Vláda ukončila snížení spotřební daně z nafty: Zdraží se až o 1,80 Kč na litr, projeví se rychle
Zvýšení sazby spotřební daně může zdražit litr nafty až o 1,80 koruny. Záležet ovšem bude na konkurenčním chování čerpacích stanic. Zvýšená sazba se ovšem do cen projeví na rozdíl od loňského zlevnění okamžitě po začátku účinnosti. Tvrdí to analytici, které oslovila ČTK. Čtvrteční rozhodnutí vlády hodnotí jako logické. Vláda počítá se zvýšením sazby daně od léta, přesný termín bude záviset na rozhodnutí Parlamentu.
Vláda rozhodla o návratu spotřební daně z nafty na původní hodnotu 9,95 koruny za litr. V současnosti je daň nižší o 1,50 koruny na litr, úleva měla původně platit do konce roku. Opatření přinese státu podle ministerstva dopravy přes 720 milionů Kč měsíčně.
Návrat sazby na původní úroveň bude po započtení DPH v konečném součtu znamenat zdražení o 1,815 Kč na litr, uvedl analytik Capitalinked.com Radim Dohnal. Připustil, že do cen se ale projeví ještě další vlivy, které by mohly cenový vývoj rozostřit. “S ohledem na více konkurenční prostředí u nafty než u benzinu čekám růst ceny spíše o 1,50 Kč na litr,” řekl Dohnal.
Vládu za rozhodnutí chválí, asi deset miliard korun ročně, které ze zvýšení sazby utrží, si podle něj nesmí stát ujít. “Inflace je nyní zejména poptávková, tedy propsaní do cen zboží a služeb čekám velmi malé,” dodal. Kabinet by se navíc podle Dohnala měl co nejdříve zabývat úpravou některých dalších daní.
Jako logický krok, který mohl přijít už dříve, hodnotí rozhodnutí hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Podle něj byla snížená sazba skrytou dotací autodopravcům, která je v současné rozpočtové situaci nevhodná. Pro běžné motoristy byla podle něj úspora minimální. “Vzhledem k tomu, jak ochotně dosud vláda při snahách o úspory couvala pod nátlakem lobbistických skupin jsem ovšem mile překvapen, že se k tomuto kroku vůbec odhodlala,” dodal Hradil.
Jako naprosto pochopitelné vidí zvýšení sazby také analytik Purple Trading Petr Lajsek. Zvýšení daně už v létě podle něj zajistí do státního rozpočtu do konce letošního roku kolem čtyř až pěti miliard korun navíc. Očekává, že zdražení o zhruba 1,80 Kč na litr se projeví v cenách na čerpacích stanicích okamžitě po nabytí účinnosti rozhodnutí. Nebude se tak opakovat situace z loňska, kdy po snížení sazby pumpaři zlevňovali postupně.
“Tehdy si čerpací stanice mohly počkat a reagovat na ceny u konkurence, nyní by v případě zachování stejné ceny musely šahat do své marže,” podotkl Lajsek. Pro české řidiče podle něj zdražení nebude větší problém, připomněl že ceny nafty jsou nyní nejnižší od druhé půlky roku 2021 a měly by navíc ještě klesat.
Podle ředitele společnosti 4Trans Jaroslava Tona se tak cena nafty vrátí na hodnotu mezi rokem 2011 a 2014, tj. na rozmezí od 34 Kč do 37 Kč za litr. “V dlouhodobém horizontu není pravděpodobné, že by její cena opět překročila hranici 40 Kč za litr,” podotkl. Připomněl, že zvýšení cen pocítí zejména dopravci. “Jejich konkurenceschopnost vůči okolním státům, kde byly ceny nafty podobné aktuální tržním cenám v České republice, je tímto krokem opět ohrožena, neboť nafta stále tvoří podstatnou část jejich výdajů,” dodal. Autodopravci rozhodnutí vlády kritizovali už ve čtvrtek, podle nich je poškodí vůči konkurenci ze zahraničí.
Nafta vytrvale od února zlevňuje, vyplývá z údajů společnosti CCS. Průměrná cena litru nafty minulý týden činila 33,27 koruny. Za naftu tak nyní motoristé platí zhruba o 11,5 koruny za litr méně než loni v dubnu.
.« Test ojetiny Hyundai Ioniq Hybrid: Málokdo zná, ale je lepší než Corolla Test AUDI Q5 Sportback 50 TDI quattro »