volga-premiera-troch-novych-modelov-2024_07-clanokw

Volga je zpět: Ruský premiér z ní byl při představení rozrušený

4. 7. 2024 • Novinky, Zajímavosti

“Proč nemá Volga ruský volant?” ptal se zodpovědných rozrušený ruský premiér Michail Mišustin během premiéry na výstavě CIPR-2024. Odpověď je jednoduchá. Na těchto autech totiž není ruské vůbec nic. Ani volant.

Rusové již loni oznámili, že do léta tohoto roku oživí tradiční ruskou značku Volga. Chtějí jí zaplnit díru po odchodu západních automobilových firem, které se stáhly po barbarském útoku Ruska na Ukrajinu. Z původně více než třiceti značek je v současnosti na ruském trhu aktivních pouze čtrnáct, z toho jedenáct připadá na čínské výrobce. Ti vzali Rusko doslova útokem. Ani nová Volga však na tom hodně nezmění, protože oživená značka GAZ, která vyrobila poslední autorský model v roce 2007, použije stejný recept jako Moskvič či Lada. Jednoduše se spojila s čínskou automobilkou, která poskytla vše potřebné pro licenční montáž jejích aut v Rusku s tradičním ruským logem.

Zatímco Moskvič se spojil s automobilkou JAC a Lada kvůli výrobě crossoveru Xcite C-Cross se Chery, Volga našla partnera v automobilce Changan. Na výstavě Digital Industry of Industrial Russia (CIPR-2024) představila hned tři novinky – sedan Volga C40, což je přebrandovaný Changan Reaton Plus, SUV Volga K30 jako ruský derivát Oshanu X5 Plus a větší SUV K40, což je přebrandovaný Changan UNI-Z. O to překvapivější je reakce ruského premiéra Michaila Mišustina, kterému na výstavě CIPR dělali společnost podpředseda vlády Denis Manturov a mladý ministr obchodu a průmyslu Anton Alikhanov.

Poté, co Mišustin vystoupil ze sedanu C40, přistoupil k Alikhanovi a ptal se, proč nemá Volga ruský, ale čínský volant. Odpověď je, samozřejmě, jednoduchá. Protože na tomto autě není ruské vůbec nic. A je příznačné, že zodpovědní si nedali ani tu námahu, aby na volantu vyměnili logo Changanu za logo Volgy. Zodpovědní na to mohli být připravení, protože tomuto incidentu předcházela podobná příhoda s Ladou ze začátku června minulého roku. Na výstavě Innoprom v Jekatěrinburgu tam totiž AvtoVAZ ukázal Ladu X C-Cross 5 na bázi čínského SUV FAW. Ani v tomto případě netajil vystavený exemplář svůj čínský původ.

Šéf AvtoVAZU se tehdy snažil situaci zachránit argumentem, že geometrie čínského loga se nápadně podobá značce AvtoVAZ-u, kterou automobilka používala v sedmdesátých letech. Zjevně to však nezabralo. “Zlý pocit zůstal,” a tak musel být Mišustin opravdu šokován, že se něco podobného zopakovalo s Volgou. “Kde je váš volant vyrobený? V Číně? Chtěl bych ruský volant. Není to tak těžké, aby byl ruský,” trval na svém Mišustin a dodal, že výroba plastových komponentů probíhá například v Alabuge. Tiskové oddělení GAZU reagovalo, že společnost má velké plány na lokalizaci výroby. “Začneme s kritickými komponenty, jako je motor a převodovka, dalším krokem budou části karoserie a interiérové prvky včetně volantu,” informoval tiskový odbor.

Otázkou je, jaký dosah má vlastně ruská vláda na aktivity Volgy, protože v skutečnosti jde o projekt, který realizuje nezávislá společnost JSC Production of Personal Cars, která není právnickou osobou automobilového závodu v Gorkom. Šéf JSC Alexander Podoplelov však slíbil plány na vytvoření domácí výroby “nejkritičtějších komponentů”. “Momentálně pracují naši inženýři v Nižním Novgorodě na řešeních, které umožní hlubokou lokalizaci platformy a hlavních komponentů a zůstáv. Podle něho má podnik GAZu vše na to, aby to zvládl – zkušenosti, tradice, výrobní kompetence a nejlepší inženýrskou školu v zemi,” dodal.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz