Víme, jaké pokuty platily automobilky za porušení CO2 limitů: Jde o milióny z peněženek zákazníků
Výrobci automobilů, kteří neprokázali dodržení limitu 95 gramů CO2 na kilometr, museli platit vysoké pokuty za každý gram přesahující tento limit a tyto náklady pak vlastně zaplatili zákazníci. Některá auta kvůli těmto sankcím zdražila o tisíce eur.
V roce 2020 měly automobilky působící v Evropě dosáhnout průměru 95 gramů CO2 na kilometr při prodeji aut. Každý gram nad toto omezení za každé prodané auto byl potrestán částkou 95 eur. Splnění tohoto cíle záviselo především na tom, kolik se danému výrobci podařilo prodat elektromobilů s nulovými emisemi nebo plug-in hybridů, nebo alespoň nakoupit emisní kredity od jiných výrobců elektromobilů, například od Tesly. Přestože se snažili minimalizovat emise oxidu uhličitého na minimum, mnohým výrobcům se v roce 2020 nepodařilo dosáhnout stanoveného cíle. A věřte, to bylo pro výrobce i zákazníky velmi drahé.
Automotive News Europe uvádí, že evropští výrobci automobilů zaplatili v roce 2020 pokuty ve výši přibližně 510 milionů eur. Mezi větší společnosti patřily koncerny Volkswagen a Jaguar Land Rover (JLR). VW uvedl, že zaplatil více než 100 milionů eur, protože překročil emise o 0,75 gramu na kilometr, zatímco Jaguar Land Rover zaplatil 40 milionů eur za překročení cílové hodnoty o tři gramy. Mezi další výrobce, kteří cíl nesplnili, patřily například automobilky Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini nebo McLaren a také SsangYong. Výška pokut, které každý z automobilových výrobců zaplatil, není známa.
Suzuki podle údajů EU překročila limit o 10,4 gramů na kilometr, což znamená pokutu téměř 1 000 eur za každé vozidlo. Při 160 570 registracích by měla pokuta představovat přibližně 160 milionů eur. Subaru překročilo limit o 34 gramů na kilometr, což znamená pokutu 3 230 eur za každé vozidlo. Při prodeji 16 176 vozidel potom pokuty představovaly přibližně 52 milionů eur. Tyto pokuty se odrazily v cenách automobilů. Zatímco u Bentley nebo Subaru, které vyrábějí „žíznivé“ automobily, jsou pokuty pochopitelné, příklad Suzuki ukazuje absurditu emisních pravidel. Suzuki totiž vyrábí jedny z nejlehčích a nejúspornějších automobilů na trhu, ale bez elektromobilů nedokázalo dodržet stanovený limit.
Naopak limit dodržují ti, kteří vyrábějí výkonné automobily (BMW, Mercedes-Benz…), ale své emise CO2 dokážou kompenzovat prodejem elektromobilů. A pokud ne, spojí se s konkurencí. Takto vznikají neobvyklá „emisní“ spojení. V roce 2021 se například spojili Jaguar Land Rover a Honda s Teslou a VW se spojil s čínskou společností SAIC, která prodává značku MG. V následujících letech se automobilkám sice podařilo dodržet limity, ale situace se zhorší. Dalším klíčovým rokem pro snižování emisí CO2 bude rok 2025, kdy se hodnota sníží o 15 % na přibližně 93,6 gramů CO2 na kilometr. Od roku 2030 do roku 2034 to bude už jen 49,5 gramů na kilometr, což představuje 55 % pokles oproti roku 2021. A od roku 2035 se v EU budou moci prodávat pouze vozidla s nulovými emisemi.
.« O zákazu spalovacích aut má rozhodnout trh a ne politici, tvrdí německý ministr financí Redaktorka otestovala monstrózní Audi Q7 V12 TDI s výkonem 500 koní a 1000 Nm »