Víte, kdo má přednost při přejíždění na kruhovém objezdu? Většina motoristů to ani netuší
Mnozí řidiči se při přejíždění na kruhovém objezdu spoléhají na pravidlo pravé ruky. Je to však velká chyba. Větších vícepásmových kruhových objezdů je v Česku čím dál více a ne každý ví, jak po nich správně jezdit a kdo má vlastně přednost. Setkali jsme se s různými názory. Někdo tvrdil, že standardně platí pravidlo pravé ruky a při přejíždění z pruhu do pruhu přímo na vícepásmovém kruhovém objezdu má přednost auto, které jede po mé pravé straně. Není to úplně pravda.
Jiný výklad říká, že vnitřní pruh kruhového objezdu je „rychlý“ a když vozidlo v něm zapne blinkr, tak vozidla v pomalém pruhu jsou povinna přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby se mohlo před ně bezpečně zařadit.
Ani jedno vysvětlení přitom není správné. Jízda po vícepásmovém objezdu má z hlediska přednosti jediné – a navíc velmi jednoduché – pravidlo. Přednost vždy dává vozidlo, které mění směr a chce se přeřadit z pruhu do pruhu. A to bez ohledu na to, v kterém pruhu jede.
Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu, zapnete blinkr a přes vnější pruh chcete odbočit a z kruhového objezdu vyjet, vozidlo ve vnějším pruhu vám není povinno dát přednost, právě naopak. Může pokračovat v jízdě a vy si případně musíte dát po kruhovém objezdu ještě jedno kolo, aby jste se před zvolenou odbočkou bezpečně do vnějšího pruhu přeřadili. A samozřejmě i naopak, pokud jste do kruhového objezdu vjeli a chcete se přeřadit do vnitřního pruhu, tak vozidla v něm mají přednost, učinit tak můžete až když je to bezpečné a ostatní neohrozíte.
Takže ještě jednou, je to úplně jednoduché – přednost na dvoupruhovém kruhovém objezdu vždy dává to auto, které se chce z pruhu do pruhu přeřadit a nezáleží na tom, ve kterém aktuálně jede.
.« Prodeje elektromobilů v EU dále stagnují. Tesla padá, BMW exceluje Majitelé elektromobilů jsou méně ve stresu, ukázal výzkum »