Volkswagen míří na Rallye Švédsko
Volkswagen čeká ve Švédsku jediná rallye sezony, která se jede kompletně na ledu a sněhu. Je to ráj pro fanoušky dokonalých smyků. Do druhého podniku mistrovství světa v rallye FIA WRC vstupují Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) s větrem v plachtách.
Tři posádky týmu Volkswagen, které zajistily v úvodní soutěži sezony Rallye Monte Carlo historické trojnásobné vítězství soutěžního vozu Polo R WRC, vyjedou v čerstvě zasněženém regionu Värmland na trasu jako první, druzí a třetí v průběžném pořadí celkového hodnocení. Všichni tři jezdci se mohou pyšně ohlížet na pozoruhodnou bilanci v Rallye Švédsko. Ogier/Ingrassia jsou společně s rekordními šampiony Sébastienem Loebem/Danielem Elenou jedinými Středoevropany, kteří kdy ve Švédsku vyhráli – v roce 2013 s Polem R WRC. Zároveň to byl první triumf pro Volkswagen ve WRC. Pro Latvalu/Anttilu je Švédsko jedinou zemí v mistrovství světa, v níž vyhráli už třikrát – v roce 2008, kdy zde zaznamenali své úplně první vítězství v mistrovství světa v rallye, poté v roce 2012 a naposledy v roce 2014 s Volkswagenem. A navíc Andreas Mikkelsen slavil v roce 2014 druhým místem v Rallye Švédsko své vůbec první umístění na stupních vítězů v královské disciplíně rallye sportu.
„Na Rallye Švédsko máme jen ty nejlepší vzpomínky a každý rok se na ni velmi těšíme,“ říká Jost Capito, ředitel Volkswagen Motorsport. „Na tuto rallye, v níž jsme, jako tým, slavili své úplně první vítězství, nikdy nezapomeneme. V roce 2013 to byl jeden z našich nejlepších výkonů s vozem Polo R WRC v mistrovství světa v rallye. V uplynulém roce jsme zažívali napínavé souboje o vítězství v rámci týmu Volkswagen a bylo to poprvé, kdy se naši tři jezdci prezentovali jako rovnocenní soupeři bojující o vítězství – včetně našeho ‚juniora‘ Andrease Mikkelsena, který se prosadil v konkurenci Sébastiena Ogiera a Jari-Mattiho Latvaly. To všechno je však historie a my opět uděláme všechno proto, abychom byli úspěšní i v roce 2015. V Rallye Švédsko nás ještě nikdo neporazil. A byli bychom rádi, aby tomu tak bylo i nadále.“
Na plný plyn a ve smyku – fantastické podmínky ve värmlandských lesích
Vítejte v zimním Thunderlandu. Žádná jiná rallye není mezi jezdci týmu Volkswagen tak oblíbená jako Rallye Švédsko. Speciální švédské hroty na úzkých soutěžních pneumatikách Michelin zajišťují na ledu a sněhu větší přilnavost, než na jakou jsou posádky zvyklé ze šotoliny. Loterie při volbě pneumatik jako na Rallye Monte Carlo? To tady nehrozí. Protože na výběr je tu jen tento jediný typ pneumatik. Vnější podmínky jsou navíc většinou mimořádně stálé, a jezdci tak mohou ve velké míře důvěřovat úrovni adheze. Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen jsou navíc na tomto terénu doma. Nejlepší zprávy před nadcházející Rallye Švédsko přináší kromě toho předpověď počasí. Krátce před Rallye Švédsko vytvořilo vydatné sněžení ve värmlandských lesích fantastické podmínky.
6,5 milimetru pro maximální přilnavost: švédské hroty jsou pro smyky ideální
Nové pneumatiky Michelin X-Ice North 3 budou nasazeny pouze ve Švédsku. Jsou nesmírně důležité, protože vytvářejí spojení mezi vozem WRC a zasněženým, resp. zledovatělým povrchem soutěžní tratě. Pneumatiky se švédskými hroty byly pro rok 2015 opět zdokonaleny. V porovnání s pneumatikami na asfalt a šotolinu jsou užší. Ovšem to nejdůležitější vyčnívá 6,5 mm nad úroveň dezénu – celkem 380 hrotů, které se do sněhu a ledu doslova zadrápnou. Odolávají jak teplotám až minus 25 °C, tak i extrémně vysokým rychlostem. Rallye Švédsko patří mezi podniky mistrovství světa, jejichž průměrná rychlost je nad hranicí 100 km/h. V roce 2014 byla nejrychlejší rychlostní zkouškou švédské rallye RZ „Rämmen“ s průměrem 117,69 km/h. „Rämmen“ se v roce 2015 pojede v sobotu jako dvanáctá a šestnáctá rychlostní zkouška.
Výlet do Norska, domácí prostředí pro Andrease Mikkelsena
Rallye Švédsko 2014 byla pro Andrease Mikkelsena definitivním průlomem a tento jezdec očekává soutěž v domácím prostředí, v němž bude motivován obrovským povzbuzováním svých fanoušků, s velkými ambicemi. Trasa povede již v pátek z regionu Värmland přes hranice do Norska, rodné země pětadvacetiletého jezdce. Tady vstoupí jezdecká esa mistrovství světa v rallye převážně na panenskou půdu. RZ „Röjden“, v níž se účastníci dostanou do Norska, se jela naposledy v roce 2011 opačným směrem, a bude tak pro jezdce a spolujezdce novinkou. Také RZ „Finnskogen“ je považována za novou, protože se jen zčásti shoduje se stejnojmennou RZ z minulého roku a posádky pojedou i v tomto případě v opačném směru. Pouze RZ „Kirkenær“, která se jede rovněž na norské straně hranice a je se svými navršenými sněhovými stěnami a tisíci diváky největší arénou pro fanoušky v mistrovství světa v rallye, je téměř identická s loňskou verzí.
Ve Švédsku ovšem jezdce čekají důvěrně známé úseky. Sobotní a nedělní RZ budou v porovnání s předchozím rokem téměř beze změn. A to je dobře, protože „Fredriksberg“, „Rämmen“, „Hagfors Sprint“, „Lesjöfors“ a „Värmullsåsen“ jsou skutečně klasickými rychlostními zkouškami, které tvoří páteř Rallye Švédsko. Jedna rychlostní zkouška však i mezi nimi stále vyniká a bez ní by byla Rallye Švédsko nemyslitelná: „Vargåsen“ s proslulým a zároveň obávaným „Colinovým skokem“. Zde jsou nejlepší skokanské výkony odměňovány cenou „Colin’s Crest Award“ – tato trofej nese název po vždy odvážném jezdci Colinu McRaeovi. Držitelem rekordu je od roku 2014 mistr světa Sébastien Ogier s 41 metry.
Hlasy před Rallye Švédsko
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Pro Rallye Švédsko bude samozřejmě opět platit, že na konci zvítězí ten, kdo bude nejrychlejší a udělá přitom nejméně chyb. Švédsko je přesto pro mě vždy něčím zcela mimořádným. Žádná jiná rallye se nejede kompletně na ledu a sněhu, a to se mi líbí. Letos to vypadá, že budeme mít velmi dobré podmínky. Ve Švédsku napadlo velmi mnoho sněhu a mráz ve Skandinávii proměnil mnohé úseky v ledovou dráhu. Těším se na to, i na rychlou rallye. Jediné, co by mi trochu mohlo zkazit náladu, by byl čerstvý sníh. Pro prvního jezdce na trase by byl čerstvý sníh malou nevýhodou. Přesto jedu do Švédska naplněn optimismem, protože mě navíc motivuje vítězství v Rallye Monte Carlo. V porovnání s ‚Monte‘ můžeme ovšem říci, že podmínky v Rallye Švédsko jsou mnohem předvídatelnější a pro nás jezdce nejsou zdaleka tak náročné.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Jezdit rallye jsem se učil na sněhu a ledu. Už jako dítě jsem dělal smyky na zamrzlých jezerech, a proto se na Rallye Švédsko cítím tak dobře. Na začátku mé kariéry byla Rallye Švédsko dokonce mojí nejoblíbenější rallye, ale nyní se cítím dobře na každém povrchu. Staré Polo R WRC se na sněhu chovalo vždy mírně nedotáčivě. Testy však ukázaly, že se naše nové Polo R WRC zlepšilo i v tomto bodě. Ve Švédsku se mimořádně těším na rychlostní zkoušky ‚Frederiksberg‘ a ‚Vargåsen’, protože se v nich člověk dostane do dobrého rytmu a také jsou v těchto rychlostních zkouškách velké skoky. Pozitivně mě navíc naladilo také druhé místo v Rallye Monte Carlo. To bylo víc, než jsem očekával. Kdyby se mi ve Švédsku podařilo zvítězit, podpořilo by to moje ambice získat titul mezi jezdci. Přesto je mi jasné, že kromě Sébastiena bude bojovat o vítězství také Andreas nebo konkurenti, jako je Mads Østberg. S těmito jezdci musí člověk vždycky počítat.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„S Rallye Švédsko mám spojeno hodně pozitivních vzpomínek. V uplynulém roce jsem se tam poprvé umístil na stupních vítězů. Rallye Švédsko se vyznačuje především rychlými rychlostními zkouškami na cestách lemovaných stěnami sněhu. Pokud se opřete o správnou sněhovou stěnu, získáte hodně času a pojedete vpředu. Pokud to nevyjde a sněhová stěna je příliš měkká, může to být právě tak rychle definitivní konec. V prvních dvou dnech budu vždy startovat jako třetí. Bude-li na cestě ležet hodně sněhu, bude to pro první jezdce jednoznačná nevýhoda. Proto doufám, že budou silnice spíše zledovatělé. Pokud ne, stanovuji si za cíl výsledek v Top 5. Mnoho lidí se mě v současnosti ptá, zda mohu s loňským vozem Polo R WRC vůbec vyhrát. Jsem přesvědčen, že ano, a za správných podmínek je moje první vítězství úplně realistické.“
Tři otázky pro závodního inženýra Richarda Browna
Rallye Švédsko je považována za soutěž, v níž jsou Andreasu Mikkelsenovi přisuzovány největší šance na vítězství v první rallye. Vy jste jeho závodní inženýr. Jak jste se oba připravovali na tento velký cíl?
Richard Browne: „Jsem si jistý, že si mnozí myslí, že by to mohla být pro Andrease a Olu velká rallye. Nesmíme však zapomínat na to, že třetí místo na ‚Monte‘ znamená to, že vyjede na trať mezi prvními – a dřívější startovní pozice může být vzhledem k intenzivnímu sněžení během uplynulých týdnů ve Värmlandu výhoda pro všechny následující posádky. Bude to všechno, jen ne procházka růžovou zahradou. Co se týče samotné přípravy, tak všechno probíhalo jako obvykle. Přímo po Rallye Monte Carlo jsme už diskutovali nad prvními variantami nastavení pro testy před Rallye Švédsko. Také jsme se vrátili k celému průběhu Rallye Švédsko 2014 a pečlivě jsme jej analyzovali.“
Čím je, z pohledu inženýra, Andreas Mikkelsen v Rallye Švédsko tak silný?
Richard Browne: „Protože Andreas pochází z Norska, je jízda na ledu a sněhu pro něj něčím naprosto přirozeným. Můžeš ho kdykoli posadit do vozu WRC s nastavením pro led a sníh a bude jednoduše rychlý od první sekundy. Mezitím se však stal všestranným jezdcem. Andreas v uplynulém roce slavil pět umístění na stupních vítězů a vždy se přitom prosadil proti Sébastienu Ogierovi a Jari-Mattimu Latvalovi a dalším. Tři z jeho umístění na stupních vítězů byla druhá místa – po jednom na šotolině, ledu a sněhu a na asfaltu. Je tedy rychlý na každém povrchu.“
Vlastní očekávání i očekávání fanoušků a přátel jsou nesmírná. Co můžete dělat jako inženýr, abyste si společně s jezdcem s tímto tlakem poradili?
Richard Browne: „Andreas se od poloviny minulého roku pohybuje pravidelně na vrcholu a s tímto tlakem a očekáváními dokáže dobře zacházet. V týmu Volkswagen Motorsport uzrál v uplynulých dvou letech v sebevědomého a odhodlaného jezdce. Během rallye myslíme po každé rychlostní zkoušce vždy hned na další, pracujeme na plánu pneumatik a potřebných změnách nastavení vozidla. Hledíme stále dopředu. Je tu jen jeden malý rozdíl: Během přejezdových etap analyzujeme situaci již po telefonu. Jakmile totiž Andreas dojede do novinářské zóny, je na Rallye Švédsko novináři mnohem více žádaný než jinde.“
Nové trasy představují na Rallye Švédsko 102,38 z celkových 308,00 kilometrů rychlostních zkoušek – to je téměř přesně jedna třetina (33,2 procenta). Všechny se jedou v pátek. V Norsku je stadionová rychlostní zkouška „Kirkenær“ jedinou rychlostní zkouškou, která se jela již v roce 2014. Ve Švédsku je nových 11,7 kilometru rychlostní zkoušky „Torsby“, naproti tomu 3,06 kilometru je známo z minulého roku. Trať všech ostatních rychlostních zkoušek zůstává stejná – především v sobotu a neděli.
.
« Hyundai zveřejnil první skicu nového modelu Tucson JAGUAR LAND ROVER dodá auta do bondovky SPECTRE »