volkswagen-multivan-t7-edition-2024-9

Volkswagen kapituloval: Propustí jen 35 000 zaměstnanců

29. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Loni na podzim se pod Volkswagenem začala třást zem. Klesající prodej elektromobilů byl jen posledním z otřesů po kauze Dieselgate, ztrátě ruského trhu, prudkém poklesu podílu v Číně a slabých výsledcích v Evropě i v USA. Volkswagen proto zahájil záchranný plán, který počítal s masovým propouštěním a uzavíráním továren, včetně tří německých. Reakce odborů na sebe nenechala dlouho čekat. Bouře mezi vedením ve Wolfsburgu a zástupci zaměstnanců nakonec skončila dohodou.

Dohoda přišla po pěti kolech rozhovorů trvajících 70 hodin a masových stávkách v německých továrnách Volkswagenu, do kterých se zapojilo přibližně 100 000 zaměstnanců, což je nejvíce v 87leté historii automobilky. VW souhlasil se zachováním provozu 10 německých továren značky a obnovou dohod o zajištění pracovních míst do roku 2030. Výměnou za to zaměstnanci souhlasili, že se vzdají některých bonusů, sníží počet stážistů a také kapacitu v pěti provozech.

„Nebude uzavřena žádná továrna, nikdo nebude propuštěn z provozních důvodů a mzdové dohody naší společnosti budou dlouhodobě zajištěny,“ uvedla předsedkyně zaměstnanecké rady Daniela Cavallo. „Tímto trojím kompromisem jsme dosáhli pevného řešení v těch nejtěžších ekonomických podmínkách.“ Volkswagen na tiskové konferenci uvedl, že se s odbory dohodl na zrušení více než 35 000 pracovních míst v německých závodech do roku 2030 sociálně odpovědným způsobem, což by mělo přinést úspory ve výši 15 miliard eur.

Šéf značky Thomas Schaefer uvedl, že snížení kapacity bude představovat přibližně 700 000 aut. „Po dlouhých a intenzivních jednáních je dohoda důležitým signálem pro budoucí životaschopnost značky Volkswagen,“ uvedl generální ředitel VW Group Oliver Blume. Tato opatření mají přitom daleko k drastickým úsporám, které VW původně navrhoval. Dohoda však přináší Blumemu šanci na nový začátek. V jejím rámci vedení přesvědčilo zaměstnance, aby přesunuli výrobu ikonického Golfu z německé továrny ve Wolfsburgu do Mexika a snížili kapacitu ve svém závodě na výrobu elektrických aut ve Zwickau přesunem výroby hatchbacku ID.3, SUV ID.4 a Cupry Born do Wolfsburgu a Emdenu.

Zwickau bude pokračovat ve výrobě modelu Audi Q4 E-tron a stane se centrem projektu recyklace automobilů. Wolfsburg je připraven vyrábět od roku 2028 elektrický Golf, který bude postaven na nové platformě vyvíjené společně s automobilkou Rivian. Výroba aut v Drážďanech se zastaví v roce 2025, továrna však nezavře, protože Volkswagen pro ni plánuje najít alternativní využití. „Dohoda dosažená během kolektivního vyjednávání představuje důležitý krok na cestě k větší konkurenceschopnosti Volkswagen AG v Německu,“ uvedl finanční ředitel skupiny Arno Antlitz ve vyjádření zveřejněném na LinkedIn. Zda to bude stačit, ukáže až budoucnost.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz