Volvo vyvíjí zařízení pro zvýšení dojezdu až o 1000km

21. 7. 2011 • Novinky

Společnost Volvo Car Corporation učinila další krok v oblasti vývoje elektromobilů – vyrobila zkušební vozy se zařízeními pro zvýšení dojezdu. Jedná se o elektromobily vybavené spalovacím motorem určeným k prodloužení jejich dojezdu. Projekty podpořené Švédskou energetickou agenturou a EU zahrnují tři možné kombinace technologií. Zkoušky různých koncepcí budou probíhat v prvním čtvrtletí roku 2012.

Vývoj v této oblasti v současnosti zahrnuje tři různé kombinace technologií, kdy je elektrický pohon předních kol doplněn tříválcovým benzínovým motorem. U všech variant se využívá rekuperace brzdné energie. Motory mohou spalovat benzín i ethanol (E85).

Technická koncepce I: Volvo C30 se sériově zapojeným zařízením pro zvýšení dojezdu

V tomto případě se jedná o model C30 Electric s tříválcovým spalovacím motorem o výkonu 60 k (45 kW) zabudovaným na zádi vozidla pod podlahou zavazadlového prostoru. Vozidlo je také vybaveno palivovou nádrží o objemu 40 litrů.

Spalovací motor je spojen s generátorem o výkonu 40 kW. Generovaný výkon je primárně používán k pohonu elektromotoru vozidla s výkonem 111 k (82 kW), řidič však může generátor použít také k nabíjení baterií, a tedy k prodloužení dojezdu vozu na elektřinu.

Zařízení pro zvýšení dojezdu prodlužuje dojezd vozidla až o 1 000 km nad rámec 110 km, na které postačí energie v bateriích vozidla.

Technická koncepce II: Volvo C30 s paralelně zapojeným zařízením pro zvýšení dojezdu

V tomto případě je vozidlo vybaveno výkonnějším tříválcovým spalovacím motorem umístěným na zádi vozu a čtyřicetilitrovou palivovou nádrží. Oproti prvnímu řešení je tento systém zapojen paralelně, kdy přeplňovaný motor o výkonu 190 k primárně pohání zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Při jízdě po dálnici je v tomto režimu zajištěno efektivnější využití energie paliva. Baterii lze nabíjet pomocí 40 kW generátoru a prodloužit tak dojezd vozidla na elektřinu.

Také zde má elektromotor výkon 111 k (82 kW). Oba agregáty společně disponují výkonem přes 300 k a vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund.

Zařízení pro zvýšení dojezdu prodlužuje dojezd vozidla o více než 1 000 km nad rámec 75 km, na které postačí energie v bateriích vozidla.

Technická koncepce III: Volvo V60 s paralelně zapojeným zařízením pro zvýšení dojezdu

U tohoto řešení je celé hnací ústrojí umístěno pod kapotou na přídi vozidla. Elektromotor o výkonu 111 k (82 kW) je doplněn tříválcovým benzínovým přeplňovaným motorem s výkonem 190 k (140 kW), dvouspojkovou  automatickou převodovkou a generátorem o výkonu 40 kW. Spalovací motor pohání prostřednictvím převodovky přední kola a v případě potřeby současně nabíjí svazek baterií.

Až do rychlosti 50 km/h je vozidlo vždy poháněno pouze elektřinou. Teprve při vyšších rychlostech je aktivován spalovací motor. Ten navíc dobíjí baterie vždy, když úroveň jejich nabití poklesne pod stanovenou hodnotu.

Svazek baterií je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru a umožňuje vozidlu jízdu až 50 km pouze na elektřinu. Vozidlo je také vybaveno nádrží na benzín / E85 o objemu 45 litrů.

V tomto případě celkový dojezd vozidla dosahuje přes 1 000 kilometrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz