kaluga-zapadne-auta-na-parkoviskach_01-clanokw

Vrací se západní značky do Ruska oklikou? Na parkovištích v Kalugu stojí tisíce aut evropských značek

20. 2. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Po ruské invazi na Ukrajinu se z této země stáhly všechny západní automobilky, včetně Renaultu, Volkswagenu, Mercedes-Benzu a Peugeotu, které zde opustily i své velké výrobní závody. Tyto továrny buď byly prodány ruským společnostem za zvýhodněnou cenu, nebo převedeny na ruské firmy s opcí zpětného odkupu v průběhu několika let. Zatímco v Renaultu v Moskvě již běží výroba nových vozů Moskvič, v Kalugu, kde sídlily obrovské závody Volkswagenu a PSA, se výrobní linky buď ještě nerozjely, nebo teprve rozjíždějí. Na odstavných plochách těchto továren se nicméně začínají hromadit tisíce západních vozů, včetně těch značek, které se dosud na těchto linkách nevyráběly.

Podle informací z Autonews.ru se například na parkovištích bývalého závodu Volkswagenu, který nyní ovládá ruská společnost Art-Finance, objevují zcela nová Audi Q6 a Volkswageny Tayron. Kromě toho zde stojí japonské Toyoty RAV4 a čínské modely Chery, Avatr 11 a minivany GAC M8. Odkud se tam ale tyto vozy vzaly, když je závod zatím mimo provoz? Pravděpodobně se jedná o paralelní dovoz z Číny, kde se vyrábějí zmíněné modely Audi Q6 a VW Tayron. Společnost Art-Finance totiž nepopírá, že se zabývá dovozem vozidel prostřednictvím alternativních schémat. Zároveň se však připravuje na spuštění výroby zatím neupřesněných vozidel v první polovině tohoto roku.

Zajímavý je také vývoj kolem závodu PSMA, který rovněž sídlí v Kalugu. Tento závod dříve spolupracoval s automobilkami Peugeot, Citroën, Opel a Mitsubishi. Zde lze pozorovat známky oživení, neboť současný vlastník, společnost Automobile Technologies, na konci loňského roku spustil výrobní linky, na kterých se vyrábí anonymní crossover. Parkoviště závodu se rovněž plní novými vozy. Reportéři z Autonews.ru například za plotem identifikovali vozy Citroën C5 Aircross, Peugeoty 4008 a 5008 a 408 X, které se vyrábějí v Číně ve společném závodě Peugeotu, Citroënu a čínského Dongfengu. Všechny tyto vozy jsou postaveny na společné platformě.

Překvapivé je, že při restartu ruského závodu v prosinci loňského roku novináři na montážní lince identifikovali právě tuto platformu, což vzbuzuje otázku, zda se výroba západních vozů, konkrétně ze skupiny Stellantis, nenavrací do Ruska skrze čínské kanály. Zatím není jasné, jaký postoj k tomu zaujme samotný Stellantis, neboť oficiálně stáhl své aktivity z Ruska. Prodej nového crossoveru by měl začít již na jaře za cenu asi čtyř milionů rublů, což odpovídá přibližně 41 000 eur a zhruba ceně tohoto modelu, který je dosud do Ruska dovážen z Číny. Společnost Automobile Technologies dokonce loni v Rusku spustila kampaň, která oznamovala obnovení oficiálního prodeje vozů Peugeot v zemi.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz