Vláda stojí za seniory: Povinné lékařské prohlídky řidičů chce zvýšit na 70 let
První povinná lékařská prohlídka čeká řidiče v pozdějším věku než dosud. Namísto pětašedesáti let budou muset na kontrolu až sedmdesátiletí lidé, kteří chtějí nadále řídit. Tuto změnu projednávají ministerstva zdravotnictví a dopravy.
„Na základě podnětu a odborného posouzení ministerstvem zdravotnictví jsme souhlasili se zvýšením věku pro pravidelné prohlídky pro seniory z 65 na 70 let,“ potvrdil Novinkám mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Po sedmdesátce budou muset řidiči na kontrolu každé dva roky.
Podobně je tomu například ve Velké Británii, kde povinné prohlídky zaměřené na zdravotní způsobilost řidičů začínají v tomto věku a opakují se každé tři roky. Do sedmdesáti let mají platný doklad i řidiči v Dánsku, poté jej musí obnovit, což zahrnuje i návštěvu lékaře. V mnoha zemích ale povinné prohlídky v tomto věku nejsou vyžadovány.
V současnosti musí Češi na povinnou prohlídku kvůli udržení řidičského průkazu v 65 letech, poté v 68 a následně každé další dva roky.
Ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou (ODS) ale za to požaduje, aby zdravotnictví pokročilo v digitalizaci. Chtějí ulevit řidičům tím, že nebudou muset nosit papírové potvrzení o způsobilosti k řízení.
„Podmínkou je, že ministerstvo zdravotnictví vybuduje registr, ze kterého nám bude zasílat informace o zdravotní způsobilosti seniorů do registru řidičů. Policie si to pak může přímo na silnici dálkově ověřit,“ vysvětlil Jemelka.
To by bylo výhodné i pro praktické lékaře. Pokud dnes někoho shledají nezpůsobilým k řízení, musí to úřadu v jeho bydlišti oznamovat poštou. Ministerstvo dopravy chce, aby mohli informace posílat do registru online, což by odstranilo papírování. K tomu by mohlo dojít od července 2026. „Záleží ještě na legislativním procesu na straně ministerstva zdravotnictví,“ dodal mluvčí.
.« ADAC varuje před falešnými anděly: Používají rušičky signálu a okradou vás Škoda slaví rekordní období: Je čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě, stoupl zisk a daří se elektromobilu Enyaq »