety dodávané sériově pro všechny verze. Verze Amarok PanAmericana, Amarok Aventura a Amarok Style jsou sériově vybaveny v této modelové řadě nové „IQ.LIGHT – LED Matrix světlomety“, které zajišťují interaktivní osvětlení vozovky a vyznačují se nezaměnitelným světelným designem. V závislosti na verzi přechází maska chladiče pod horizontálními lištami do další horizontální úrovně přední partie nebo – v případě verzí „PanAmericana“ a „Aventura“ – do designu s motivem písmene X. Nad držákem registrační značky se u obou vrcholných verzí nachází reliéfní nápis Amarok. Po jeho pravé a levé straně jsou uloženy LED mlhové světlomety (sériová výbava od výbavové linie „Life“).
Typickým designovým prvkem modelu Amarok při pohledu ze strany jsou podběhy kol půlkruhového tvaru. Na rozdíl od mnoha jiných pick-upů tvoří horní ohraničení podběhů kol téměř rovné linie místo kruhových. Blatníky nad koly z lehké slitiny s průměrem ráfku až 21 palců jsou navíc výrazně rozšířené a na okrajích je chrání robustní plastové lemy. Nezaměnitelnou DNA ukazuje také zadní partie. Pod velkým logem VW zabírá téměř celou šířku víka korby reliéfní nápis Amarok. Vnější okraje zádě tvoří zadní světla, která zasahují daleko do siluety. Ve vrcholných verzích „PanAmericana“ a „Aventura“ jsou zadní světla sériově vybavena LED technologií a jejich design zaujme motivem
písmene C.
Tým designérů značky Volkswagen Užitkové vozy navrhl funkční a velmi kvalitní interiér s přehlednými a praktickými ovládacími prvky a digitálními displeji. Kvalita materiálů nezapře inspiraci SUV vyšší třídy, jakým je Volkswagen Touareg. Přehledná přístrojová deska je logicky členěna a ergonomicky přizpůsobena požadavkům řidiče. Již v základní verzi je k dispozici 8,0“ digitální panel sdružených přístrojů („Digital Cockpit“, od výbavové linie „Style“ zcela digitální s úhlopříčkou 12,3 palce) a na výšku postavený dotykový displej (úhlopříčka 10,1 palce, od výbavové linie „Style“ s úhlopříčkou 12,0 palce) pro informační a zábavní systém. Značka Volkswagen Užitkové vozy realizovala v novém modelu Amarok intuitivní ovládání kombinací digitálních funkcí a ergonomicky tvarovaných a uspořádaných tlačítek, resp. otočných ovladačů. Otočným ovladačem se nastavuje hlasitost informačního a zábavního systému. Tlačítky se aktivují funkce pohonu všech kol a nadřazená menu pro parkování, nastavení klimatizace, asistenční systémy a jízdní režimy. Tyto robustní ovládací prvky mají v závislosti na výbavě chromované rámečky.
Mezi velmi kvalitní detaily patří také další prvky výbavy, například pro Amarok PanAmericana a Amarok Aventura sériově dodávaný audiosystém Harman Kardon s výkonem 640 W. Varianty Amarok PanAmericana a Amarok Aventura jsou sériově vybaveny také přístrojovou deskou s povrchovou úpravou připomínající kůži s kontrastním prošitím. S prémiovým postavením Amaroku na trhu korespondují navíc jeho nová sedadla. Pro řidiče a spolujezdce vpředu jsou v Amaroku vyhrazena ergonomicky koncipovaná sedadla, která jsou ve vyšších stupních výbavy elektricky nastavitelná až v 10 směrech. Zadní sedadla verze DoubleCab poskytují velkorysý prostor a komfort pro cestování třem dospělým osobám. Prostřední plochy sedadel verze „Style“ jsou sériově čalouněny tkaninou ArtVelours. V modelech Amarok PanAmericana a Amarok Aventura používá Volkswagen Užitkové vozy čalounění ušlechtilou a odolnou kůži.
Mimořádně prostorná je rovněž otevřená ložná plocha za dvojkabinou. Stejně jako u předchůdce platí, že mezi podběhy zadních kol je dostatečná šířka (1 227 mm) pro uložení jedné europalety napříč nebo podélně. Při uzavřeném víku korby má ložná plocha délku 1 624 mm. Náklad lze zajistit k podlaze a bočním stěnám prostřednictvím stabilních kotevních ok. V závislosti na výbavě se zvětšila výška bočních stěn korby maximálně o 21 mm na až 529 mm.
Pro světoběžníky je zajímavé zvětšení nejvyššího přípustného statického zatížení střechy na 350 kg. Na vůz lze tedy namontovat například střešní stan. Přímo z výroby nebo jako příslušenství se dodává řada dalších prvků, například kola z lehké slitiny s průměrem ráfku až 21 palců, terénní pneumatiky (až 18palcové) či různá tažná zařízení. Pro nákladový prostor budou k dispozici užitečné doplňky, například držák jízdních kol, multifunkční systém nosičů, rozmanité roletové kryty a více variant stylových ochranných rámů za kabinou včetně exkluzivní verze pro Amarok Aventura. V nabídce bude znovu také pevná nástavba nad ložnou plochu, s níž se pick-up promění bezmála v SUV s objemem nákladového prostoru skříňového vozu.
Za volantem
Na zpevněné silnici se jedná o příjemného společníka, který potěší hezkým interiérem a velmi pohodlným podvozkem. Musíte jen dávat pozor na rozměry vozidla, nová generace je větší a zejména širší než ta původní. A právě větší šířka výrazně zlepšila chování v zatáčkách, kdy auto jezdí vlastně jako běžné SUV. Skvělé je i odhlučnění kabiny od motoru a valivých zvuků.
Pod kapotou jsem měl naftový šestiválec. Jeho 240 koní a 600 nm točivého momentu s autem solidně hýbou, ale nástup je lineární. Není to tedy nějaký mohutný zátah v nízkých otáčkách, ale postupná gradace. Nejvíce potěší kultivovanost, výkonová rezerva a poměrně líbivý zvukový projev.
No a pokud vezmete Amarok do terénu, budete nezastavitelní. Problém může nastat jen díky dlouhému rozvoru, což je ale u pick-upů společná vlastnost a je třeba na to myslet na ostrých zlomech. Nový Amarok je vybaven závěrkou zadního difu, takže se vyškrábete všude. Stačí vše zamknout, zařadit redukci a příslušný mód a jste téměř nezastavitelní.
Pokud v terénu nemáte tolik zkušeností nebo jen chcete projet jednoduše, lze zvolit i některý z přednastavených režimů. V tom si lze vybrat Kluzký povrch, Bahno/vyjeté koleje a Písek. Auto přizpůsobí nastavení plynového pedálu, stabilizaci, protiprokluzu a podle potřeby i uzavře zadní diferenciál. Nechybí ani elektronicky asistent sjíždění z kopců.
« Test Mercedes Benz GLC 220d: Oáza klidu na čtyřech kolech Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie »